گزارش و تحلیل

ایران آماده ی بازگشایی سفارت خود در عربستان است

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
اشتراک
خطیب زاده: ایران آمادگی بازگشایی سفارت خود در عربستان را دارد طبیعتاً این موضوع به اقدامات عملی عربستان سعودی باز می‌گردد و ما این آمادگی را قبلا اعلام کردیم.
اسپوتنیک - اخیرا آقای دکتر جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در توییتی پیرامون روابط ایران و عربستان را اعلام کرد:
روابط دو‌کشور مهم ایران و عربستان در حال احیا و سفارتخانه ها در حال آماده شدن برای بازگشایی است این امر آثار مهمی در کاهش تنش های منطقه ای و افزایش انسجام جهان اسلام دارد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
آنچه در خصوص موضوع روابط ایران و عربستان می‌توان اعلام کرد این است که تمرکز بر آغاز فعالیت نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری‌ های اسلامی در جده است، دیپلمات‌ های ما برای این اقدام ویزا گرفتند و امکان‌سنجی می‌کنند.
همانطور که آقای دکتر رئیسی هم در مصاحبه مطبوعاتی خود در اوایل انتخابشان اشاره کردند جمهوری اسلامی ایران آمادگی بازگشایی سفارت خود در عربستان را دارد طبیعتاً این موضوع به اقدامات عملی عربستان سعودی باز می‌گردد و ما این آمادگی را قبلا اعلام کردیم، در همین مسیر کلیه تمهیدات را پیش‌بینی خواهیم کرد.
پس از 6 سال دیپلمات های ایرانی به عربستان می‌روند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
پس از 6 سال دیپلمات های ایرانی به عربستان می‌روند
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
آنچه به عنوان یک قرارداد میان ایران و چین ذکر می‌شود یک تفاهم‌نامه است و اساساً ایجاد یک نقشه راه برای همکاری‌ های بلند مدت ایران و چین است.
این تفاهم نامه شامل ارتقاء روابط در یک مشارکت راهبردی میان دو کشور می شود، این نقشه راه نیازمند اجرایی شدن بند های مختلف آن در حوزه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، پارلمانی و قضایی می‌شود که کار جدی نیاز داشت در پنج ماه گذشته دولت مکلف شد تا در بخش‌ های مختلف فعال شود.
در این مرحله تفاهمنامه وارد فاز اجرایی می‌شود که با تمرکز ویژه دولت این اتفاق رخ داد و دو طرف در سفر اخیر آقای دکتر امیر عبداللهیان تفاهم کردند آغاز اجرایی شدن این تفاهم‌نامه ۲۵ ساله را اعلام کنند.
امیدواریم این گفتگو ها و این توافقات اجرایی و قرارداد ها که مذاکرات اجرایی شدن آن ها آغاز شده بتواند افق جدید همکاری‌ ها میان ایران و چین را رقم بزند.
وی در ادامه افزود:
روابط ایران و چین روابطی کاملاً طبیعی است، روابط شرق با شرق روابطی مبتنی بر الزامات طبیعی تحولات در نظام بین‌الملل است، حضور کشور های مختلف در منطقه به عنوان کشور های مستقل تهدید نیست و چین با کشور های مختلفی در منطقه از جمله کشور های حوزه خلیج فارس روابطی را پیشتر نیز داشته و همواره روابط متوازن میان کشور ها استقبال کردیم.
دیدار وزرای خارجه ایران و چین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2022
پکن از آغاز اجرای توافقنامه همکاری ایران و چین خبر داد
آنچه باعث نگرانی است حضور برخی از کشور های فرامنطقه‌ ای غربی در منطقه خلیج فارس است که به صورت نظامی با فروش سلاح و ایجاد پایگاه‌ های نظامی در این منطقه تلاش بر تغییر دولت و حاکمیت ها دارند، آنها سعی دارند تا مسیر های سیاسی و امنیتی منطقه را تغییر دهند.
آقای دکتر سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر این نکته که همچنان توافق قبلی میان ایران و روسیه عملیاتی و اجرایی است و طرحی که امروز در مورد آن گفته می‌شود باید به جمع‌ بندی نهایی برسد و پس از آن امضا شود و تا آن جا کماکان زمان باقی است، اظهار داشت:
سفر رئیس جمهور محترم به دعوت رئیس جمهور روسیه که چندین بار این دعوت تکرار شده انجام میشود.
سفر حائز اهمیتی است و در ادامه مسیر سیاست خارجی متوازن دولت اجرایی میشود آقای دکتر رئیسی در این سفر ملاقات مفصلی را با همتای خود در مسکو خواهند داشت، موضوعات مختلفی در حوزه‌ های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، تکنولوژی و مردمی و بسیاری از موضوعات که در دستور کار است انجام می‌شود.
البته بدلیل ویژگی‌ های شرایط کرونا در جهان قرار است با رعایت کامل پروتکل‌ ها دیدار ها صورت بگیرد.
این سفر توسط دفتر رئیس‌جمهور گزارش دقیق داده خواهد شد و وزارت امورخارجه نیز تیم مشخصی را مامور انجام این سفر کرده و رایزنی‌ های مختلفی در داخل جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته تا این سفر به عنوان یک فرم همکاری دستاورد های خوب خود را داشته باشد.
پوتین در مسکو با رئیسی دیدار خواهد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
پوتین در مسکو با رئیسی دیدار خواهد کرد
وی در ادامه تصریح کرد:
در خصوص ترتیبات امنیتی در حوزه خلیج فارس، جمهوری اسلامی ایران از ترتیبات منطقه‌ ای حمایت کرده.
طرح امنیت دسته جمعی را هم بیش از دو دهه است که روسیه در برهه‌ های مختلف ارائه کرده و در برخی برهه ها این طرح به روز رسانی شده.
مولفه های قابل توجهی در این طرح وجود دارد که با طرح های راهبردی جمهوری اسلامی ایران مشترک است و همچنین مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بوده.
ما بر این باوریم که باید حداکثر تلاش را بکنیم تا منطقه این بلوغ را نشان دهد که توانایی ترتیبات درونزای منطقه‌ ای دارد کشور هایی مانند روسیه که در منطقه روابط حسنه دارد نیز می تواند کمک کننده باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала