بمب‌گذاری شرکت‌های آلمانی و سوئیسی توسط موساد برای جلوگیری از برنامه هسته‌ای ایران

© Creative Commonsرئیس موساد هم قرنطینه شد
رئیس موساد هم قرنطینه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.01.2022
اشتراک
موساد شرکت‌های آلمانی و سوئیسی را که به برنامه هسته‌ای پاکستان کمک می‌کردند، از ترس کمک به تهران در دهه 1980 بمب‌گذاری کرد.
به گزارش اسپوتنیک، ماه گذشته، یک روزنامه یهودی در لندن فاش کرد که موساد در پشت بمب‌گذاری‌ها و عملیات خرابکارانه اخیر علیه تأسیسات هسته‌ای ایران، ظاهراً با هدف جلوگیری از دستیابی این کشور به بمب هسته‌ای بوده است، حتی با وجود اینکه اطلاعات نظامی اسرائیل اعلام کرده است که ایران در تلاش برای توسعه بمب هسته‌ای نیست.
کمپین جاسوسی مخفیانه موساد علیه برنامه هسته‌ای ایران ممکن است واقعاً از دهه‌ها پیش آغاز شده باشد: طبق ادعای یک روزنامه سوئیسی، موساد شرکت‌هایی را که به ساخت تسلیحات هسته‌ای نوپای پاکستان کمک می‌کردند نیز از ترس کمک به تهران برای ساخت سلاح هسته‌ای، بمب‌گذاری کرده است.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
وزیر خارجه ایران خطاب به اسرائیل: صهیونیسم جایی در آینده جهان ندارد
گزارشی که در نسخه شنبه Neue Zürcher Zeitung (NZZ) منتشر شده است، ادعا می‌کند که "اسناد جدید و پیشتر ناشناخته از آرشیوهای برن و واشنگتن" نشان می‌دهد که یک سری بمب‌گذاری در آلمان و سوئیس در اوایل دهه 1980 توسط موساد در واقع ارتباطات صریح تری با برنامه هسته‌ای ایران داشته است.
اولین قربانی، ادوارد ژرمن، مدیر مدیریت مهندسی CORAبود که خانه‌اش در برن در 20 فوریه 1981 بمب‌گذاری شد، اگرچه که وی از این انفجار جان سالم به در برد. CORA دو سال پیش از این حادثه یک واحد گاز و انجماد را به پاکستان عرضه کرده بود و در حال آماده شدن برای صادرات یک دکل دیگر به این کشور بود.
هدف دوم دفتر مهندسی Wälischmiller در مارکدورف بود که در 18 مه 1981 یک بمب در آن منفجر شد.
سومین مورد علیه هاینز مبوس، یک مهندس آلمان غربی بود که به پاکستان کمک کرده بود تا اولین کارخانه تبدیل فلوراید و اورانیوم خود را در سال 1979 بسازد. بمب نامه‌ای که در خانه او در 18 نوامبر 1981 منفجر شد و منجر به کشته شدن سگ وی شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала