انسان کی به جاودانگی خواهد رسید؟

© REUTERS / Gustavo Graf Maldonadoانسان کی به جاودانگی خواهد رسید؟
انسان کی به جاودانگی خواهد رسید؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2022
اشتراک
میخائیل باتین، دانشمند روس و رئیس بنیاد علم در برابر پیری و سازمان اجتماعی Open Longevity معتقد است که نسل کنونی به احتمال زیاد به فناوری های جاودانگی خواهد رسید.
به گزارش اسپوتنیک، او در مصاحبه با وبسایت روسی"Lenta.ru" در مورد گرایش های اصلی در روند جستجوی فناوری جاودانگی، مانند هوش مصنوعی، مطالعه مکانیسم های پیری و جوان سازی ژنوم صحبت کرد.
به گفته باتین ، کار برای طولانی کردن عمر انسان و از بین بردن علل مرگ، ، با بسیاری از زمینه های فعالیت علمی همراه است. این فقط یک فناوری نیست، بلکه مجموعه ای از دانش ها است که از علم مواد گرفته تا هوش مصنوعی را شامل می شود. با این وجود، اکنون می‌توانیم برخی از جهت‌ها و گرایش‌ها را در جستجوی دستور العمل جاودانگی شناسایی کنیم که با یکدیگر تلاقی می‌کنند.
یک مرد صد ساله راز دراز عمری خود را در میان نهاد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.10.2019
یک مرد صد ساله راز دراز عمری خود را در میان نهاد
پیوند اعضای عاریه ای به بدن انسان
میخائیل باتین، دانشمند روس می گوید اولین، آشکارترین و طولانی‌مدت‌ترین پیشرفت، جایگزینی اندام‌ها و بافت‌هایی است که در نتیجه افزایش سن، عملکردشان بد شده یا از کار افتاده‌اند. امروز، به لطف توسعه جراحی، ما می توانیم قلب، ریه، کبد عاریه - تقریباً همه چیز را پیوند دهیم. به گفته در واقع این راه حلی برای مشکل پیری نیمی از بدن است. باتین همچنین پیشنهاد کرد که شاید روزی بتوانیم حتی مناطقی از مغز را که عملکرد آنها بد شده با عمل جراحی پیوندی تعویض کنیم.
به گفته باتین، بشریت در مرحله پیوند بخش‌هایی از مغز با این سوال روبرو می‌شود که دقیقاً زندگی چه کسی را طولانی‌تر می‌کنیم؟ این دانشمند توضیح داد که اگر پا، بازو و حتی قلب را جایگزین کنید، انسان همچنان خودش باقی می ماند. اما مغز متفاوت است.
معلوم می شود که کل موضوع در شخصیت، آگاهی، حافظه ما است. و به همین دلیل است که تمام تحقیقات مربوط به مدل سازی آگاهی، درک چگونگی کارکرد آن، نحوه عملکرد شخصیت ما، کل مجموعه شناختی ما، بسیار مهم است. در واقع، اگر بتوانیم فعالیت مغز، آگاهی را شبیه سازی کنیم، اگر بتوانیم شخصیت یک فرد را روی رایانه راه اندازی کنیم، می توانیم آن را انتقال دهیم، در این صورت به یک پیشرفت بزرگ در موضوع جاودانگی دست خواهیم یافت.
مکانیسم های پیری
بدون درک نحوه عملکرد مکانیسم های پیری نمی توان پیری را شکست داد. به همین دلیل است که مطالعه مکانیسم های پیری در جستجوی جاودانگی کلیدی است. باتین می گوید، مشکل این است که پیری اغلب با گذشت زمان اشتباه گرفته می شود و این دو کلمه را مترادف می کنند. در حقیقت، موضوع این نیست.
پیری مجموعه ای از فرآیندهای بیولوژیکی است، زمانی که پروتئین ها شکسته می شوند، محصولات واکنش های شیمیایی، متابولیت ها جمع می شوند و بدن به هم ریخته می شود. و حذف این آشغال ها کار مهمی است. از سوی دیگر، کار ژنوم نیز در حال تغییر است، لازم است اطمینان حاصل شود که مانند یک جوان عمل می کند. به هر حال، این همان چیزی است که جف بزوس، خالق آمازون روی آن سرمایه گذاری کرده است. این کارشناس گفت: برای جوان سازی سلول ها در سال 2014، حتی جایزه نوبل را دادند.
هوش مصنوعی
مهم نیست که دانشمندان چقدر در مطالعه پیری و مکانیسم های آن پیشرفت کرده اند چون برای غلبه بر این بیماری، دهها سال وقت برای جمع آوری و پردازش اطلاعات دریافتی لازم است . به گفته میخاییبل باتین، هوش مصنوعی به حل این مشکل کمک می کند.
دانشمند روس مطمئن است که اگر فاجعه‌ای رخ ندهد و هوش مصنوعی همه بشریت را نکشد، نسل کنونی به احتمال زیاد بتا دیدن فناوری‌های جاودانگی زنده خواهد ماند.
به گفته وی قرن بیست و یکم از نظر فراوانی فناوری ها و توسعه آنها قرنی فوق العاده است. اما، البته، آنها هم می توانند به بشریت کمک کنند که زنده بماند و هم می توانند وی را نابود کنند. از هوش مصنوعی می‌توان برای مقاصد نظامی استفاده کرد، پیشرفت علمی را می‌توان برای ایجاد سلاح‌های کشتار جمعی هدف قرار داد، و تحقیقات دانشمندان می‌تواند هم بیماری‌های وحشتناک را درمان کند و هم ویروس‌هایی بدتر از ویروی کرونا ایجاد کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала