گزارش و تحلیل

گام‌های عملی دولت رئیسی در توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه

© Photo / COURTESY THE CONSULATE GENERAL OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN IN ASTRAKHAN (RUSSIA)گام‌های عملی دولت رئیسی در توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه
گام‌های عملی دولت رئیسی در توسعه مناسبات اقتصادی با روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
اشتراک
اخیراً سمینار بزرگ 5 روزه "دیپلماسی اقتصادی" در ایران برگزار گردید که سفرا و سرکنسول های جمهوری اسلامی ایران در آن شرکت کردند. موضوع نزدیکی ایران و همسایه های آن در مرکز توجه این رویداد قرار داشت.
اسپوتنیک - آقای مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در آستراخان در این برنامه حضور داشتند و در مصاحبه ویژه با اسپوتنیک از جزئیات و تصمیماتی که در این سمینار مطرح شد، تعریف نمودند.
آکوچکیان: موضوع توسعه و تقویت مناسبات جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه به ویژه با فدراسیون روسیه از جمله مباحث مهم نشست سفرای کشورهای همسایه بود. از آنجا که جناب آقای رئیسی رئیس محترم جمهور ایران برای روابط و مناسبات با کشورهای همسایه اهمیت و اولویت بالایی قائل هستند، بدین وسیله وزارت امور خارجه از رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه دعوت کرد تا راهکارها و ظرفیت های موجود برای ارتقای مناسبات را در حضور مقامات و وزرای دولت تشریح نموده و تبادل نظر صورت گیرد. مطمئن هستم که نتایج این نشست به سود منافع متقابلاً مفید جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همسایه بویژه فدراسیون روسیه خواهد بود.
© Photo / COURTESY THE CONSULATE GENERAL OF THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRAN IN ASTRAKHAN (RUSSIA)آقای مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در آستراخان
آقای مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در آستراخان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
آقای مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی ایران در آستراخان
اسپوتنیک: نظر به خط مشی جدید پرزیدنت رئیسی روابط ایران و روسیه چه تحولاتی را پیش رو خواهد داشت؟
آکوچکیان: جناب آقای دکتر رئیسی رئیس محترم جمهور به تقویت روابط همه جانبه و توازن در مناسبات با فدراسیون روسیه تأکید زیادی دارند. خوشبختانه جناب آقای پوتین رئیس جمهور محترم روسیه نیز علاقمند به تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند و به همین دلیل از ایشان دعوت به عمل آورده اند تا در آینده نزدیک به مسکو سفر نمایند و امیدواریم رئیس محترم جمهور فرصت داشته باشند تا از آستراخان نیز دیدار نمایند.
اسپوتنیک: محورهای اصلی "دیپلماسی اقتصادی" کدامند؟ در این برنامه چه نقشی به عهده سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان می باشد؟
آکوچکیان: محورهای اصلی اقتصادی در ارتباط با روسیه به عملیاتی شدن کریدور "شمال-جنوب" باز می گردد. در این خصوص سه کشور روسیه، ایران و هند و حتی کشورهای دیگر منطقه علاقمند هستند که این کریدور هر چه سریعتر عملیاتی شود. در این راستا آستراخان و بندرهای شمالی ایران نقش ویژه ای خواهند داشت.
اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه مکمل یکدیگر است و در زمینه های مختلف قادرند با یکدیگر همکاری داشته باشند. ایران و روسیه در زمینه فناوری های نوین و HiTech، خدمات فنی-مهندسی، محصولات پتروشیمی، کشاورزی، مواد غذایی، صنایع سنگ و سرامیک، سیمان، قیر، خشکبار، میوه و سبزیجات می توانند همکاری نمایند. من بر این باور هستم که دو کشور قادرند سطح مناسبات اقتصادی خود را به چند برابر افزایش دهند.
سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در آستراخان در زمینه افزایش مبادلات تجاری و بازرگانی، سرمایه گذاری متقابل دو کشور و تبادل تجربیات در حوزه آموزش ایفای نقش خواهد کرد.
آقای دکتر مهدی آکوچکیان، سرکنسول محترم جمهوری اسلامی در آستراخان   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.07.2021
گزارش و تحلیل
گسترش حضور سرمایه گذاران ایرانی در منطقه ویژه اقتصادی آستراخان در دریای خزر
اسپوتنیک: با توجه به اینکه عالی رتبه ترین فرماندهان نظامی ایران نیز در سمینار فوق الذکر سخنرانی داشتند. بفرمایید چه تغییراتی در همکاری های نظامی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ایجاد خواهد شد.
آکوچکیان: این نوع همکاری ها از دیرباز بین دو کشور وجود داشته و دو طرف تصمیم به ادامه این مناسبات دارند. در این خصوص پیشنهاد می کنم از جناب آقای دکتر جلالی سفیر محترم جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه استفسار نمایید تا توضیحات کامل را خدمت شما ارائه نمایند.
اسپوتنیک: در آستانه سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی هستیم. از نقطه نظر جنابعالی ایشان چه نقشی در توسعه روابط ایران و روسیه ایفا نمودند؟
آکوچکیان: شهید سلیمانی در همه عرصه ها و میدان های مبارزه با تروریسم پیش قدم بودند و رشادت های ایشان در جنگ علیه تروریسم و داعش زبانزد عام و خاص بود. این شهید بزرگوار مورد احترام بسیاری از رهبران دنیا از جمله روسیه بودند. در میدان سوریه ایشان با مقامات ارشد روسیه همکاری و مشارکت خوبی داشتند که منجر به شکست جریان های تروریستی شد. آن شهید بزرگوار به روسیه نیز سفر داشتند و هر جا لازم بود با شخصیت های عالی رتبه روسیه تبادل نظر می کردند و طرفدار توسعه روابط دو کشور بودند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала