قرص جدید ضد کرونا در ایران در حال تولید است

CC0 / Pixabay / Банка с таблетками
Банка с таблетками - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
اشتراک
قرص خوراکی "پکسلووید" (Paxlovid) به عنوان یکی از داروهای ضد کرونا در روزهای اخیر در مجامع علمی دنیا مطرح شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، دکتر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کرونا درباره جزئیات تولید "پکسلووید" (Paxlovid) در ایران و نحوه ورود به فهرست دارویی کشور اظهار داشت که در حال حاضر چند شرکت دارویی داخلی ایرانی توانایی سنتز را دارند و سنتز مولکولی پکسلووید را انجام داده‌اند. بنابراین پکسلووید در ایران ساخته شده است.
وی در ادامه افزود: "نکته‌ای که وجود دارد این است که آیا ما از طرف سازمان غذا و دارو اجازه داریم که این دارو را وارد بازار کنیم. با توجه به مطالعاتی که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) و همچنین شواهد بالینی موجود در دنیا درباره این دارو وجود دارد، کمیته علمی کرونا به سازمان غذا و دارو پیشنهاد داده است این دارو را به لیست اقلام دارویی کشور اضافه کنند.
دلیل اضافه شدن پکسلووید به فهرست اقلام دارویی کشور تنها مصرف دارو در جامعه نیست بلکه حتی اگر بخواهیم در کشور کارآزمایی‌های بالینی بر اساس شرایط کشور خودمان طراحی کنیم نیاز است که حتماً جزء لیست دارویی کشور باشد که بتواند کد اخلاق بگیرد و مورد مطالعه قرار بگیرد.
جزئیات حذف ۴ صفر از پول ملی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
در ایران سهمیه جدید ارزی برای واردات دارو تعیین شد
نکته مهم این است که ما بتوانیم این دارو را در کشور خودمان مورد کارآزمایی بالینی قرار دهیم. اکثر مطالعاتی که بر روی بیمارانی که این دارو را استفاده کرده‌اند، نشان داده است این بیماران افراد غیر واکسینه و دارای بیماری زمینه‌ای بوده‌اند و در پنج روز اول بیماری آن را استفاده کرده‌اند. این افراد همگی دارای حداقل یک بیماری زمینه‌ای و یا اختلال سیستم ایمنی داشته‌اند و توصیه شده در پنج روز اول ابتلا این دارو را مصرف کنند.
علت این توصیه هم پیشرفت بیماری کرونا در این دسته از افراد بوده است. برای این افراد ممکن است بیماری بین ۸۰ تا ۸۹ درصد منجر به بستری و مرگ شود از همین رو توصیه شده است که این دارو برای این دسته از افراد در روزهای ابتدایی مصرف شود. داروی پکسلووید بیش از ۸۰ درصد کارایی داشته است و با توجه به شرایط اقتصادی، صرفه با دارویی است که کارایی بهتری داشته باشد.
اگر شرکت‌های دارویی داخلی بتوانند این دارو را تولید کنند ارزبری بسیار کمتری نسبت به واردات خواهد داشت و حتی ممکن است بتوان صادرات این دارو را هم انجام داد.
داروی "مولنوپیراویر" به دلیل عوارض و اثر موتاژنیسیتی و هم به دلیل کارایی پایینی که داشت از سوی شرکت سازنده و از سوی مجامع علمی مورد تایید قرار نگرفت. این دارو هم برای افراد واکسینه نشده و دارای بیماری زمینه‌ای به کار رفته بود اما کارایی دارو کمتر از ۳۰ درصد بود".
بهرام عین اللهی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
ورود واکسن "نورا" به بازار ایران
قرص خوراکی "پکسلووید" (Paxlovid) به عنوان یکی از داروهای ضد کرونا در روزهای اخیر در مجامع علمی دنیا مطرح شده است. به گفته سازندگان این دارو، پکسلووید حدود ۹۰ درصد در پیشگیری از موارد بستری و مرگ ناشی از بیماری کووید موثر است.
همچنین دکتر رضا مساعد عضو کمیته علمی کرونا درباره تایید و چگونگی تولید داروی "پکسلووید" (Paxlovid) در ایران گفت: "موضوع این دارو در حال حاضر در این مرحله است که کمیته علمی کرونا این دارو را پیشنهاد داده است و باید ببینیم که شورای تدوین فهرست دارویی ایران برای ورود این دارو به فهرست تصمیم می‌گیرد یا خیر.
در هفته جاری برای این موضوع تصمیم گرفته می‌شود. ضمن اینکه برای دستیابی به این دارو هم تولید کنندگان دارویی داخل کشور توان تولید دارند و هم واردکنندگان دارویی امکان واردات آن را دارند. در صورتی که تولیدکنندگان دارویی داخل کشور اجازه تولید آن را پیدا کنند قطعاً ارز بری این دارو هم منطقی می‌شود. دلیل انتخاب این دارو نیز اثربخشی بالاتر آن نسبت به مولنوپیراویر است.
قرص خوراکی "پکسلووید" (Paxlovid) به عنوان یکی از داروهای ضد کرونا در روزهای اخیر در مجامع علمی دنیا مطرح شده است. به گفته سازندگان این دارو، پکسلووید حدود ۹۰ درصد در پیشگیری از موارد بستری و مرگ ناشی از بیماری کووید موثر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала