مایک پومپئو: از من و ترامپ حفاظت کنید؛ تهدید ایران بی‌سابقه است

© AP Photo / KEVIN LAMARQUEمایک پومپئو
مایک پومپئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2022
اشتراک
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، با گذشت ساعاتی پس از برگزاری مراسم سالگرد ترور سپهبد قاسم سلیمانی، این مقام ارشد آمریکایی دخیل در ترور فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران درباره امنیت خود و رئیس‌جمهور سابق آمریکا ابراز نگرانی کرد.
مایک پومپئو در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز به سخنرانی رئیس‌جمهور ایران واکنش نشان داد.
جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2022
پیشنهاد مطرح شده در آمریکا: فشار بر ایران برای وادار کردن روسیه و چین به احترام به بایدن
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه (دیروز) در مراسم دومین سالگرد ترور سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران خطاب به آمریکایی‌ها گفت: "حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود، شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور کردید، نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد چه باید کرد؟ باید متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی رئیس جمهور وقت امریکا محاکمه شود، باید قصاص شود، باید حکم خدا در مورد او جاری شود".
رئیس‌جمهور ایران افزود: "اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقای ترامپ، پومپئو و دیگر جنایتکاران فراهم شد در یک دادگاه عادلانه که آنها به این جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد، به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند فبها المراد، اگر نه، شک نکنید به تمام دولتمردان امریکایی‌ می‌گویم دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد".
مایک پومپئو که طبق گمانه‌زنی‌های رسانه‌های آمریکا یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ از حزب جمهوری‌خواه است، در مصاحبه با "شان هنیتی" مجری شناخته شده فاکس نیوز خطاب به وی گفت : "متاسفانه تهدیدهای زیادی در مناطق مختلف جهان (علیه آمریکا) وجود دارد و شما درباره تهدیداتی که از ایران نشأت می‌گیرد، درست گفتید، این تهدیدات بی سابقه است، شما یک کشوری دارید که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است و کشوری بسیار توانمند است، آنها می‌گویند که می‌خواهند تک تک مسلمانان جهان را به کشتن رئیس‌جمهور ترامپ و من برانگیزانند، این کاری است که قبلا انجام نشده است و واقعا یک خطر و ریسک امنیتی است".
مایک پومپئو به شبکه فاکس نیوز گفت: "درباره (عملکرد) دولت سابق، من حتی یک چیز را هم درباره توصیه‌های انجام شده به رئیس‌جمهور عوض نمی‌کردم چرا که ما داشتیم از ایالات متحده دفاع می‌کردیم و مردم آمریکا را امن نگه می‌داشتیم، قاسم سلیمانی به طور فعالانه در حال توطئه علیه آمریکا بود و ما اقدام نظامی قانونی انجام دادیم تا مطمئن شویم که هیچ آمریکایی کشته نشود، این یک تصمیم خوب بود".
وی در ادامه خطاب به دولت جو بایدن افزود: "حالا رهبری سیاسی در آمریکا این مسئولیت را دارد که تک تک آمریکایی‌ها را در قبال تهدیدات ایران امن نگه دارد. این را دیدیم که رئیس‌جمهور رئیسی درباره این حرف زده که رئیس‌جمهور ترامپ و من محاکمه شویم و اگر این کار عملی نشد، ما را ترور کنند، واقعا و عمیقا بی سابقه است و تیم رهبری سیاسی (جو بایدن) واقعا (برای حفاظ از ترامپ و من) مسئولیت دارد".
مجری شبکه جمهوری‌خواه فاکس نیوز در ادامه این مصاحبه، به شدت به عملکرد جو بایدن و مواضع خارجی دولت او تاخت و علیه سیاست خارجی روسیه و چین به ویژه در قبال اوکراین و تایوان اتهام‌های تندی وارد کرد.
شان هانیتی در مصاحبه با مایک پومپئو مدعی شد که بعد از مسابقات المپیک زمستانی پکن، چین برای الحاق تایوان به خود، به این جزیره حمله نظامی خواهد کرد و از وزیر خارجه دولت دونالد ترامپ سوال کرد: "آقای وزیر خارجه آیا من اشتباه می‌کنم؟".
مایک پومپئو در جواب به این سوال گفت: "شان! من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد اینها همه وقایعی هستند که به هم مرتبطند؛ اینها به ایده مرکزی این دولت (دولت بایدن) مرتبط هستند، دولتی که آماده دفاع کردن از موضوعاتی که بیشترین اهمیت را برای امنیت آمریکا دارد، نیست... ما در چهار سال (دولت ترامپ) با (سیاست) "اول آمریکا" این را نشان دادیم، ما به چینی‌ها به طور واضح گفتیم که (در صورت حمله به تایوان) بهایی واقعی پرداخت خواهند کرد. من فکر می‌کنم (اگر دولت ترامپ بود)، ولادیمیر پوتین رفتاری را که الان دارد انجام می‌دهد، انجام نمی‌داد، ارعاب و فشار علیه اروپا و غرب، اعزام نیروهای نظامی در امتداد مرز اوکراین... من امیدوارم که رئیس‌جمهور بایدن متعهد به حفاظت از منافع آمریکا در همه جا باشد اما گمانم این است که رهبران سراسر جهان اینطور فکر نمی‌کنند، آنها قضایای افغانستان را دیدند... من امیدوارم که این دولت (دولت بایدن) بازدارندگی را که ما در چهار سال (ریاست جمهوری ترامپ) ایجاد کردیم، احیا کند".
وزیر خارجه پیشین و عضو اسبق مجلس نمایندگان آمریکا در ادامه این مصاحبه به یک سوال شدیدا ضد ایرانی و بی اساس مجری فاکس نیوز درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد و به مذاکرات وین اشاره کرد.
مایک پومپئو مدعی شد: "هر چه قدر آمریکا ضعیف تر شود ما شاهد نشان دادن مماشات بیشتر خواهیم بود. همین حالا که داریم صحبت می‌کنیم، (دولت بایدن) به میز مذاکرات وین رفته تا با ایرانی‌ها مذاکره کند تا به توافق مزخرف برجام برگردند".
وی که روابط بسیار تنگاتنگ و نزدیکی با مقام‌های مختلف اسرائیل دارد و بعد از پایان دولت ترامپ هم به این کشورسفر کرده است، درباره موضع تل‌آویو در قبال مذاکرات وین و برجام اظهارنظر کرد.
مایک پومپئو در صحبت با شان هنیتی و مخاطبان شبکه فاکس نیوز ادعا کرد: "من به شما اطمینان می‌دهم که اسرائیلی‌ها درباره این موضوع (مذاکرات وین با هدف احیای توافق هسته‌ای برجام) نگرانی دارند، درباره اینکه ایران به سلاح اتمی دست یابد، آنها می‌دانند که ضعف، تهدیدی واقعی برای اسرائیل خواهد بود و شما ممکن است شاهد یک هلوکاست باشید... شان! ما نباید این موضوع را در قبال ونزوئلا و کوبا هم فراموش کنیم و به این ترکیب باید چین، ایران و روسیه را هم اضافه کنیم چرا که ما در همین نیمکره خودمان شاهد تهدیدات هستیم، ما به انجام اقداماتی که دولت ترامپ برای حفاظت از آمریکا انجام داد، نیاز داریم و من امیدوارم که این دولت (دولت جو بایدن) شروع به نشان دادن یک عزم و توانمندی واقعی بکند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала