آیا مغز در حال استراحت به صداهای بیگانه واکنش نشان می‌دهد؟

© Fotolia / ComZealدختر در خواب
دختر در خواب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2022
اشتراک
الگویی به نام K-Complex که دانشمندان فکر می کنند نوعی سیستم هوشیاری داخلی است شخص را در صورت لزوم از خواب بیدار می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه "JNeurosci"، متخصصان دانشگاه سالزبورگ (اتریش) با استفاده از الکتروانسفالوگرام، فعالیت مغز بزرگسالان را، هنگامی که در یک محیط سالم به خواب رفتند، اندازه گیری کردند. آنها دریافتند که صداهای ناآشنا باعث افزایش کمپلکس های K - امواج مغزی ویژه ای که با ادراک حسی در طول خواب مرتبط است، در مغز می شود.
اگرچه صداهای آشنا نیز کمپلکس های K را تحریک می کنند (البته به میزان کمتر)، اما فقط امواج صداهای ناآشنا با تغییرات عظیم در فعالیت مغز همراه بود که متخصصان آن را با پردازش اطلاعات حسی مرتبط دانستند.
ترافیک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.10.2021
خطرات آلودگی‌ هوا و صدا برای قلب
دانشمندان خاطرنشان می کنند که با گذشت زمان، هنگامی که یک فرد در طول شب به شنیدن صدای ناآشنا عادت کرد، تحریکات کمپلکس های K کمتر می‌شود و این امر نشان می دهد که مغز در طول خواب نیز به یادگیری و سازگاری با محیط ادامه می دهد. محققان نتیجه گیری نموده اند که کمپلکس‌های K به مغز اجازه می‌دهند تا وارد "حالت نگهبانی" شود که به شما امکان می‌دهد بخوابید، اما مراقب تغییرات محیط باشید.
گفتنی است، به موازات خواب در الگوهای موج مغز در شروع خواب غیر REM تغییر ایجاد می شود. هنگام بیداری، میلیارد ها سلول مغز با ارسال تکانه های الکتریکی به یکدیگر، اطلاعات حسی را دریافت و تجزیه و تحلیل می کنند.
در انتقال از حالت بیداری به خواب سبک، شخص در مرحله N1 خواب قرار دارد که تقریباً پنج دقیقه طول می کشد. در EEG، امواج غالب مغز به چهار تا هفت سیکل در ثانیه کند می شوند، الگویی به نام امواج تتا و دمای بدن شروع به کاهش می کند، عضلات شل می شوند و چشم ها اغلب به آرامی از یک طرف به سمت دیگر حرکت می کنند.
هنرمندی که صدای حیوانات را با ساز خود می نوازد +ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2021
تاثیر موسیقی بر کند کردن روند پیری مغز
افراد در مرحله N1 خواب آگاهی از محیط اطراف خود را از دست می دهند، اما به راحتی بیدار می شوند. با این حال، همه خواب مرحله N1 را به همان روش تجربه نمی کنند: در صورت بیدار شدن، ممکن است یک نفر خواب آلودگی را به خاطر آورد، در حالی که دیگری ممکن است حالت خواب را توصیف کند.
مرحله N2، این مرحله 10 تا 25 دقیقه طول می کشد. ضربان قلب و تنفس شخص کندتر از حالت بیداری است. فعالیت الکتریکی مغز نامنظم است. هنگامی که امواج مغزی تقریباً نیم ثانیه یا طولانی تر می شوند، امواج بزرگ و آهسته با فعالیتی به نام اسپیندل ها، در هم می آمیزند. دانشمندان بر این باورند که وقتی اسپیندل اتفاق می افتد، مغز کاملا از اطلاعات خارجی جدا می شود.
ردیابی EEG الگویی را به نام K-Complex نیز نشان می دهد، که دانشمندان فکر می کنند نوعی سیستم هوشیاری داخلی است که شخص را در صورت لزوم از خواب بیدار می کند. کمپلکس های K می توانند با صداهای خاصی یا سایر محرکهای خارجی یا داخلی تحریک شوند. اگر نام شخصی در مرحله خواب N2 زمزمه شود، یک مجموعه K در EEG ظاهر می شود. تقریباً نیمی از شب در مرحله N2 می گذرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала