کسری تراز عملیاتی بودجه ایران چقدر است؟

© Photo / IRNAآغاز کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران
آغاز کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2022
اشتراک
معاون وزیر اقتصاد ایران: تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، کلیات لایحه بودجه سال 1401 روز 9 ژانویه در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. هادی قوامی معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران درباره کسری احتمالی لایحه بودجه اظهار داشت که تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد و خط قرمز دولت در تهیه این لایحه کسری بودجه و اتکا به منابع بانک مرکزی بوده است.
معاون وزیر اقتصاد با بیان این‌که تلاش دولت این بوده است که بودجه را بدون کسری ببندد گفت: "احتمالاً حدود ۳۰۰هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت. اما احتمالاً حدود 300هزار میلیارد تومان کسری تراز عملیاتی خواهیم داشت که نه‌تنها از افزایش این کسری نسبت به سال 1400 جلوگیری شده است، بلکه بیش از 150هزار میلیارد تومان این عدد کاسته خواهد شد".
روایت جالب روحانی درباره علت اعلام تومان به عنوان واحد رسمی پول ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2022
آیا حقوق بازنشستگان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ایران افزایش خواهد یافت؟
حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون تلفیق بودجه 1401 نیز درباره کسری واقعی بودجه 1401 گفت: "بودجه سال آینده نسبت به سال جاری نکات مثبت قابل‌توجهی دارد، اما در جا‌هایی با استقراض همراه است.
این لایحه شامل 3 بخش است؛ بخش اول 644هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم 408هزار میلیارد تومان فروش نفت، بخش سوم 291هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه، فروش شرکت‌ها و 88هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است. دولت باید برنامه‌های دقیق خود را در این موضوعات برای مجلس تشریح و ثابت کند که برای اقتصاد کشور مفید خواهند بود".
محمدحسین معماریان کارشناس بودجه در خصوص امکان تحقق کاهش تورم با لایحه بودجه 1401 گفت: "کسری بودجه تعاریف مختلفی دارد، اما کسری پنهان نیز وجود دارد که به تحقق نیافتن منابع پیش‌بینی‌شده، مربوط می‌شود. این کسری در لایحه بودجه سال آینده بین 160 تا 180 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که بر اساس میزان آن قابل کنترل است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала