دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: حوادث قزاقستان امنیت این کشور را تهدید می کند

© REUTERS / Pavel Mikheyevدبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: حوادث قزاقستان امنیت این کشور را تهدید می کند
دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی: حوادث قزاقستان امنیت این کشور را تهدید می کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
اشتراک
استانیسلاو زاس دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که حوادث قزاقستان تمامیت ارضی این کشور را تهدید می کند.
به گزارش اسپوتنیک، استانیسلاو زاس، دبیر کل سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که رویدادهای قزاقستان تهدیدی واقعی برای امنیت این جمهوری، ثبات و حتی تمامیت ارضی آن است.
وی در واکنش به بحران در قزاقستان و مشکلات پیش آمده گفت: رایزنی های اضطراری سران کشورهای عضور سازمان پیمان امنیت جمعی انجام شد و تصمیم مناسبی برای استفاده از پتانسیل حفظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی اتخاذ شد تا این تهدیدات در آنجا به حداقل برسد و کمکها بومی سازی شود.
دبیرکل سازمان پیمان امنیت: حدود 2.5 هزار نیروی حافظ صلح به قزاقستان می روند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
دبیرکل سازمان پیمان امنیت: حدود 2.5 هزار نیروی حافظ صلح به قزاقستان می روند
دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی یادآور شد که انگیزه اصلی تصمیم شورای امنیت جمعی "ارائه کمک و حمایت از قزاقستان در این دوره دشوار است و سایر گمانه زنی ها "کاملاً اشتباه" هستند."
پیش از این گزارش شده بود که در جریان تظاهرات و ناآرامی‌های آلماتی 18 تن از معترضان کشته و حدود هزار نفر دیگر زخمی شدند. وزارت کشور قزاقستان در ادامه گزارش استناد کرد که بر اساس آن می توان گفت که به طور رسمی 12 افسر نیروهای نظامی این کشور در جریان ناآرامی ها کشته شدند و 317 افسر پلیس و سربازان گارد ملی زخمی گردیده اند.
از سوی دیگر، امروز کمیسار عالی ملل متحد همچنین به مقامات قزاقستان یادآوری کرد که زور علیه معترضان باید مطابق با الزامات سختگیرانه تناسب استفاده شود.
رسانه ها گزارش می دهند که تیراندازی و ناآرامی ها در مرکز آلماتی ادامه دارد. همچنین پخش شبکه های تلویزیونی در این شهر قطع شد.
در روزهای ابتدایی سال 2022، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی وضعیت را داد. او در 4 ژانویه اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала