گزارش و تحلیل

افقهی: اسرائیل اگر بخواهد به ایران حمله کند واقعا نابودی خودش را رقم زده است

© REUTERS / Ibraheem Abu Mustafaروسیه خواهان آتش بس طولانی مدت بین اسرائیل و حماس است
روسیه خواهان آتش بس طولانی مدت بین اسرائیل و حماس است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.01.2022
اشتراک
کارشناس ایرانی مسائل خاورمیانه صحبت از جنگ نظامی را بسیار بعید می داند.
پیشتر شبکه 12 تلویزیون اسرائیل به‌نقل از ایهود اولمرت، نخست وزیر اسبق اسرائیل اعلام کرد: این ادعا که ما قادر به تهاجم به ایران هستیم یک لاف بیجاست. چنین رفتارها و لاف‌هایی بیش از آن که نشانگر قدرت باشد بیانگر ضعف ماست.
اولمرت افزود: شرایط توافق هسته‌ای سابق از وضعیت فعلی که در آن هستیم بسیار بهتر است، این صرفاً نظر شخصی من نیست بلکه بسیاری از اعضای عالی‌رتبه سابق مؤسسه نظامی اسرائیل هم همین نظر را دارند. پس بهتر است که بنشینیم و منتظر دستیابی قدرت‌های بزرگ به توافق هسته‌ای جدیدی با ایران باشیم، توافقی که بتواند پاسخگوی خواست‌های اسرائیل باشد.
درباره اظهار نظر نخست وزیر اسبق اسرائیل با سید هادی افقهی، تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه به گفتگو نشستیم.
آیا باید انتظار داشته باشیم که اسرائیل از حمله به تأسیسات هسته ای ایران دست بردارد؟ یا اینکه اقدام به خرابکاری در تاسیسات خواهد کرد؟
بحث حمله آشکار نظامی به تاسیسات هسته ای ما برای اسرائیلی ها خیلی پر هزینه و خطرناک خواهد بود. قبل از اولمرت، نخست وزیر اسبق اسرائیل نیز کارشناسان دیگری هم کارشناسان نظامی، هم کارشناسان امنیتی و هم شخصیت های سیاسی سابق آنها حرف های تندتر از حرف های اولمرت زدند. مثلا یکی از کارشناسان نظامی آنها گفته بود که ممکن است هواپیماهای ما بروند و تاسیسات هسته ای ایران را بمباران کنند ولی دیگر فرودگاهی پیدا نکنند که بخواهند بشینند یعنی تا آن زمان ایران امکان نظامی و صنعتی اسرائیل را منهدم می کند.
آمریکایی ها پیشتر نیز گفته بودند که مسئله حمله نظامی به ایران کار ساده ای نیست مخصوصا بعد از مانوری که اخیرا سپاه نحت عنوان مانور "رسول اعظم" که فکر می کنم هفدهمین مانور بود. در این مانور اسرائیلی ها، آمریکایی ها و کل کارشناسان امنیتی منطقه دیدند که ماکتی که با ابعاد حقیقی دیمونا، تاسیسات اتمی اسرائیل ساخته شده بود در این مانور سپاه با موشک نقطه زن از فاصله هزار و خرده ای کیلومتری با دفت 95 درصد منهدم کرد. یا مثلا ماکت ناو هواپیمابر آمریکا در خیلج فارس را با دقت زدند. خوب این تازه همه امکانات ایران هم نیست یعنی بخشی از امکاناتی است که ایران رونمایی کرده است.
کشوری به وسعت ایران از چند نقطه می تواند تاسیسات حیاتی، نظامی و اتمی اسرائیل را مورد حمله قرار دهد ولی اسرائیل محدود است و کشور کوچکی است اندازه یکی از استان های ایران و چطور می خواهد در مقابل موج حملات موشکی ما که در یک حمله یازده موشک همزمان شلیک شد. ایران مخصوصا این یازده موشک را همزمان شلیک کرد که به آنها نشان دهد اگر گنبد آهنین آنها که شش موشک بیشتر نمی تواند البته اکر باز هم همین تعداد را بتواند رهگیری کند، منهدم می کنند.
این لاف زدن و عربده کشی ها برای تاثیر گذاشتن روی فضای مذاکره ای است که بین ما با آمریکایی ها به صورت غیر مستقیم صورت می گیرد.
اسرائیل ممکن است با یک سری عملیات تروریستی و مخقیانه، نه اینکه رسما بپذیرد، زیرا اگر رسما بپذیرد آنگاه می شود اعلان جنگ علنی و نه جنگ امنیتی چون قواعد و شیوه های جنگ امنیتی و عملیات امنیتی با قواعد جنگ نظامی خیلی فرق می کند.
وقتی ترامپ سردار سلیمانی را شهید کرد اعلام کرد که این کار توسط آمریکا انجام شده است؛ چه بسا اگر اعلام نمی کرد ما نمی توانستیم به این سادگی عین الاسد را بزنیم. چون یک عملیات امنیتی می شد و تا بخواهیم ببینیم که چطور این موشک اصابت کرده است و پهپاد اسرائیلی بوده، آمریکایی بوده، محلی بوده است و... خیلی سخت است ولی چون خود آمریکا اعلام کرد که ما زدیم ما هم بلافاصله پاسخ دادیم و زدیم چون دیگر جنگ علنی شد.
بنابراین اسرائیل ممکن است که بخواهد ضربه بزند با عملیات خرابکارانه یا مزدورانی که در داخل دارد. این عملیات امنیتی را ایران تاکنون پاسخ هایش را داده است. آنها اعلام نمی کنند و ما هم اعلام نمی کنیم چون قواعد جنگ امنیتی و عملیات امنیتی فرق می کند.
صحبت از جنگ نظامی خیلی خیلی بعید است و اگر به ایران حمله کند واقعا نابودی خودش را رقم زده است و نه فقط ممکن است از سوی ایران بلکه از نقاط دیگر که شرکای ایران هستند هم باز موشک شلیک شود.
آیا استراتژی اسرائیل بعد از عادی سازی برجام و امضای توافق در وین می تواند تغییر کند؟
اسرائیل که بحث برجام را از اول مخالفت می کرد، برای آنها بحث برجام بحث موت و حیاتشان است فلذا قطعا اسرائیل ضرر خواهد کرد. چه برجام انجام بشود و چه برجام انجام نشود ایران برای اسرائیل یک کابوس است. من یادم است در یک مصاحبه ای از نتانیاهو می پرسند که سه دشمن خطرناک برای اسرائیل را نام ببر که نتانیاهو سه بار می گوید: ایران، ایران، ایران.
لذا بحث برجام یک بحث است که ممکن است بشود و ممکن است نشود ولی در زمانی که ترامپ توافق هسته ای را پاره کرد و تحریم هایی را به ما تحمیل کرد آیا ما مقاومت اسلامی را حمایت نکردیم؟ عملیات بین اسرائیل و مقاومت اسلامی صورت نگرفت؟ اسرائیل ضرر نکرد؟
بنابراین سیاست ما وابسته به توافق هسته ای نیست که اگر شد چه می شود و اگر نشد چه می شود. در هر دو صورت ما دشمنی خودمان را با اسرائیل ادامه خواهیم داد تا آزاد شدن کل سرزمین های اشغالی و نابودی این رژیم آپارتاید انشالله.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала