بلینکن: خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های آمریکا بود

© Sputnik / Russian Foreign Ministry /  مراجعه به بانک تصاویر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرد تصمیم دولت پیشین آمریکا برای خروج از برجام جزو بدترین تصمیم‌های سیاست خارجی آن کشور بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، آنتونی بلینکن که با رادیو "ان.پی.آر" گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آمریکا چگونه قصد دارد حرکت ایران برای دستیابی ایران به "سلاح هسته‌ای" را متوقف کند گفت: "ما آنها را متوقف کرده بودیم. توافق هسته‌ای که چند سال پیش در دولت اوباما حاصل شد برنامه هسته‌ای ایران را مهار می‌کرد."
عادی سازی رابطه ی امارات و اسرائیل صحنه سازی پوچ آمریکا است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
گزارش و تحلیل
آیا اسرائیل می تواند به برجام پایبند نباشد؟
وزیر خارجه آمریکا در ادامه مصاحبه با ان‌پی‌آر گفت: " یکی از بدترین اقدامات در سیاست خارجی اخیر آمریکا خروج از آن توافق بود که در نتیجه آن ما الان در موقعیت چالش‌انگیزی قرار داریم که به جای حاصل شدن توافقی جدید و اصطلاحاً بهتر، ایران برنامه هسته‌ای خودش را به صورتی خطرناک پیش برده است."
بلینکن با اشاره به مذاکرات جاری در وین گفت: "ما هنوز باور داریم اگر بتوانیم در هفته‌های آینده- نه در ماه‌های آینده- به برجام برگردیم، این بهترین اقدام برای امنیت ما و همچنین امنیت شریکان و متحدانمان در منطقه خواهد بود. اما وقت بسیار بسیار کوتاه است."
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه مدعی شد: "ایران دارد به نقطه‌ای می رسد که بتواند در مدت زمانی بسیار بسیار کوتاه مواد شکافت‌پذیر لازم برای ساخت یک بمب هسته‌ای را تولید کند. همزمان، آنها دارند پیشروی‌هایی [از لحاظ برنامه هسته‌ای] انجام می‌دهند که به عقب برگرداندن آنها دشواری‌های فزاینده‌ای خواهد داشت، چون آنها دارند چیزهای جدید یاد می‌گیرند و کارهای جدید انجام می‌دهند."
بلینکن در ادامه اضافه کرد: "بنابراین، چند هفته باقی مانده تا ببینیم آیا می‌توانیم به پایبندی دوجانبه [برجام] برگردیم یا خیر. این بهترین نتیجه برای امنیت آمریکا خواهد بود اما اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم گزینه‌ها و گام‌های دیگر را با هماهنگی کشورهای ذی‌ربط بررسی می‌کنیم."
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала