تقویت شبکه گاز شمال ایران با آغاز سواپ گازی سه جانبه با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان

© Sputnik / Pavel Palamarchuk /  مراجعه به بانک تصاویر تقویت شبکه گاز شمال ایران با آغاز سواپ گازی سه جانبه با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان
 تقویت شبکه گاز شمال ایران با آغاز سواپ گازی سه جانبه با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2022
اشتراک
وزیر نفت ایران با بیان اینکه از روز دوشنبه عملیات اجرای توافق سواپ گازی بین ایران ترکمنستان و جمهوری آذربایجان شروع شده است، گفت: روزانه بالغ بر چهار تا چهار و نیم میلیون متر مکعب گاز در شمال شرق کشور دریافت می‌کنیم که به تقویت شبکه در شمال شرق کشور کمک می کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، جواد اوجی بعد از حضور در جلسه امروز سه شنبه کمیسیون انرژی مجلس درباره تامین سوخت زمستانی گفت: به فضل الهی و تلاش همکاران و حمایت مردم تا امروز خوشبختانه در هیچ جای کشور قطعی گاز یا افت فشار نداشته‌ایم.
وزیر نفت با اشاره به مصرف گاز در بخش خانگی افزود: اکثر استان‌های کشور دچار کاهش شدید دما هستند و در نزدیک به ۲۰ استان دمای نزدیک به صفر و گاهی اوقات تا منهای یک تا دو درجه را داریم.
ترکمنستان سوآپ گاز از مسیر ایران  را آغاز کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2022
ترکمنستان سوآپ گاز از مسیر ایران را آغاز کرد
اوجی بیان کرد: با توجه به تدابیری که از قبل برای تامین سوخت مایع نیروگاه‌ها و صنایع اندیشیده شده بود، آن دسته از صنایع یا نیروگاه‌هایی را که از سوخت گاز استفاده می کردند را محدود کرده‌ایم و خوشبختانه با استفاده از سوخت مایع به کار خود ادامه می‌دهند.
وزیر نفت از مردم تقاضا کرد همانگونه که تاکنون در بحث کاهش مصرف گاز و بهینه استفاده کردن از این نعمت خداوندی نهایت همکاری را داشته‌اند، از این پس هم به همکاری خود ادامه دهند تا فصل زمستان بدون چالش و قطعی گاز در بخش خانگی صنایع طی شود.
وزیر نفت با اشاره به مصرف سوخت در بخشهای مختلف ادامه داد: در بخش خانگی، تجاری، حمل و نقل نزدیک به ۶۰۰ میلیون متر مکعب این روزها مصرف می‌شود، در حوزه نیروگاهی نزدیک به ۱۰۰ میلیون متر مکعب یا سوخت معادل با نفت گاز مصرف مازوت بسیار کم و نزدیک به ۲۵ میلیون مترمکعب است و با تامین سوخت مایع اجازه نداده‌ایم فعالیت صنایع متوقف شود.
اوجی خاطرنشان کرد: تقاضای من از مردم این است که در این ایام خصوصا هفته‌هایی که در پیش داریم با توجه به اینکه کاهش دمای شدیدتری اتفاق خواهد افتاد، با خادمین خود در شرکت ملی گاز و وزارت نفت همکاری کنند تا پایان زمستان هیچ کجا شاهد قطعی گاز خصوصا برای بخش صنایع نباشیم.
وی درباره اقدامات انجام شده در زمینه سوآپ گازی گفت: در حاشیه اجلاسی که در کشور ترکمنستان با حضور آیت‌الله رییسی برگزار شد، قرارداد سوآپ میان ترکمنستان، ایران و آذربایجان به امضا رسید.
وزیر نفت ادامه داد: قرار بود عملیات سوآپ گاز از ابتدای سال نو میلادی انجام شود که خوشبختانه از روز دوشنبه این عملیات انجام شده و ما از نقطه چالا یک در شمال شرق کشور روزانه قالب بالغ بر چهار تا چهار و نیم میلیون مترمکعب گاز را دریافت می‌کنیم که در همان استان‌ها برای تقویت شبکه کمک خوبی است.
اوجی افزود: از نقطه شمال غرب کشور و جمهوری آذربایجان هم این عملیات سواپ انجام می‌شود که با توجه به مصارف ما در بخش شمال شرق کشور به پایداری شبکه گاز کشور کمک می‌کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала