موافقت آمریکا با خروج کارکنان کنسولگری اش از آلماتی

© AFP 2023موافقت آمریکا با خروج کارکنان کنسولگری اش از آلماتی
موافقت آمریکا با خروج کارکنان کنسولگری اش از آلماتی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2022
اشتراک
به دلیل اعتراضات در قزاقستان، وزارت امور خارجه به درخواست بخشی از کارمندان سرکنسولگری در آلما آتا اجازه خروج داد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه آمریکا به برخی از کارکنان و همه اعضای خانواده کارکنان آمریکایی سرکنسولگری آمریکا در آلماتی اجازه خروج داد و همچنین توصیه کرد که هموطنان از سفر به قزاقستان به دلیل ناآرامی ها و اعتراضات خودداری کنند.
در این گزارش آمده است که ناآرامی های سراسری در قزاقستان که از 2 ژانویه آغاز شد، منجر به تخریب گسترده زیرساخت ها و ساختمان های دولتی در آلماتی، "بازداشت، زخمی شدن و/یا مرگ تعداد قابل توجهی از معترضان و نیروهای امنیتی" شد.
در این بیانیه آمده است: "وزارت امور خارجه قزاقستان به درخواست کارمندان دولت آمریکا - کارمندان سرکنسولگری در آلما آتی و اعضای خانواده همه کارمندان دولت آمریکا - کارمندان سرکنسولگری در آلماتی، امکان خروج از این کشور را می دهد"
یکی از رهبران تظاهرات و اعتراضات در قزاقستان بازداشت شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2022
یکی از رهبران شورش و اعتراضات در قزاقستان بازداشت شد
پیش از این، سرکنسولگری پذیرش بازدیدکنندگان در سفارت و یا برای دریافت ویزا را متوقف کرد". سفارت ایالات متحده در نورسلطان پایتخت که در ان درگیری ها کمتر است، با محدودیت های کمتری به فعالیت خود ادامه می دهد.
در این بیانیه آمده است: وزارت امور خارجه به شهروندان آمریکایی توصیه می کند به دلیل کووید-19 و ناآرامی های داخلی از سفر به قزاقستان خودداری کنند.
دیپلمات ها نسبت به ادامه تهدید "تظاهرات، اعتراضات و اعتصابات" هشدار می دهند. وزارت امور خارجه آمریکا افزود: "چنین رویدادهایی می توانند به سرعت و بدون اطلاع قبلی توسعه پیدا کنند و ارتباطات حمل و نقل، ارتباطات و سایر خدمات را مختل کنند. این اعتراضات پتانسیل تبدیل شدن به خشونت را دارند."
لازم به ذکر است که در روزهای آغازین سال جدید میلادی، سال 2022، ساکنان برخی شهرهای مانگیستائو در غرب قزاقستان علیه افزایش دوبرابری قیمت گاز مایع (ال پی جی) به خیابان آها آمدند و دست به اعتراض زدند. این اعتراضات به دیگر شهرهای قزاقستان نیز کشیده شد. صبح پنجم ژانویه قاسم جومارت توکایف استعفای دولت را پذیرفت، و دولت را به دلیل وضعیت موجود و ناآرامی ها مقصر دانست. پیشتر، سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد، برای برقراری ثبات در قزاقستان نیروهای حافظ صلح برای مدت زمان محدود به این کشور اعزام شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала