تاجیکستان: عضویت ایران در سازمان شانگهای به سود همه کشورهای عضو خواهد بود

© Fotohost-agencyتوسعه سازمان شانگهای به معنای پیشرفت آن است
توسعه سازمان شانگهای به معنای پیشرفت آن است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2022
اشتراک
سفیر تاجیکستان در ایران: تاجیکستان اطمینان دارد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به نفع این سازمان و همه کشورهای آن خواهد بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، نظام‌الدین زاهدی، سفیر تاجیکستان در ایران در همایش "چشم‌انداز روابط تاجیکستان و ایران" به مناسبت 30 سالگی برقراری روابط دیپلماتیک میان تاجیکستان و ایران گفت: طی سفری که رئیس جمهور ایران به تاجیکستان داشت توافق شد که حجم تجارت دو کشور تا 500 میلیون یورو افزایش یابد.
وی خاطرنشان کرد: روز گذشته روسا و همچنین وزرای امور خارجه دو کشور برای این رویداد مهم با تبادل پیام‌های تبریک به یکدیگر و مردم تاجیکستان و ایران تبریک گفتند و با تاکید بر سطح بسیار بالای روابط در عرصه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی آمادگی خود را بر توسعه بیش از پیش مناسبات در راستای تامین منافع متقابل دو ملت تاکید کردند.
وی همچنین تاکید کرد که عضویت ایران در سازمان شانگهای به نفع این سازمان و همه کشورهای عضو آن خواهد بود.
نماینده روسیه: روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ آغاز می شود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2021
نماینده روسیه: روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۲۲ آغاز می شود
سفیر تاجیکستان گفت: در تاریخ 9 سپتامبر سال 2021 میلادی برابر با 18 شهریورماه سال 1400 جمهوری تاجیکستان 30 سالگی استقلال دولت خود را جشن گرفت در طول این سه دهه که سال‌های نجات ملت و دولت از ورطه فنا براثر جنگ داخلی پنج ساله، رسیدن به وحدت کامل ملی، پایه‌گذاری و تحکیم رکن‌های دولت‌داری معاصر، تامین توسعه پایدار کشور، توسط اصلاحات فراگیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، گسترش روند بازیابی هویت ملی و فرهنگی خلق تاجیک محسوب می‌شدند، تاجیکستان توانست مشکلات ناشی از جنگ سال‌های اول استقلال خود را پشت سر بگذارد و استقلال واقعی خود را تقویت بخشد.
زاهدی یادآور شد: ایران از اولین کشورهایی بود که استقلال تاجیکستان را به رسمیت شناخت و مراسم افتتاح سفارت ایران در دوشنبه انجام شد.
وی افزود: ایران در به رسمیت شناختن استقلال تاجیکستان و افتتاح سفارت خود در شهر دوشنبه اقدامش یک تصادف مقطعی نبود بلکه ضرورت تاریخی بود و بر عمومیت زبان، ادبیات و تاریخ و فرهنگ استوار است. در واقع برقراری روابط دیپلماتیک و توسعه همکاری‌ها بین دو کشور به قول مولانا بازگشت دو ملت به اصل خویش و احیای روزگار وصل خویش بود. همچنین تاجیکستان صرفه‌نظر از مشکلات سال‌های اول استقلال سفارت خود را در تهران افتتاح کرد.
وی همچنین با اشاره به سازمان همکاریهای شانگهای خاطرنشان کرد و گفت: این روند امسال در دوره ریاست تاجیکستان در جلسه سران کشورهای سازمان شانگهای در شهر دوشنبه آغاز شد و تاجیکستان اطمینان دارد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای به نفع این سازمان و همه کشورهای آن خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала