خواست واشنگتن از تل آویو: مانع سرمایه گذاری چین در اسرائیل شوید

© REUTERS / JONATHAN ERNSTجو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل
جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2022
اشتراک
در دهه گذشته، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر سابق اسرائیل، تلاش کرد روابط خود را با چین تقویت کند و از چین برای سرمایه گذاری در زیرساخت ها و صنایع فناوری اسرائیل درخواست کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اکسیوس، دولت جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده و دولت اسرائیل در ماه گذشته مذاکراتی در مورد چین برگزار کردند، موضوعی حساس با توجه به نگرانی آمریکا در مورد سرمایه گذاری چین در اسرائیل.
بر اساس این گزارش، گفتگوی ۱۴ دسامبر اولین رایزنی گسترده دو کشور در مورد چین از زمان روی کار آمدن بایدن بود و توسط معاونان مشاوران امنیت ملی دو طرف هدایت شد.
بنا بر گزارش ها، طرف اسرائیلی از ترس تلافی پکن، تلاش کرد تا حد امکان آن را کمرنگ نگه دارد.
در این نشست نمایندگانی از بسیاری از نهادهای دولتی مرتبط با اقتصاد، امور خارجی و امنیت ملی حضور داشتند. به گفته یک مقام بلندپایه اسرائیلی که نامش فاش نشده، هر دو طرف خط مشی های کلی را ارائه کردند و یادداشت هایی را در حین انجام ارزیابی های سیاستی خود رد و بدل کردند، اما گزارش ها به نتیجه ای نرسیدند.
رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل: برجام برای اسرائیل بهتر از عدم توافق است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل: برجام برای اسرائیل بهتر از عدم توافق است
علاوه بر این، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی، یک هفته پس از دیدار از اسرائیل، برخی از مسائل مشابه را با نفتالی بنت نخست وزیر اسرائیل و یائیر لاپید وزیر امور خارجه در میان گذاشت.
بر اساس این گزارش، به نقل از طرف اسرائیلی، نکات کلیدی سالیوان مشارکت چین در پروژه های زیرساختی، نگرانی در مورد هک چین و لزوم ایجاد جبهه ای متحد علیه چین بود.
مقامات وزارت خارجه دولت اسرائیل روز یکشنبه به کابینه امنیتی اسرائیل اطلاع دادند که دولت بایدن در حال تشدید فشار بر اسرائیل و دیگر کشورها برای انتخاب طرف بین آمریکا و چین است.
اکنون کارشناسان می گویند که دولت اسرائیل بین حفظ یک اقدام موازنه به منظور حفظ روابط تجاری با چین و جانبداری فعال تر از ایالات متحده، نزدیک ترین متحد ژئوپلیتیکی آن، دچار دوگانگی شده است.

ما هیچ دوگانگی در مورد اینکه چه کسی مهم ترین متحد ما است نداریم و نسبت به گذشته نسبت به نگرانی های ایالات متحده آگاه تر و شفاف تر هستیم. اما ما از انجام کارهایی با چین که آمریکا از آنها اجتناب نمی کند، اجتناب نمی کنیم.

مقام اسرائیلی که نامش فاش نشده
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала