امیرعبداللهیان: اگر اراده جدی در طرف غربی وجود داشته باشد می توان به توافق رسید

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: ما اصلا صهیونیست ها را در محاسباتمان در مذاکرات وین هیچ جا نمی‌ بینیم.
به گزارش اسپوتنیک، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه الجزیره درباره مذاکرات وین اظهار داشت: دوره هشتم مذاکرات ما در مسیر بهتری قرار گرفت و اکنون که دکتر باقری و تیم کارشناسان ارشد ایرانی در وین در حال مذاکره هستند، ما معتقد هستیم اگر نیت خوب و اراده جدی در طرف غربی وجود داشته باشد و پیام‌هایی که آمریکایی‌ها به ایران می‌دهند و مدعی هستند به دنبال بازگشت به برجام و اجرای تعهدات خود هستند، شاهد روی دادن آن در میز مذاکره همراه با سه کشور اروپایی، روسیه و چین هم باشیم، می‌توانیم از رسیدن به یک توافق خوب صحبت کنیم.
امیرعبداللهیان افزود: ما وقتى از لغو تحریم ها یا برطرف شدن تحریم ها صحبت می‌کنیم، منظورمان بازگشت کامل به سند برجام است. هر آنچه که در متن برجام پیش‌ بینی شده و مورد تایید قرار گرفته و آن توافق تبدیل به قطعنامه شده است؛ همه آن موضوعات از نظر جمهوری اسلامی ایران باید مورد توجه طرف‌های مختلف قرار گیرد. پس در این مرحله سقفى که ما در مذاکرات فعلی وین دنبال می‌کنیم، لغو تحریم‌ های برجامى است اما حتما در ادامه، لغو کامل تحریم ها مورد توجه ما خواهد بود.
خانم جن ساکی یکی از پردرآمدترین کارمندان کاخ سفید است  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2022
جن ساکی: تهدیدهای ایران علیه مقامات سابق دولت ترامپ قابل قبول نیست
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه ایران در مذاکرات وین خواستار چه تضمین‌هایی شده است؟ گفت: ما وقتى از تضمین صحبت مى کنیم، مصادیقى را داریم. عمده مصادیق به اقداماتی بر مى گردد که ایران در حوزه اقتصادی و تجارت خارجی خود باید انجام دهد. در رأس آنها فروش راحت و روان نفت و دریافت ارزی حاصل از محل فروش نفت در سیستم بانک های جمهوری اسلامی ایران است و در کنار آن همه تحریم‌هایی که در برجام، ایران از آن معاف شد و عبور کرد؛ از جمله در حوزه کشتی‌رانی، بنادر، پتروشیمی، بیمه و بسیاری از موضوعات دیگر.
ما وقتى از تضمین صحبت مى کنیم یعنى این که اولا تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشود؛ ثانیا تحریم هایی که برداشته می‌شود و لغو می‌گردد، مجددا به بهانه دیگری از جمله بهانه قانونی که در کنگره تصویب شده یا قانونی که توسط رئیس جمهور امضا می‌شود، بازگردانده نشوند. ضمن این که اسنپ بک هم یکى از موضوعاتى است که در درون برجام ایجاد تعارض کرده است. اسنپ بک فرصتى را برای طرف‌ های مقابل فراهم کرده که هر وقت مایل باشند، با یک تصمیم سیاسی از تعهدات خود خارج شوند. لذا صحبت از تضمین و تعهدات، ابعاد مختلفی دارد اما حداقل آن این است که فروش نفت ایران و واردات ارز در سیستم بانکی کشور ما بدون هیچ مشکلى انجام شود. این یک نمونه از تضمینى است که طرف‌های مقابل در عمل باید نشان دهند و این موضوعی است که در بحث راستی‌ آزمایی هم مورد توجه جدی است.
وی در سوالی درباره تهدیدات اسرائیل همچنین گفت: رژیم صهیونیستی تلاش می‌کند که هرگونه توافق خوب بین ایران و پنج کشور را تحت تاثیر قرار دهد. آن‌ها به صراحت می دانند نگاه ما به رژیم صهیونیستی چگونه است. ما از رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم جعلی یاد می‌کنیم که جز جنایت، در منطقه ما خاطره دیگری نزد افکار عمومی و مردم منطقه به جا نگذاشته است. حرف ها و ادعاهایی که صهیونیست‌ها مطرح می‌کنند، خارج از قد و قواره کوتاه این رژیم جعلی است. ما اصلا صهیونیست ها را در محاسباتمان در مذاکرات وین هیچ جا نمی‌بینیم. به دلیل اینکه آنها همواره می خواهند نقش تخریبی داشته باشند. به طرف‌های مذاکره کننده هم به صراحت این را گفتیم که اگر نیت جدی دارید باید تکلیف و نسبت خودتان را با صهیونیست‌ها در این موضوع روشن کنید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала