کدام حیوان می تواند رنگ چشم را تغییر دهد؟

© Sputnik / Pavel Lvov /  مراجعه به بانک تصاویر کدام حیوان می تواند رنگ چشم را تغییر دهد؟
کدام حیوان می تواند رنگ چشم را تغییر دهد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
اشتراک
تعداد کمی از مردم می دانند که گوزن شمالی تنها حیوانی است که رنگ چشمانش بسته به فصل تغییر می کند.
به گزارش اسپوتنیک، تعداد کمی از مردم می دانند که گوزن شمالی تنها حیوانی است که رنگ چشمانش بسته به فصل تغییر می کند. در تابستان، چشم‌های آن‌ها به رنگ زرد مایل به طلایی برای انعکاس پرتوهای خورشید است، در حالی که در زمستان به آبی تیره تبدیل می‌شوند تا در ماه‌های تاریک زمستان نور بیشتری را جذب کنند. اینگونه است که گوزن ها توانایی دیدن واضح در تاریکی را پیدا می کنند.
کارشناسان دریافته‌اند که تاپتوم (tapetum lucidum) که مستقیماً در پشت شبکیه قرار دارد و نور اضافی را از منابع خارجی منعکس می‌کند، مسئول تغییر رنگ چشم‌های گوزن شمالی است. با توجه به وجود تاپتوم، هنگام برخورد نور در تاریکی می توان اثر "چشم های درخشان گربه" را مشاهده کرد.
گوزن شمالي در ایالت مورامنسک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.01.2018
چندرسانه ای
گوزن هاي شمالي در روسيه
در تابستان، زمانی که خورشید بیش از 24 ساعت به زیر افق نمی رود، تاپتوم طلایی می شود زیرا بیشتر نور مستقیماً از طریق شبکیه منعکس می شود.
در زمستان، در طول شب قطبی، رنگ چشمان گوزن شمالی رنگ آبی تیره به خود می گیرد، زیرا نیمی از نور در تابستان از چشم منعکس می شود.
به گفته دانشمندان، تاپتوم که از رشته‌هایی از پروتئین کلاژن تشکیل شده است، تحت تأثیر فشار بالای داخل چشم قرار می‌گیرد. فاصله بین رشته های پروتئین کاهش می یابد و تاپتوم امواج نوری کوتاه تری را منعکس می کند.
در طول شب قطبی، مردمک‌های گوزن برای مدت طولانی گشاد می‌مانند (برای افزایش مقدار نور نافذ)، و تنش مداوم ماهیچه‌ها کانال‌هایی را که رطوبت را از چشم‌ها خارج می‌کنند، فشرده می‌کند.
تغییر رنگ از طلایی به آبی تیره به جذب نور محیط کمک می کند نه اینکه فقط آن را منعکس کند. بنابراین حساسیت شبکیه به دلیل دقت بینایی افزایش می یابد که در تاریکی مفید است.
تغییر رنگ تاپتوم به آهوها در زیستگاه منحصر به فرد خود مزیتی می بخشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала