دولت قزاقستان استعفا داد

© Flickr / Alex J. Butlerپرچم قزاقستان
پرچم قزاقستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
اشتراک
اعتراضات گسترده در قزاقستان در پی افزایش قیمت سوخت، باعث استعفای دولت این کشور شد.
به گزارش اسپوتنیک، قاسم ژومارت توکایف رئیس جمهور قزاقستان ساعاتی پس از اعلام وضعیت فوق‌العاده در بخش‌های وسیعی از این کشور در واکنش به بالا گرفتن اعتراضات و ناآرامی، استعفای دولت را پذیرفت.
توکایف فرمان مربوطه را روز چهارشنبه امضا کرد، این سند در وب سایت دولت قزاقستان منتشر شد.

در این سند آمده است: "بر اساس ماده 70 قانون اساسی جمهوری قزاقستان، تصمیم می‌گیرم: استعفای دولت جمهوری قزاقستان را بپذیرم".

در این سند آمده است که علیخان اسمایلوف (معاون اول نخست وزیر در دولت در حال خروج) به طور موقت وظایف نخست وزیری را به عهده می گیرد. بر اساس این مصوبه، اعضای دولت تا تصویب ترکیب جدید کابینه وزیران به انجام وظایف خود ادامه خواهند داد. این مصوبه از تاریخ امضا لازم الاجرا است.

استعفای دولت قزاقستان با اعتراضات گسترده همراه بود. تظاهراتی که روز یکشنبه در ژانائوزن (شهری در منطقه مانگیستاو در غرب قزاقستان) علیه افزایش قیمت گاز مایع آغاز شد، به اعتراضات در سراسر کشور تبدیل شد. در تعدادی از شهرهای قزاقستان، مردم در حمایت از معترضان در ژانائوزن به خیابان ها ریختند. علاوه بر تقاضا برای کاهش قیمت بنزین، مردم شروع به طرح مطالباتی برای بهبود رفاه مردم، استعفای دولت و غیره کردند. شورش ها در بزرگترین شهر کشور، آلماتی آغاز شد.

رئیس جمهور قاسم ژومارت توکایف چهارشنبه شب وضعیت فوق العاده در آلماتی و منطقه مانگیستاو تا 19 ژانویه اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала