گزارش و تحلیل

ایران از خطوط قرمزش کوتاه نمی آید

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2022
اشتراک
بسیاری از جداول آماده شده و ستون های این جداول آماده است و آنچه باقی مانده موضوعات بسیار مهم و کلیدی هستند که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی به ویژه از سوی طرف آمریکایی در واشنگتن را می طلبد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون شرایط مذاکرات وین به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "هیئت های مذاکره کننده وین برای تنفسی به پایتخت‌ های خود بازگشتند و چند روز گفتگوی فشرده در وین جاری بود، بر چهار متن اصلی در خصوص موضوعات مختلف تمرکز شد در این تنفس نیز جلسات کارشناسی قطع نشد.
بسیاری از جداول آماده شده و ستون های این جداول آماده است بخشی از تفاهمات صورت گرفته و بررسی ها تا حدود زیادی انجام شده و در حال تبدیل به جملات هستند و آنچه باقی مانده موضوعات بسیار مهم و کلیدی هستند که به طور ویژه تصمیمات خاص سیاسی به ویژه از سوی طرف آمریکایی در واشنگتن را می طلبد. طرف آمریکایی باید تصمیمات رفع تحریم خود را اتخاذ کند اگر این اتفاقات در بازگشت از پایتخت ها رخ دهد می توان گفت با سرعت خوبی به سمت یک توافق قابل اتکا و پایدار در حرکت هستیم".
روسیه، آمریکا را از بازار جهانی تسلیحات خارج خواهد کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
روسیه، آمریکا را از بازار جهانی تسلیحات خارج خواهد کرد
آقای دکتر سعید خطیب زاده همچنین پیرامون اظهارات اخیر آنتونی بلینکن اعلام کرد:"توصیه ی من به وزیر امور خارجه آمریکا این است که تلاش، همت و ابتکار خود را به کار ببرند تا همین برنامه در دست را به نتیجه برسانند.
برنامه های دوم برای هیچ کشوری جذابیت ندارد و من مطمئنم که برنامه دوم جمهوری اسلامی ایران نیز قطعا برای آنها جذابیتی نخواهد داشت بنابراین تمام تلاش و همت خود را برای برنامه اول بگذارند.
در خصوص زمانبندی های ساختگی نیز باید اعلام کرد تیم مذاکره کننده رئیس جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا در وین می‌دانند اگر برجام اکنون زنده است به علت رفتار ایران است مادامی که ما در رفتار آنها تغییری مشاهده نکنیم نمی توانیم بگوییم توافق پایدار در دسترس است".
وی در ادامه افزود: "تاکید جمهوری اسلامی ایران تا امروز این است که ایالات متحده باید نشان دهد که از مسیر غلط گذشته به صورت عملی بازگشته و تا مادامی که این اتفاق رخ ندهد در میز وین جایی برای آمریکا وجود ندارد، این اعتماد را ایالات متحده باید کسب کند و ما از طریق مسیر مکتوب به صورت غیر رسمی از طریق آقای انریکه مورا نکات مورد نظر خود را ارائه کردیم و نتایج را دریافت کردیم.
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2022
گزارش و تحلیل
خطر امنیتی برای اروپا در صورت بی نتیجگی برجام
این مسیر ادامه دارد و تا نقطه ای که لازم باشد ادامه خواهد یافت.
روند گفتگو ها به شکلی که اکنون انجام می‌شود کاملاً روشن است و نامه ها تا کنون به اندازه کافی پیشرفت های لازم را ایجاد کرده و تا وقتی که باید ادامه پیدا کند انجام می شود".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر این نکته که ایران از خط قرمز های خود کوتاه نخواهد آمد اظهار داشت: "اگر قرار بر این بود که جمهوری اسلامی ایران از خطوط قرمز خود کوتاه بیاید در ۶ دوره اول توافق حاصل می شد ما برای اینکه به توافق برسیم خطوط قرمز خود را فراموش نمیکنیم.
نباید از یاد برد توافقی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال آن است دو ویژگی اصلی دارد، قابل اتکا و پایدار باشد و ترجمه ی کارکرد قابل اتکا و پایدار هم در اتاق‌های مذاکره به طرف‌های اروپایی و طرف‌های آمریکایی گفته شده است.
گروه کاری در وین درباره لغو تحریم‌های ایران بحث می کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
گروه کاری در وین درباره لغو تحریم‌های ایران بحث می کنند
در اصل اخذ تضمین هیچ اختلافی وجود ندارد، تضمین هایی که ایالات متحده باید ارائه دهد شامل عدم به سخره گرفتن قوانین بین‌الملل، اینکه هیچ دولتی در ایالات متحده آمریکا نتواند ساز و کارهای درونی برجام را علیه برجام استفاده کند و تضامین برای انتفاع اقتصادی جمهوری اسلامی ایران از برجام است.
این موضوعات بسیار جدی است و در هر توافقی حاصل شود قطعاً ذکر خواهد شد بر خلاف کارزارهای ضد اطلاعاتی که بعضا آغاز می‌شود اطمینان می‌دهم که در داخل مذاکرات به طور روشن و صریح مواضع خود را اعلام کردیم اگر ما به صورت مکتوب برخی نکات را اعلام می‌کنیم از این رو است که خواسته های خود را شفاف اعلام کنیم روزی که طرف‌های مقابل با ابتکارات مکتوب خود به پیشرفت مذاکرات کمک کنند قطعا نتایج بهتری خواهیم داشت".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала