شناسایی ۱۹۴ مبتلا به امیکرون در ایران تا به امروز

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehشناسایی ۱۹۴ مبتلا به امیکرون در ایران تا به امروز
شناسایی ۱۹۴ مبتلا به امیکرون در ایران تا به امروز
 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.01.2022
اشتراک
معاون درمان وزارت بهداشت بیان داشت که موثرترین روش برای پیشگیری از امیکرون رعایت پروتکل ها، ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری و همچنین تزریق دز سوم واکسن است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، دکتر سعید کریمی در نشست خبری وزارت بهداشت درباره وضعیت مراجعات کرونایی به بیمارستان‌ها و آمادگی بیمارستان‌ها در برابر اُمیکرون، گفت: خوشبختانه تعداد مراجعین سرپایی ما با علائم مشکوک به کرونا با علائم تنفسی که به صورت روزانه مراجعه می‌کنند، حدود ۱۲۵۰ مورد است که این میزان مراجعه از پیک قبلی که داشتیم به تدریج کم شده و در زوهای اخیر، افزایش قابل توجهی را نداشتیم. البته تغییرات سینوسی کاهش و افزایشی وجود داشته، اما خوشبختانه افزایش مراجعات قابل توجه و مستمر نداشتیم. همچنین در حوزه تعداد بستری، بعد از عبور از پیک، در حد ثابت در حد ۵۸۰۰ مورد است که در روزهای اخیر حالت ثابتی داشته و افزایش نگران‌کننده‌ای را شاهد نبوده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: تعداد بستری در آی سی یو هم حدود ۱۴۰۰ مورد است. بنابراین در حوزه بستری در آی‌سی‌یو هم افزایش خاصی نداشته است و در شرایط پایداری به سر می‌بریم. در زمینه سویه اُمیکرون نیز تعداد موارد مبتلا که با تشخیص قطعی کیت بوده، افزایش یافته است و تا امروز ۱۹۴ تشخیص قطعی اُمیکرون داشته‌ایم که در حال افزایش است.
تزریق واکسن کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
آخرین آمار از انتشار سویه امیکرون ویروس کرونا در ایران
کریمی افزود: برای تشخیص اُمیکرون ابتدا باید تست PCR بیمار مثبت شود و بعد اگر مشکوک به اُمیکرون باشد، یک تست اضافه هم برای اُمیکرون انجام می‌شود. افزایش تعداد موارد اُمیکرون جای نگرانی دارد. از این جهت که شیوع و سرایت‌پذیری اُمیکرون بسیار زیاد است و در عرض دو تا سه روز ممکن است، فرد مبتلا بتواند افراد دیگر را مبتلا کند. بر این اساس رعایت پروتکل‌های بسیار مهم است و باید توجه کرد که موثرترین چیز هم در پیشگیری از اُمیکرون، رعایت پروتکل‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله‌گذاری و همچنین تزریق دز سوم واکسن است که توصیه می‌کنم، حتما دز سوم واکسن را افراد تزریق کنند. دز سوم در پیشگیری از ابتلا و موارد شدید و همچنین پیشگیری از بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا بسیار موثر است.
وی درباره میزان اثربخشی واکسن‌های داخلی کرونا بر سویه اُمیکرون، گفت: تاکنون در ایران ۱۹۴ مورد اُمیکرون شناسایی شده و در این زمینه اطلاعات آنقدر قطعی نیست که بتوانیم اطلاعاتی ارائه دهیم، اما باتوجه به اینکه واکسن‌های داخلی در مقابل دلتا موثر بودند و واکسن‌های خارجی هم که بوده بر روی دلتا تست شده و کشورهایی که میزان اُمیکرون‌شان بالاست، آن‌ها را موثر دانستند. به نظر می‌آید که واکسن روی اُمیکرون هم موثر باشد. مطالعاتی که انجام می‌شود این موضوع را می تواند به اثبات برساند.
کریمی درباره اعمال محدودیت‌های کرونایی با توجه به خطر اُمیکرون، گفت: فعلا در وضعیتی قرار داریم که عمدتا بر رعایت پروتکل‌ها توصیه می‌کنیم. هر محدودیتی که قرار باشد ایجاد شود، جزو اختیارات ستاد ملی کروناست و وزارت بهداشت نمی‌تواند محدودیت اعمال کند. در عین حال کمیته علمی وضعیت را از نظر علمی بررسی می‌کند، نتایج کمیته علمی به وزیر بهداشت و سپس در ستاد کرونا ارائه شده و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم‌گیری می‌کند. بنابراین درباره محدودیت‌ها باید از ستاد ملی کرونا پیگیری شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала