در ایران دریافت گواهی سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی اجباری شد

© Flickr / Katدر ایران دریافت گواهی سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی اجباری شد
در ایران دریافت گواهی سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی اجباری شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
اشتراک
در پی بازگشت برخی محصولات صادراتی ایران، دریافت گواهی سلامت برای صادرات محصولات کشاورزی اجباری شد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، در جریان برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران، وزارت جهاد کشاورزی ایران، بالا بودن سموم و فلزات سنگین به عنوان یکی از دلایل برگشت برخی محصولات را تائید کرده و مقرر شده که از این پس ارائه گواهی سلامت جهت صادرات این محصولات از گمرک الزامی باشد.
گفتنی است که در بحث برگشت محصولات کشاورزی صادراتی ایران، موضوع بالا بودن سموم مورد استفاده در ایران مطرح بود، اما به هر حال موضع مسئولان مربوطه چندان تائید کننده بالا بودن سموم این محصولات نبود و به طور مشخص شفاف سازی نشد.
با این حال اخیرا در جلسه بین دستگاه‌های مربوطه ضمن تائید بالا بودن سموم در برخی محصولات، از اضافه شدن گواهی سلامت برای صادرات اقلام کشاورزی حکایت دارد.
Картофель - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
برگشت سیب زمینی های صادراتی ایران از ترکمنستان
در همین زمینه در ۱۳ دی ماه در نامه نگاری دفتر توسعه صادرات وزارت جهاد کشاورزی ایران با اعلام این که برخی محموله‌های کشاورزی بنا به دلایل مختلف از جمله بالا بودن سموم و فلزات سنگین به کشور برگشت خوردند، تاکید شده که برای صادرات کلیه محصولات کشاورزی علاوه بر گواهی بهداشتی، اخذ گواهی سلامت از سازمان غذا و دارو نیز الزامی باشد.
بر این اساس کلیه تجار و صادرکنندگان محصولات کشاورزی ملزم هستند که حداقل پنج روز قبل از حمل بار و هرگونه اظهار در گمرک‌ها، با مراجعه به معاونت‌های سازمان غذا و دارو در استان ها، گواهی سلامت محموله‌های صادراتی را اخذ کنند و صدور هر گونه مجوز بهداشتی توسط سازمان حفظ نباتات منوط به ارائه گواهی سلامت است.
وضع شرایط ویژه برای صادرات محصولات به روسیه
اما به دنبال این مکاتبه در ۱۵ دی ماه نیز موضوع صادرات محصولات به روسیه مورد توجه قرار گرفته و اعلام می‌شود که از ابتدای بهمن تا ابتدای اسفند امسال باید کلیه کارشناسان قرنطینه مستقر در گمرک های صادراتی، گواهی سلامت سازمان غذا و دارو را به عنوان پیش نیاز صدور گواهی بهداشت گیاهی از صادرکنندگان محموله‌های گیاهی به روسیه دریافت کنند.
همچنبن تعیین شده است که از ابتدای اسفند گمرک و سازمان غذا و دارو باید به گونه ای عمل کنند که صادرات کلیه محصولات کشاورزی به روسیه با ارائه گواهی سلامت به عنوان یکی از مدارک مورد نیاز برای گمرک باشد و در سیستم epl گمرک ثبت شود.
بر این اساس صادرکنندگان محموله‌های گیاهی صادراتی به روسیه باید حداقل پنج روز قبل از حمل بار و هرگونه اظهار به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و گواهی سلامت دریافت کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала