آنتونوف: کار نیروهای حافظ صلح در قزاقستن کارایی خود را نشان داد

© Sputnik / Vladimir Pesnyaآناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.01.2022
اشتراک
سفیر روسیه در ایالات متحده، به ادعای آمریکا در باره اعزام نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان واکنش نشان داد.
به گزارش اسپوتنیک، آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا، از کارایی نیروهای خافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان سخن گفت. این دیپلمات با ایراد این سخنان نسبت به ادعاها و تلاش واشنگتن واکنش نشان داد.در واشنگتن سعی می شود قانونی بودن عملیات ضد تروریستی و حضور نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان را زیر علامت سوال ببرند.
آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در آمریکا در این رابطه گفت:" اولین ساعات کار واحدهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی در قزاقستان کارایی خود را به نمایش گذاشت که هدف از حضور این نیروها در آنجا احیای صلح و نظم قانونی است. تمام تصمیمات مربوط به اعزام نیروها به قزاقستان بر اساس اساسنامه سازمان پیمان امنیت جمعی و درخواست رئیس جمهور قانونی قزاقستان اتخاذ شده است".
سخنگوی رئیس جمهور قزاقستان مدت اقامت نیروهای حافظ صلح را اعلام کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2022
سخنگوی رئیس جمهور قزاقستان مدت اقامت نیروهای حافظ صلح را اعلام کرد
گفتنی است پیشتر، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده، پیشتر گفته بود که ایالات متحده نگران رویدادهای قزاقستان است، اما معتقد است که قزاقستان می تواند به تنهایی بدون کمک سازمان پیمان امنیت جمعی کنار بیاید. لینکن همچنین با دخالت در امور داخلی قزاقستان این موضوع را تکرار کرد که واشنگتن به دنبال پاسخ مقامات قزاق درباره چرایی فراخواندن نیروهای امنیتی تحت رهبری روسیه برای حل ناآرامی‌های داخلی است. وزیرخارجه آمریکا گفت: ما در این مورد شفاف‌سازی می‌خواهیم.
در اوایل ژانویه در قزاقستان به دلیل افزایش قیمت گاز مایع اعتراضات گسترده ای به راه افتاد که به شورش تبدیل شد. مهمترین درگیری با نیروهای امنیتی در آلما آتی رخ داد.
اعتراضات در چندین شهر قزاقستان در ۲ژانویه آغاز شد و چند روز بعد به شورش‌های دسته جمعی تبدیل شد. پس از شدت گرفتن ناآرامی‌ها، قاسم جومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) و از بلوک تحت رهبری روسیه درخواست کمک کرد. در نتیجه این درخواست نیز، نیروهای حافظ صلح به قزاقستان اعزام شدند. مقامات قزاقستان تأیید می‌کنند که نظم و قانون تا صبح روز ۷ژانویه به تمام مناطق این کشور بازگردانده شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала