چگونه گرانش ماه و خورشید بر رفتار حیوانات و گیاهان تأثیر می گذارد؟

CC0 / Pixabay/ Rodion Zhuravlev / چگونه گرانش ماه و خورشید بر رفتار حیوانات و گیاهان تأثیر می گذارد؟
چگونه گرانش ماه و خورشید بر رفتار حیوانات و گیاهان تأثیر می گذارد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2022
اشتراک
ریتم فعالیت همه موجودات زیستی، اعم از گیاهان و جانوران، ارتباط نزدیکی با فعل و انفعالات گرانشی در منظومه خورشید-زمین-ماه دارد.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را متاآنالیز تعدادی از مطالعات انجام شده توسط کریستیانو دی ملو گالپ از دانشگاه برزیلی کامپیناس و دانیل رابرت از دانشگاه بریتانیایی بریستول نشان می دهد و مقاله ای در این باره در مجله Experimental Botany Journal of منتشر شده است.
کریستیانو د ملو گالپ توضیح می‌دهد:" همه چیز روی زمین، اعم از زنده و غیر زنده، حداقل به صورت جزر و مد تحت تأثیر نیروهای گرانشی خورشید و ماه است. نوسانات دوره ای دو سیکل روزانه دارند و به صورت ماهانه و سالانه توسط حرکات این دو جرم آسمانی تعدیل می شوند. همه موجودات روی کره زمین در این زمینه تکامل یافته اند. در مقاله خود سعی کردیم نشان دهیم که جزر و مد گرانشی یک نیروی محسوس و فعال است که همیشه الگوی ریتمیک رفتار این موجودات را تشکیل می دهد".
خورشید و زمین از چشم افلاک نما - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.08.2021
چندرسانه ای
خورشید و زمین از چشم افلاک نما
مطالعه جدید هم یک مرور گسترده ادبیات مربوطه و هم یک فراتحلیل از داده های سه مقاله منتشر شده قبلی است که در آنها علیت گرانشی به طور کامل ردیابی نشده است. آنها به فعالیت شناوری ایزوپودها، سخت پوستان بدون پوسته کوچکی که حداقل 300 میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شدند، رفتار تولیدمثلی مرجان ها، و بالاخره مدولاسیون رشد آفتابگردان با استفاده از نورتابی اختصاص داده شده اند. در مورد دوم، محققان نتایج مطالعات خود و همچنین داده‌های ادبیات مربوطه را تجزیه و تحلیل کردند.
اگرچه ترکیب اثرات گرانشی خورشید و ماه تنها با یک میلیونم گرانش زمین مطابقت دارد، اما نه تنها برای ایجاد فرآیندهای جزر و مدی در مقیاس بزرگ در اقیانوس ها، رودخانه ها و دریاچه ها، بلکه برای جابجایی صفحات تکتونیکی نیز کافی است. علاوه بر این، چرخه های گرانشی تنها بر ساده ترین موجودات تاثیر نمی گذارد. مطالعات علمی نشان داده است که افرادی که در تاریکی هستند تمایل دارند یک رژیم 24.4-24.8 ساعته تنظیم کنند که با چرخه قمری مرتبط است. این روند در غارشناسانی که مدت زمان طولانی را در غارها سپری می کنند نیز مشاهده شده است. چنین چرخه ای تناوب خواب و بیداری ، زمان غذا خوردن و سایر فرآیندهای متابولیک را تعیین می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала