مشروح سخنرانی رئیس جمهور قزاقستان خطاب به ملت در میان اعتراضات

© Sputnik / Sergey Pyatakovمشروح سخنرانی رئیس جمهور قزاقستان خطاب به ملت در میان اعتراضات
مشروح سخنرانی رئیس جمهور قزاقستان خطاب به ملت در میان اعتراضات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
اشتراک
قاسم توکایف رئیس جمهور قزاقستان گفت که از امروز رئیس شورای امنیت این کشو است و تصمیمات مهم را اتخاذ خواهد کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پرتال قزاقستانی informburo.kz، رئیس جمهور قزاقستان، قاسم توکایف در جمع مردم کشورش درخصوص ریشه تظاهرات اخیر گفت: "از امروز به بعد من ریاست شورای امنیت قزاقستان را بر عهده دارم. با وجود هر مشکلی، همراه با مردمش در پایتخت می‌مانم."
پیش از این، اولین رئیس جمهور قزاقستان، نورسلطان نظربایف، به عنوان رئیس مادام العمر شورای امنیت فعالیت می کرد. توکایف اظهار داشت که با تلاش زیاد وی در پست رئیس شورای امنیت عمل خواهد کرد.
نظربایف در مارس 2019 استعفا داد. در عین حال، نظربایف، پست ریاست شورای امنیت را حفظ کرد و همچنین رئیس حزب نور اوتان (نور میهن) و عضو شورای قانون اساسی شد.
کمتر از یک ساعت پیش، قاسم ژومارت توکایف، رئیس جمهور قزاقستان، نظربایف را از سمت خود به عنوان رئیس شورای امنیت برکنار کرد.
توکایف همچنین اظهار داشت که "با وجود هر مشکلی، همراه با مردمش در پایتخت می‌ماند".
رئیس جمهور قزاقستان در سخنرانی خود گفت که او معتقد است که "توطئه کنندگان با انگیزه مالی" پشت اعتراضات در این کشور هستند.
قطعی اینترنت در قزاقستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
قطعی اینترنت در قزاقستان
او گفت: "توجه مقامات را به سطح بالای سازماندهی عناصر آشوب گر جلب می کنم. این آشوب ها نشان دهنده برنامه ریزی دقیق اقدامات توطئه گران است که انگیزه مالی دارند."
در روزهای ابتدایی سال ۲۰۲۲، ساکنان شهرهای ژانائوزن و آکتائو در منطقه مانگیستاو (منطقه تولیدکننده نفت در غرب قزاقستان) نسبت به افزایش دو برابری قیمت گاز مایع اعتراض کردند. قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان، دستور تشکیل یک کمیسیون دولتی برای بررسی وضعیت را داد. او در ۴ ژانویه اعلام کرد که آماده است تا خواسته اصلی معترضان را برآورده کند و قیمت بنزین را کاهش دهد.
اما اعتراضات به شهرهای دیگر هم کشیده شد. در آلماتی بزرگترین شهر قزاقستان، در شامگاه ۴ ژانویه و در شب ۵ ژانویه، معترضان با نیروهای امنیتی درگیر شدند، پلیس از گاز و نارنجک های فلش بنگ استفاده کرد. توقایف از مردم خواست احتیاط نشان دهند و تسلیم تحریکات داخلی و خارجی نشوند. وی خاطرنشان کرد که تماس ها برای حمله به دفاتر غیرنظامی و نظامی غیرقانونی است. به گفته وی، قدرت سقوط نخواهد کرد، اما کشور نیاز به درگیری ندارد، بلکه به اعتماد متقابل و گفتگو نیاز دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала