گزارش و تحلیل

چرا ایران پیمان منع جامع آزمایش هسته ای را تصویب نمی کند؟

© Fotolia / Curioso Photographyپرداخت تسهیلات کرونایی به کارگاه های آسیب دیده در ایران + جزئیات
پرداخت تسهیلات کرونایی به کارگاه های آسیب دیده در ایران + جزئیات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2022
اشتراک
خانم ایزومی ناکامیتزو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور خلع سلاح اخیرا طی درخواستی از كشور هايي كه پيمان منع جامع آزمايش هسته اي را امضا كردند خواست تا هر چه زودتر آن را تصويب و آغاز به كار كنند.
پیمان منع جامع آزمایش‌ های هسته‌ای در ۲۰ شهریور ۱۳۷۵ به عنوان یک معاهده چندجانبه به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل متحد رسید و از اواخر سپتامبر همان سال برای امضا در دسترس قرار گرفت.
در این پیمان کشورهای عضو از هرگونه انفجار هسته‌ای در هر مکانی تحت قلمرو یا کنترل کشور عضو منع می‌ شوند و یکی از مهمترین ملزومات اجرای این پیمان، استقرار سامانه‌ های نظارت بین‌ المللی از جمله ایستگاه‌ های لرزه‌ نگاری فراصوت است.
پیمان منع جامع آزمایش‌ های هسته‌ ای اولویت مجلس ایران نیست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.09.2021
گزارش و تحلیل
پیمان منع جامع آزمایش‌ های هسته‌ ای اولویت مجلس ایران نیست
تاکنون بیش از ۱۸۵ کشور این معاهده را امضا و ۱۷۰ کشور آن را به تایید و تصویب مجالس خود رسانده‌اند اما برای اجرای این معاهده لازم است ۴۴ کشور پیوسته ۲ معاهده آن را تصویب کنند.
۸ کشور شامل (ایران، آمریکا، هند، مصر، چین، پاکستان، کره شمالی و اسرائیل) این اقدام را عملی نکردند.
آقای دکتر عباس مقتدایی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: جلوگیری از گسترش سلاح‌ های هسته‌ ای از مباحثی است که همواره در عرصه بین‌ الملل وجود داشته و مرتبط با حقوق بین‌ الملل است.
جمهوری اسلامی ایران به جهت اینکه در سازمان ملل متحد عضویت دارد و ما در همه ارکان اصلی ملل متحد حضور داریم و به عنوان یک عضو در آن فعالیت می کنیم، همواره به اصول و مقررات اصلی ملل متحد و حقوق بین الملل پایبندی و پافشاری داریم.
در این رابطه برخی از کشور ها و کسانی که در عرصه بین‌ المللی فعالیت می‌ کنند همواره تلاش کردند تا معیار ها و ترازو های دوگانه ای به کار ببرند رژیم اشغالگر قدس، ایالات متحده آمریکا و برخی کشور های اروپایی از سازمان ملل و نهاد های آن به عنوان ابزاری برای فشار به سایر کشور ها هم استفاده می کنند.
ما همواره بر اصل عدالت در صحنه بین‌ المللی پافشاری کردیم و معتقدیم ارکان‌سازمان ملل متحد اعم‌ از شورای امنیت، شورای اقتصادی و اجتماعی، دیوان بین‌ المللی دادگستری و همچنین شورا های زیر مجموعه مانند شورای امنیت باید جایی باشد که همه کشور ها در آن از حق رای برابر برخوردار باشند که اکنون با عنایت به اینکه بسیاری از سازمان‌ های تخصصی زیر مجموعه شورای اقتصادی و اجتماعی قرار دارند از جمله آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ ای، بخشی از کار های خدمت‌ رسانی نیز به عهده آنان است.
در همین جهت فعالیت‌ های آنها باید به نحو شایسته و بی طرفانه ساماندهی شود جمهوری اسلامی ایران معتقد است کشور های مدعی ابتدا باید خود را تصحیح کنند و سپس از دیگران طلب کنند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در ادامه علت عدم تصویب پیمان منع جامع آزمایش هسته‌ ای در ایران را اینگونه توضیح داد: ما مقررات بین‌المللی که در سالهای گذشته پذیرفته‌ ایم را اجرا می‌کنیم.
پادمان ها و یا پروتکل هایی که پذیرفته ایم را اجرا می کنیم و حتی در مقاطعی پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم همانگونه که پیشتر نیز گفته اند از آنجا که مجموعه های خدمت رسان زیر مجموعه سازمان ملل متحد باید به تعهدات خود عمل کنند در این صورت ما متناسب با منافع ملی آماده همکاری همه جانبه با عرصه بین المللی و سازمانهای بین المللی هستیم اینکه چه وقتی چیزی را تصویب کنیم متناسب با تصمیماتی است که داخل کشور اتخاذ می‌ شود و هر زمان لازم باشد تصمیمات قاطع گرفته خواهد شد.
وی تاکید کرد: در ایران در خصوص مباحث کلان هیچ اختلاف نظری وجود ندارد و قوای سه گانه با حفظ اصول منافع ملی عمل می‌ کند بنابراین حوزه سیاست خارجی کشور ایران حوزه اختلافی نیست و همه قوای کشور متناسب با ساختار های داخلی و به لحاظ منافع ملی و امنیت ملی یک‌ دست و یک‌ پارچه هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала