ظهره‌وند: نباید در مذاکرات هسته ای مانند دولت قبل افراط کرد

© Photo / IRNAظهره‌وند: نباید در مذاکرات هسته ای مانند دولت قبل افراط کرد
ظهره‌وند: نباید در مذاکرات هسته ای مانند دولت قبل افراط کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2022
اشتراک
عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران: واقعیت این است که آمریکایی‌ها و طرف‌های غربی موضوع برجام را یک پروژه و نه یک توافق سیاسی می‌بینند و حاضر نیستند به عنوان نقطه حل و فصل شده مسئله‌شان با ایران بپذیرند.
به گزارش اسپوتنیک، ابوالفضل ظهره‌وند، عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سفیر سابق ایران در ایتالیا در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس گفت: همانطور که ما بر روی مواضع ملی و به حق خود ایستادگی می کنیم، طرف‌های غربی تلاش دارند در بازگشت به برجام، کم‌ترین هزینه ممکن را بپردازند.
وی گفت: موضوع توافق موقت جان مایه راهبرد طرف غربی و آمریکایی در مذاکرات وین است. آن‌ها علاقه ندارند که موضوع برجام و مسئله هسته‌‌ای ایران را با نگاه کارشناسی حل و فصل کنند. بهانه‌هایی هم از جمله در دادن تضمین‌های مورد انتظار ایران دارند تا این روند به شکل طبیعی و کارشناسی شده به سرانجام نرسد.
ظهره‌وند افزود: درهر توافقی نیاز به ارایه تضمین برای عمل به توافق از سوی مذاکره کنندگان وجود دارد اما، آمریکایی‌ها برای ندادن تضمین در مذاکرات لغو تحریم‌ها، انتخابات سال آینده آمریکا را بهانه می‌کنند.
عضو پیشین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: طرف‌های غربی مذاکرات برجام به دنبال اهداف دیگری جز لغو تحریم‌ها هستند. آن‌ها دنبال این هستند که از برجام، پلی به دیگر ظرفیت‌های ما بزنند. یعنی دنبال آن هستند که هم ظرفیت هسته‌ای ما را ساقط کنند و هم دستیابی به سایر ظرفیت‌های ملی ما که بقا و دورنمای توسعه و رشد ایران را در خود دارد دنبال می‌کنند.
وی افزود: علاوه بر این، آن‌ها می‌کوشند در این فرایند، هم قدرت دفاعی و هم حضور و توسعه منطقه‌ای ما را با هدف مهار و کنترل قدرت ایران هدف قرار دهند تا نهایتا تسلیم‌سازی ایران در برجام اتفاق بیفتد. بنابراین تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید به این مسئله توجه کند و برای مقابله با آن برنامه داشته باشد. برای همین است که توافق موقت جان مایه خواسته‌های طرف غربی و اراده او برای احیای برجام و خصوصا فراهم کردم زمینه‌ای برای بازگرداندن ایران به موقعیت 8 سال قبل خود و جدا کردن پیشرفت های ایران و بازگشت ایالات متحده به داخل برجام است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала