گزارش و تحلیل

متن های مکتوب میان ایران و آمریکا چگونه تبادل می شود

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
اشتراک
در روزهای آتی مسکو میزبان رئیس‌جمهور دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران به عنوان اولین سفر رسمی خود خواهد بود، پیش‌بینی می‌شود در این سفر توافقات و تفاهم نامه های جامعی میان دو کشور امضا شود و روابط میان ایران و روسیه وارد مرحله‌ای جدید شود.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
سفر جناب آقای دکتر رئیسی به مسکو در پاسخ به دعوت جناب آقای پوتین انجام می شود این سفر یک سفر کاری خواهد بود و در آن تلاش می شود در حوزه های مختلف سیاسی، امنیتی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی و تجاری موضوعات مختلف میان دو رئیس جمهور مورد تبادل و بررسی قرار بگیرد برخی اسناد قطعا در دست پیگیری و بررسی است.
سفر رئیسی به روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
سفر رئیسی به روسیه در اوایل سال ۲۰۲۲
وی در ادامه افزود:
موضوع تفاهم نامه ها و سند بالادستی که در خصوص تنظیم روابط راهبردی میان دو کشور وجود دارد همچنان معتبر است و به صورت خودکار و اتوماتیک تمدید می‌شود البته آنچه اکنون در حال گفتگو است جامع است و من امیدوارم در صورت امکان در این سفر به پیش برده شود.
این سفر بسیار مهم است چرا که روابط ایران و روسیه روابطی اصیل و راهبردی است و روابط ایران و روسیه نه علیه کسی است و نه در عکس‌العمل به کسی.
روابط ایران و روسیه برخاسته از نیاز طبیعی همسایگی میان دو کشور هست، همچنین دیدگاه های هماهنگ و نزدیک تهران و مسکو در این سفر باعث شده تا علاوه بر ملاقات با آقای پوتین ملاقات های دیگر نیز انجام می شود.
دکتر سعید خطیب زاده ضمن تاکید بر ساز و کارهای مشخص در وین اظهار داشت:
ساز و کارهایی که در وین پیگیری می شود ساز و کارهای مشخص است برخی به دلیل اینکه از متن نمی‌توانند خبر سازی خاصی انجام دهند به دنبال حواشی شاز می‌ روند و حاشیه‌ هایی را درست می‌ کنند و بر اساس آن حاشیه ها تصور می کنند که برداشت درستی را منتقل می‌کند.
پوتین از سفر رئیسی به روسیه خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2021
پوتین از سفر رئیسی به روسیه خبر داد
بین ایران و چهار به اضافه یک به صورت دو جانبه و چند جانبه گفتگو ها در وین در جریان بود و ساز و کار سه جانبه ای نیز میان ایران، روسیه و چین وجود دارد که همواره برگزار شده و پیگیری شده است.
اینکه چهار به اضافه یک با چه مکانیزمی با ایالات متحده آمریکا صحبت می کند ایران به آن ورود نمی‌کند و هیچگاه در این زمینه طرح پرسش نکردیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون گفتگوی دو جانبه آقای اولیانوف و با ایالات متحده آمریکا بیان کرد:
فقط این موضوع مختص به روسیه نیست برخی از مذاکره کنندگان فعالین فضای مجازی هستند و از خود عکس منتشر می‌کنند و شاید مورد توجه رسانه ها قرار می‌گیرند اما برخی از مذاکره کنندگان در وین در فضای مجازی فعال نیستند و کمتر دیده می شوند اما همه می‌دانند چهار به اضافه یک در ادوار گذشته نیز به طرق مختلف با هیئت آمریکایی گفتگو داشت.
بین ایران و ایالات متحده اما مسیر مشخصی برای تبادلات از هر لحاظ وجود دارد و این مسیر مشخص، به صورت مکتوب و کاملاً روشن است تا هیچ سوءتفاهم‌ ها یا سوء برداشتی وجود نداشته باشد البته که این متن ها غیررسمی است چرا که صرفاً پیشنهادات است و تماماً از طریق هماهنگ کننده کمیسیون مشترک ارسال می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала