اسپوتنیک قزاقستان: درگیری در حومه آلماتی در جریان است

© REUTERS / Pavel Mikheyevاسپوتنیک قزاقستان: درگیری در حومه آلماتی در جریان است
اسپوتنیک قزاقستان: درگیری در حومه آلماتی در جریان است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2022
اشتراک
اسپوتنیک قزاقستان گزارش داد: در حومه شهر آلماتی در امتداد بزرگراه به سمت بیشکک، درگیری چندین ساعت ادامه دارد.
به گزارش اسپوتنیک، اعتراضات گسترده قزاقستان از نخستین روزهای سال ۲۰۲۲ آغاز شد، دلیل نارضایتی ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در غرب کشور افزایش دو برابری قیمت گاز مایع مورد استفاده برای سوخت‌ گیری خودروها بود. پس از آن، مردم در شهرهای دیگر به خیابان ها ریختند، چندین درگیری با نیروهای امنیتی این کشور رخ داد، قربانیان از هر طرف وجود دارد.
شرکت کنندگان در این رویدادها که مقامات آنها را ستیزه جو یا تروریست می نامند، چندین بار تلاش کردند تا به ساختمان های اداری و ادارات پلیس یورش ببرند که این حملات دفع شدند.
بر اساس گزارش سازمان ملل، حدود هزار نفر در جریان اعتراضات در قزاقستان زخمی شدند. وزارت کشور جمهوری قزاقستان از کشته شدن ۱۸ مامور امنیتی خبر داد.
نیروی هوایی روسیه عملیات انتقال صلحبانان ارمنستان به قزاقستان را انجام داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.01.2022
نیروی هوایی روسیه عملیات انتقال صلحبانان ارمنستان به قزاقستان را انجام داد
تا ۱۹ ژانویه، وضعیت اضطراری در سراسر قزاقستان برقرار است، مقامات در حال پاکسازی میدان ها از محرکان این اقدامات هستند.
رئیس جمهور قاسم ژومارت توقایف دولت را برکنار کرد و دستور داد تا مقرراتی در مورد قیمت فروش سوخت وضع شود، اما ناآرامی ها ادامه یافت. او همچنین ریاست شورای امنیت را برعهده داشت و در اولین جلسه آن وضعیت قزاقستان را "تضعیف یکپارچگی کشور" خواند و گفت که برای کمک به سازمان نیروهای حافظ صلح جمعی مراجعه کرده است.
در جریان شورش ها، اعضای سازمان نیروهای حافظ صلح جمعی را به جمهوری فرستادند که از ساختمان های اداری و دیپلماتیک محافظت می کنند و به ارتش محلی در حفظ نظم و قانون کمک می کنند.
توقایف روز جمعه گفت که تروریست ها، از جمله کسانی که از خارج وارد شده اند، به مقاومت خود ادامه می دهند. او قول داد کسانی را که اسلحه خود را زمین نمی گذارند نابود کند. وی افزود که مقامات تمام خواسته های شهروندان را که در قالب های مسالمت آمیز بیان شده است، شنیدند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала