مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران چقدر است؟

© Sputnik / Vladimir Pesnyaسبزیجات
سبزیجات - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2022
اشتراک
رییس سازمان حفظ نباتات ایران: هر کشور دارای یک استاندارد بین المللی تحت عنوان MRL است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، شاهپور علائی‌مقدم، رییس سازمان حفظ نباتات ایران اظهار داشت که در ایران میانگین مصرف سم در هر هکتار ۴۰۰ گرم است در حالی که میانگین مصرف سم جهان ۱.۷ کیلوگرم است، به عبارت دیگر مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران یک‌چهارم میانگین جهانی است.
وی در ادامه افزود: " هر کشور دارای یک استاندارد بین المللی تحت عنوان MRL است، براساس کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات که ایران نیز عضو همین کنوانسیون است و براساس معاهدات بین المللی کشورها ملزم به رعایت باقی‌مانده سموم در بافت‌های گیاهی هستند.
با توجه به مسائل پیش آمده درخصوص برگشت محصولات کشاورزی از برخی کشورها، به‌تازگی سامانه ای راه اندازی شده که همه تولیدکنندگان و صادرکنندگان بخش کشاورزی در آن شناسه‌دار می شوند. ظرف مدت ۱۰ روز این سامانه طراحی شد و در یک تا دو روز آینده با راه اندازی آن تمامی تولیدکنندگان و صادرکنندگان باید اطلاعات محصول صادراتی و مشخصات فنی را اعلام کنند.
اینکه ما برگشت محصول از کشورهای مقصد را داشتیم به واسطه سموم بیش از حد نبوده است، زیرا هر کشور MRL مخصوص خود را دارد و ما هیچ‌گونه گزارش، آنالیز و گزارش و نامه ای مبنی بر این موضوع که محصولات ما بیش از اندازه استاندارد سم داشته، نداشته ایم.
 نمکدان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2021
ایرانیان سه برابر بیشتر از استاندارد جهانی نمک مصرف می‌کنند: عوارض آن چیست؟
علت برگشت برخی محصولات این بود که مقررات و پروتکل های کشورهای مقصد عوض شده، یعنی به جای اینکه کشور مقصد محصولات را بررسی کنند و گواهی بهداشتی و سلامت بدهند می‌خواهند بدانند محصول در کدام مزرعه تولید می شود و چه عملیات داشتی روی محصول اتفاق می‌افتد، از جمله یادداشت برداری برای اینکه چه میزان سم و آفتکش زده می شود و چه میزان تغذیه گیاهی انجام می‌شود؟
با تغییر این پروتکل ها که براساس استاندارد کنوانسیون بین المللی حفظ نباتات است، در واقع به‌جای پایش و رصد محصول، کشورها تلاش دارند بسترهای تولید، فراوری و بخش بسته بندی و صادرات را رصد کنند که طرف روسی اعلام کرد تا ما ندانیم که ردیابی این محصولات از کدام مزرعه و گلخانه است اجازه ورود محصول به روسیه را نمی دهیم.
این اقدام نیازمند وجود سامانه ای برای ردیابی محصول تولیدکنندگان و صادرکنندگان است که به تازگی بسترهای لازم برای این کار فراهم شده و از این پس همه بهره برداران و تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور تحت سامانه ای شناسه دار می شوند.
روسیه بعد از برگشت محصول فلفل دلمه ای به ایران، به دلیل ناشناس بودن چهار سمی که استفاده شده بود در نامه ای اعلام کرد که به دلیل عدم انطباق سموم مصرفی در این محصولات با سموم مصرفی روسیه این محصولات قابل تایید نیست و بعد صادرات این محصول را متوقف کردند.
سارقان یک جعبه بزرگ زعفران را در لندن دزدیدند + عکس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
صادرات ٦٠ میلیون دلار زعفران ایرانی به ٦٠ کشور دنیا
همچنین زمانی به ما نامه زدند و اعلام کردند منشا تولیدات این محصولات را در سامانه اعلام کنید ما در ایران سامانه ای برای بهره برداران نداشتیم و صادرکنندگان ما نیز از مزارع مختلف محصول را خریداری و در سردخانه های مخصوص سورت و بسته بندی و لیبل زنی می کنند.
در کشور ما میانگین مصرف سم در هر هکتار چهار دهم کیلوگرم (۴۰۰ گرم) است در حالی که میانگین مصرف سم دنیا ۱.۷ کیلوگرم است که این آمار ما بر اساس سمی که از طریق سازمان حفظ نباتات و فروشگاهی سموم براساس سطح زیرکشت و محصول تولیدی مورد مصرف قرار می گیرد محاسبه می شود.
ژاپن و چین میانگین مصرف سموم‌شان ۱۲ کیلوگرم در هکتار و آمریکا ۱۱.۵ کیلوگرم در هکتار است. در کشور ما میانگین مصرف سموم به دلیل بالا بودن قیمت ها و عدم آگاهی کشاورزان خرده پا در استفاده به موقع آفات و بیماری ها پایین است. ۹۸ درصد سم مورد نیاز کشور ما وارداتی است و با خروج ارز وارد کشور می شود و اکثر کشاورزان خرده پا توان استفاده از این سموم را ندارند، اما عمده سمومی که در باقی‌مانده محصولات کشاورزی است سمومی است که در بخش سبزی و صیفی و محصولات تولیدی محیط های کنترل شده مانند گلخانه ها وجود دارد، به طور مثال فلفلی که به روسیه صادر می شود در فضای گلخانه ای برای بازار پسندی جلوگیری از آفت از آفتکش استفاده می کنند.
البته وقتی قیمت سم افزایش می یابد برخی سودجویان می توانند سم ناخالص و تقلبی وارد بازار کنند که این مشکل ساز است. براساس آمار ۲۷ اذرماه تا ۳ دی ماه ۱۴۰۰ صادرات کشور ما ۱۰۸ هزارو ۵۰۰ تن سبزی و صیفی با صدور پنج هزارو ۲۶۰ گواهی است بنابراین اگر محصول تولیدی ایران سالم نباشد نمی توانیم شاهد افزایش رشد صادرات باشیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала