تماشای بهترین بارش شهابی ۲۰۲۲ میلادی

© Fotolia / peresanzМетеорит Персеиды пересекает Млечный путь
Метеорит Персеиды пересекает Млечный путь - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
اشتراک
در ابتدای سال 2022، در تاریخ سوم ژانویه ۵۰ ستاره دنباله‌دار در ساعت آسمان شب را روشن خواهند کرد.
به گزارش اسپوتنیک، یکی از بهترین بارش‌های شهابی سال، 3 ژانویه به اوج خود می‌رسد، زمانی که "بارش شهابی ربعی" در هر ساعت ۵۰ ستاره دنباله‌دار را در آسمان نمایان می‌کند.
این اولین بارش شهابی در سال ۲۰۲۲ است و در تاریخ سوم ژانویه در حدود ساعت ۲۰:۴۰ به وقت گرینویچ به اوج خود می‌رسد و به نظر می‌رسد در صورت فلکی "گاوران" در نزدیکی "بنات نعش" که قسمتی از صورت فلکی دب اکبر را تشکیل می‌دهد، سرچشمه می‌گیرد.
بارش شهابی ربعی که به آن بارش شهابی کوادرانت و بارش شهابی نطاق هم گفته‌اند، یکی از پربارترین بارش‌های شهابی سال است.
برخلاف اکثر بارش‌های شهابی که از زباله‌های به جا مانده از دنباله‌دارها سرچشمه می‌گیرند، بارش‌های شهابی ربعی از سیارک "۲۰۰۳ EH۱" می‌آیند که ممکن است یک دنباله‌دار مرده باشد.
بارش شهابی "کوادرانت" از اواخر دسامبر تا اوایل ژانویه هر سال به اوج خود می‌رسد و برخلاف دیگر بارش‌های شهابی که اوج آنها دو روز است، اوج این بارش فقط چند ساعت طول می‌کشد. در اوج این بارش در نهایت تا ۲۰۰ ستاره دنباله‌دار در ساعت را می‌توان دید، اما این به شرایط عالی در نقطه ایده آل روی زمین برای رصد بستگی دارد.
ستاره‌شناسان می‌گویند نور ماه با این منظره تداخلی نخواهد داشت و تماشای بارش شهابی در زیر آسمان تاریک و دور از نور شهرها به خوبی ممکن و لذت بخش خواهد بود. ساده‌ترین راه برای یافتن این بارش شهابی در آسمان شب، جستجوی شمال در دب اکبر است که شامل گروه متمایزی از هفت ستاره درخشان است و یک ابزار مسیریابی مفید به شمار می‌آید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала