خطیب‌زاده: از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2022
اشتراک
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا در وین هستیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز 10 ژانویه (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی ضمن تشریح آخرین تحولات اظهار داشت که از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم و ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم.
وی در این خصوص در ادامه افزود: " درباره آنچه در وین اتفاق می‌افتد نتیجه تلاش همه طرف‌هاست که به تفاهم پایدار برسیم. بعد از اینکه طرف مقابل کمپین ضد اطلاعاتی را در فضای عمومی به راه انداخته بود که در اتاق‌ها چیزی به دست بیاورد متوجه شد این مسیر بی ثمر است. در وین آن چه اتفاق می‌افتد تمرکز بر چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی آزمایی و موضوعات هسته‌ای است و پیشرفت های خوبی بوده و در برخی پیشرفت بیشتر یا کمتر‌ بوده است.
منبع ایرانی: خبر رسانه ها درباره توافق موقت در وین ساختگی است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2022
منبع ایرانی: خبر رسانه ها درباره توافق موقت در وین ساختگی است
بسیار درباره سرعت مذاکرات و گفت‌وگوها صحبت می‌شود. سرعت گفت‌وگوها برای ایران مهم است، نمی‌شود طرف مقابل لاک پشتی حرکت کند و از ما توقع سرعت نور داشته باشد. ما باید به مذاکراتی ادامه دهیم که نتیجه آن توافق پایدار و قابل اتکا باشد و این هم با سرعت بیش از حدی که از سوی طرف مقابل اعمال شود، همخوان نیست. ایران به دنبال توافق پایدار و قابل اتکا است.
گفت‌وگوهای وین برای اطمینان از بازگشت مسئولانه آمریکا به برجام است و هیچ موضوعی فراتر از برجام را نه گفت‌وگو کرده و نه می‌پذیریم. ایران و آمریکا از طریق متن‌های مکتوب غیررسمی نظرات خود را بیان کردند در چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تعهدات هسته‌ای و تضمین‌ها و راستی آزمایی بوده است که دولتی در واشنگتن دوباره روابط بین‌الملل و این توافق را به سخره نگیرد. این گفت‌وگوهای غیررسمی و مکتوب آرشیوی از مواضع است و هیچ موضوعی فراتر از این صحبت نکردیم.
ما نه خوشبین هستیم نه بدبین، ما با واقع نگری مذاکره می‌کنیم و با واقع نگری به مردم گزارش می‌دهیم. ما به دنبال یک توافق پایدار و قابل اتکا هستیم و هیچ توافقی که این دو مولفه را نداشته باشد در دستورکار ما نیست. همه باید تلاش کنیم که بازگشت آمریکا به برجام همراه با اخذ تضامین لازم و راستی آزمایی است و چرخه‌ای از رفع تحریم‌ها هم باید انجام شود. این با هیچ توافق موقتی حاصل نمی‌شود".
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2022
ارزیابی اولیانوف از مذاکرات برجام در هشتمین دور گفتگوها
خطیب زاده در ادامه تصریح کرد: «ما هیچ تاریخ ساختگی را قبول نداریم و از سرعت پیشرفت مذاکرات راضی نیستیم. طرف مقابل در دور هفتم وقت کشی زیادی کرد و بعد پذیرفت درباره ابتکارات ایران مذاکره کند. هیات ایران هم در سطح کارشناسی از این توان برخوردار است و این سوال را باید کرد که آیا هیات‌های دیگر با این توان تصمیم گیری در وین حاضر هستند و آیا ایران فقط باید تمام تلاش خود را بکند و ابتکارات و موضوعات را با دقت مطرح کنند و آیا انتظار است طرف مقابل نیز چنین کنند. اگر این اراده و سطح از توانایی در طرف مقابل در روزهای آتی دیده شود می‌توان گفت با کمترین زمان ممکن می‌توان به توافق خوب، قابل اتکا و پایدار رسید.
در باره تغییرات مرتبط با انگلیس و آلمان، این تغییرات به خاطر تغییر دولت در آلمان و تغییر مذاکره کننده انگلیسی به خاطر بازنشستگی نماینده قبلی بوده است. شاید بیشتر مربوط به حاشیه است. انتظار ما از سه کشور اروپایی این است که خودشان را به عنوان عضو برجام بدانند و نه نماینده طرف خاصی و براساس این واقعیت به عنوان یکی از اعضای مانده در برجام تلاش کنند اطمینان را همه اعضا پیدا کنند که آمریکا به صورت راستی آزمایی و موثرو با ارائه تضمین‌ها به برجام برگردند و از تقسیم کار اجتناب کنند. تصور ما این است سه کشور اروپایی باید به هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام اجازه دهند گفت‌وگوها را در مسیر سازنده ادامه دهد و اگر این مسیر را ببینم به توافق پایدار خواهیم رسید.
محسن بهاروند،سفیر ایران در انگلیس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
واکنش سفیر ایران به اظهارات مقام عالیرتبه انگلیس
درباره موانع موجود در مذاکرات وین، هم موانع موضوعی داریم و هم موقعیتی. در موضوع هسته‌ای پیشرفت های خوبی داشتیم و می‌توانیم توافقات خوبی داشته باشیم».
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала