گزارش و تحلیل

چگونگی تاثیر غیر مستقیم در تصمیم گیری کشورها

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliچگونگی تاثیر غیر مستقیم در تصمیم گیری کشورها
چگونگی تاثیر غیر مستقیم در تصمیم گیری کشورها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2022
اشتراک
اسپوتنیک - روز گذشته مقاله ای درباره "راز نفوذ در جهان" نوشتم و بسیاری از دوستان تماس گرفتند و تقاضا کردند تا در باره "تاثیر غیر مستقیم مراکز مطالعاتی و اتاق های فکر" بنویسم.
اولین نکته ای که برای برخی گنگ به نظر می آمد این بود که چگونه یهودی ها از صدها سال پیش مراکز مطالعاتی و اتاق فکر تاسیس کرده اند در حالی که اسما این مراکز یکی دو قرن بیشتر نیست که به وجود آمده اند؟
بله صحیح است که این مراکز یکی دو قرن بیشتر نیست که رسما به وجود آمده اند اما تشکیل اتاق های فکر به چند هزار سال قبل بر می گردد، شاید در آن زمان این عناوین را نداشتند اما وجود داشتند.
در سرتاسر جهان مشاهده می کنیم که مثلا بزرگان اقوام می نشستند و با هم درباره مسایل مختلف بحث می کردند و در نهایت به یک تصمیم جمعی می رسیدند و آن را پیاده می کردند.
خوب اتاق فکر هم همین است.
اما نکته ظریف در تشکیل اتاق های فکر عمومی یا اختصاصی در این می باشد که عموما همه آنهایی که در حکومت ها می نشستند و حتی امروزه هم می نشینند و درباره مساله ای فکر و بحث می کنند دارای یک خط فکری واحد هستند، یعنی در اکثر موارد خط فکری شای یکی است و عملا جمع خط فکرشان هم یکی می باشد و زاویه های دیگر ماجرا را از پنجره های دیگر نگاه نمی کنند، امری که موجب آن می شود که تصمیم جمعی شان یک زاویه مشخص را پوشش دهد و دیگر زوایای جریان را پوشش ندهد.
جرمی بن امی رئیس گروه جی استریت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2020
انتقاد لابی اسرائیلی در آمریکا از ترور شهید فخری ‌زاده
اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی وقتی می توانند موفق باشند که همه زوایای مرتبط را بررسی کنند و بتوانند بیشترین جاذبه را ایجاد کنند و نه اینکه بخواهند یک خواسته را بر دیگران تحمیل کنند.
برای واضح تر شدن ماجرا می گویم.
قطعا همه متوجه هستند که امروزه ده ها کانال تلوزیونی از طریق ماهواره ها در حال پخش هستند.
برخی بسیار قدیمی هستند و برخی هم تازه شروع به کار کرده اند.
اما مشاهده می کنیم مثلا رسانه ای که حدود چهار یا پنج سال بیشتر از عمر آن نمی گذرد توانسته عموم مخاطبان را به خود جلب کند در حالی که رسانه هایی که شاید چند دهه قبل تر فعالیت خود را شروع کرده اند حتی مخاطب هم ندارند.
بعد شما می آیید و می بینید که بسیاری از مجریان آن رسانه ای که توانسته مخاطبان را جذب کند قبلا در رسانه های دیگر هم کار می کردند.
این خود نشان می دهد مشکل از آن نیرو نبوده بلکه مشکل از مدیریت آن نیروها بوده.
مدیریت آن نیروها هم معمولا اگر اتاق فکری پشت سرش نداشته باشد که برنامه ریزی کند قطعا موفق نخواهد بود.
بسیاری از رسانه های ثروتمند اتاق فکر و یا مراکز مطالعاتی هم دارند اما باز هم نمی توانند مخاطب را جذب کنند.
چون افرادی که در آن اتاق فکر ها و مراکز مطالعاتی هستند عملا اینکاره نیستند ویا اینکه همه بر اساس وابستگی به یک خط فکری واحد انتخاب شده اند و می خواهند ان خط فکری را بر مخاطب تزریق کنند و حاضر نیستند متوجه شوند که امروزه دوران تزریق یک خط فکری در رسانه گذشته و مخاطب است که خط فکری خود را بر رسانه تحمیل می کند و رسانه ای می تواند موفق باشد و مخاطب را جذب کند که همه زوایای خواسته های مخاطب ها را بررسی کرده باشد و به آنها پرداخته باشد.
خوب برخی ممکن است بیایند و بگویند که پس هدف آن رسانه چیست.
ظرافت کار در همین نکته است.
هنوز هم آن رسانه تلاش می کند تا خط فکری خود را بر افکار مخاطب تزریق کند اما به صورت غیر مستقیم نه به صورت مستقیم.
چون اول آن رسانه باید مخاطب داشته باشد و بعد به فکر تزریق خط فکری خود باشد.
منبع ایرانی: خبر رسانه ها درباره توافق موقت در وین ساختگی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2022
منبع ایرانی: خبر رسانه ها درباره توافق موقت در وین ساختگی است
آن اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی هم می نشینند و فکر می کنند چگونه می توانند همه زوایای فکری مورد نیاز مخاطبان را تامین کنند تا ابتدا مخاطب را جذب کنند و بعد لا به لای کارهای خود کم کم خط فکری را تزریق کنند.
خوب این مثال را زدم چون شاید برای همه واضح باشد و راحت تر بتوان موضوع را باز کرد.
اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی که روی تصمیم گیری سران و مقامات کشورهای مختلف تاثیر گذار می باشند هم امروزه از همین شگرد استفاده می کنند.
امروزه در همه کشورهای جهان اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی وجود دارند اما شما می بینید که تعداد معدودی هستند که روی نظر مقامات ارشد کشورها تاثیر گذار می باشند، حتی اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی داخلی خود کشورها.
دقیقا مانند جریان رسانه ها.
به عنوان مثال بگویم، امروزه شما اگر به سوابق تاثیر گذاری مراکز مطالعاتی و اتاق های فکر سیستم های مالی بین المللی نگاهی گذرا باندازید می بینید تاثیر گذارترین آنها اتاق فکر بانک جهانی است و بسیاری از کشورها در برهه هایی پیشنهاد های بانک جهانی را اعمال می کنند و حتی کار به آشوب و شورش درون کشور می کشد.
آیا تا به حال فکر کرده اید که اتاق فکر و مراکز مطالعاتی بانک جهانی وابسته به کجا است.
تا جایی که بنده اطلاع دارم بزرگترین مراکز بانکی و مالی جهان در اختیار لابی های ثروت که هیچ وقت دوست ندارند نام آنها جایی مطرح شود می باشد.
مانند مثلا خانواده های روتشیلد و خانواده راکفلر.
جالب اینکه هر دو این خانواده ها هم اصالتا از یهودی های آلمان و حامی صهیونیسم جهانی می باشند.
نتیجه گیری اش را هم به عهده خواننده می گذارم.
حال کافی است که به تاثیر گذاری پیشنهاد های مراکز مطالعاتی و اتاق های فکر بانک جهانی روی تصمیمات سران کشورهای مختلف را در اینترنت جستجو کنید تا متوجه بحث شوید وهمین را به بقیه اتاقهای فکر و مراکز مطالعاتی تعمیم دهید.
البته ماجرا فقط به مشورت های مالی و اقتصادی و نظامی و سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و رسانه ای و ... ختم نمی شود.
بدیهی است که در اکثر کشورهای جهان حاکمانی سر کار باشند که در یک حوزه خاصی تبحر دارند و با توجه به تبحری که در آن حوزه خاص دارند به قدرت رسیده اند اما در حوزه های دیگر تبحر ندارند، واین امر منطقی هم هست، و نیاز دارند که برای تصمیم گیری های خود از دیگران مشورت بخواهند وعموما هم هم به نظرات کارشناسی رسانه های پر مخاطب توجه می کنند و هم به نتایج تحقیقات و مطالعات اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی به نام و... .
به این ترتیب می توان گفت حد اقل نفوذ این مراکز مطالعاتی شروع می شود.
در بسیاری از کشورها این مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی و اتاق های فکر و ... آنقدر به مقامات و حاکمان نزدیک می باشند که حاکمان از آنها می خواهند برای مشکلات مختلف کشورهایشان فکری کنند.
دادگاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2021
دست داشتن سوروس، راکفلر و گیتس در بروز پاندمی کووید-19
به این ترتیب هم می توان گفت این اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی می آیند و به فراخور خواست حاکم آن کشور پیشنهاداتی را مطرح می کنند که هم اهداف سیاستگذاران پشت پرده آنها را محقق کند و هم اینکه آن حاکمان و هم مردم آن کشور را راضی نگه دارد.
و برای اینکه مثالی در این باره هم زده باشم بد نیست مثلا به کشور امارات عربی متحده اشاره کنم.
اگر ساختار حاکمه در این کشور می خواست وابسته به تصمیمات درونی خود بماند شاید امروزه امارات شرایط امروز خود را نمی داشت.
آنها از مشورت مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی و اتاق های فکر کشورهای دیگر مخصوصا انگلیس و آمریکا استفاده کردند و امروزه امارات به یکی از پر رونق ترین کشورهای منطقه تبدیل شده.
کافی است که به پیشینه این مراکز مطالعاتی نگاهی گذرا بیاندازید تا متوجه شوید وابسته به کدام جریان های ایدئولوژیکی هستند تا متوجه شوید چه شده که امروزه امارات عربی متحده رسما با اسرائیل رابطه برقرار می کند و هیچ واکنشی درون امارات از میان مردم خود امارات نسبت به این رابطه مشاهده نمی شود.
شما اگر به رابطه اسرائیل با کشورهای دیگر هم نگاه کنید متوجه می شوید این اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی آمده اند درباره تک تک این کشورها تحقیق کرده اند و بررسی کرده اند که اسرائیل درباره این کشورها باید چه کاری انجام دهد و بعد ماجرا در یک اشل بزرگتر و یا در یک اتاق فکر بزرگتر جمع بندی شده تا همه را به سمت آن خواسته نهایی هدایت کنند.
اینگونه نیست که تصور کنیم مردمان این کشورها و یا حتی سیاستمدارانشان از قبل علاقه بسیار وافری به اسرائیل داشته اند و به این دلیل آنها از اسرائیل حمایت می کنند.
این اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی حتی در آموزش و پرورش این کشورها نفوذ کرده اند تا روی دیدگاه این بچه ها از همان بچه گی تاثیر بگذارند و در نهایت جامعه ای حامی خود ایجاد کنند.
در واقع به این شکل است که اینها می توانند یک لابی حامی خود در هر کشور ایجاد کنند و اینگونه نیست که بیایند و به دنبال برخی افراد صاحب منصب بروند و تلاش کنند انها را بخرند، توجه داشته باشید آنکه را می شود با پول خرید هر چه قدر هم گران باشد باز هم برای دیگری ارزان است، آنکه می شود رویش حساب کرد فردی است که به صورت بنیادی روی او کار کرده باشند.
وهمه اینها نیاز دارد که اتاق های فکر و مراکز مطالعاتی تخصصی وجود داشته باشند که در این زمینه بتوانند کار کنند، به هر حال هر جامعه ای مختصات خود را دارد و برای تاثیر گذاری روی آن شما مجبور هستید بر اساس آن مختصات کار کنید و نه بر اساس مختصاتی که برای یک جامعه خاص تهیه شده.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала