گزارش و تحلیل

ایران و روسیه؛ تحقق اهداف مشترک

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehمیزی در کافه ای در تهران به سبک روسی
میزی در کافه ای در تهران به سبک روسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
اشتراک
فدراسیون روسیه، کشوری که از سواحل اقیانوس آرام تا دریای بالتیک را در بر میگیرد، یکی از قدرتهای تاثیرگذار در جهان فعلی است، در شورای امنیت سازمان ملل عضویت دائم دارد و یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت و گاز درجهان بوده و درزمره 10 اقتصاد بزرگ جهان به شمار میآید.
به گزارش اسپوتنیک، علی فهیم دانش کارشناس حقوق بین الملل و رسانه در وبسایت روزنامه جام جم دیلی می نویسد : در سالیان اخیر، تهران و مسکو در زمینه مقابله با تروریسم داعش در سوریه همکاری نزدیکی با هم داشته اند. ثمره این همکاری، تحقق اهداف مشترک دو کشور در منطقه بوده. حمایت از دولت مشروع و قانونی در دمشق و مقابله با گروه تروریستی که ساخته و پرداخته واشنگتن بود. باقی ماندن حکومت طرفدار مقاومت اسد در سوریه، شکست واقعی و باطلکننده خیاالت آمریکاییها در منطقه بود.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2022
گزارش و تحلیل
چرا برخی به دنبال ایجاد تفرقه بین ایران و روسیه در وین هستند؟
آمریکاییها با شکست در سوریه و ناکامی در تحقق اهداف خود ناکام عمده این همکاری محسوب میشوند. تهران و مسکو در زمینه دیگر موارد جهانی نیز دارای نگرانیهای مشترک هستند، هر دو کشور تحت تحریمهای غیرقانونی ایاالت متحده آمریکا به بهانههای واهی هستند. "تحریمهای جهنمی" واشنگتن علیه مسکو و سختترین و فلجکنندهترین تحریمها اعمال شده در طول تاریخ تمدن علیه ایران، یک نقطه اشتراک بسیار قوی برای گسترش همکاریها بین دو کشور برای مهار آمریکا است. سفر رئیس جمهور به روسیه به دعوت آقای پوتین، نشانگر عزم جدی دو کشور برای پیگیری توافقهای صورتگرفته در جهت گسترش همکاریهای سیاسی و اقتصادی تهران و مسکو است و امضای سند جدید ۲۰ ساله روابط ایران و روسیه نویدبخش آینده روابط فیمابین که مبتنی بر منافع دو طرف تبیین شده، خواهد بود. تعامالتی که در زمینه همکاریهای منطقهای و بینالمللی در موضوعات مورد عالقه دوطرف خصوصا در زمینه مقابله با تروریسم، مواد مخدر، مهاجرتهای غیرقانونی، جرایم سازمان یافته و... نیز میباید متمرکز شود. یکی از مهمترین زمینههای همکاری که بنیان تعامالت آتی دو کشور را میتوان بر آن استوار کرد، محور فرهنگ است. در باور اسالوها، بهشت جایی بوده که در جنوب دریای خزر واقع شده است. فرهنگ و تمدن ایرانی قرنها در روسیه سابقه حضور دارد، اقوام مسلمان در قفقاز و ماوراء قفقاز، مسلمانان ساکن در روسیه، علمای دینی و شاعران و ادیبان تاتار )عبدا... توقای، بنیانگذار ادبیات مدرن تاتار که به فارسی شعر سروده( یا میخائیل لرمانتف که از عالقهمندان فرهنگ ایرانی بوده را میتوان به عنوان شاهد مثالی از این تعلقات تاریخی دانست. برای افزایش مراودات فرهنگی دو کشور در سالهای اخیر، با همکاری سینما و رادیو و تلویزیونهای دو طرف )از جمله انعقاد تفاهم همکاری بین سازمان صدا و سیما و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در سال جاری( گامهایی برداشته شده، ولی بسترهای فعالیت بسیاری وجود دارد که میتوان به آنها پرداخت. دو کشور ایران و روسیه مشترکات فراوانی داشته و دارند، اشتراکاتی که موجب روابط فرهنگی گستردهای میان دو کشور شده که با سفر رئیس جمهور اسالمی ایران قطعا تقویت و تحکیم خواهد شد
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала