گزارش و تحلیل

آزمایش ماهواره بر سیمرغ

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ماهواره‌بر سیمرغ
ماهواره‌بر سیمرغ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2022
اشتراک
وزارت دفاع ایران اعلام کرد که ماهواره‌بر سیمرغ را به فضا پرتاب کرده است و این ماهواره بر قرار بوده که سه محموله تحقیقاتی را در مدار زمین قرار دهد که این کار موفقیت آمیز توصیف شده است.
احمد حسینی، سخنگوی بخش فضایی وزارت دفاع ایران روز پنجشنبه ۹ دی ماه از "پرتاب سه محموله تحقیقاتی توسط ماهواره‌بر سیمرغ" خبر داد.
او گفت که این ماهواره‌بر با سرعت ۷۳۵۰ متر بر ثانیه پرتاب شده، اما جزئیات بیشتری اعلام نشده است.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
پرتاب فضایی ایران، آمریکا را نگران کرده است
اما برنامه فضایی ایران همواره در برخی کشورهای غربی مورد جدل بوده است که می گویند این برنامه پوششی برای توسعه برنامه موشکی توسط ایران است و ناقض روح قطعنامه های سازپان ملل متحد است.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به فضاسازی های اخیر برخی مقامات آمریکایی و اروپایی در خصوص پرتاب آزمایشی ماهواره بر سیمرغ اظهار داشت:
پیشرفت های علمی و تحقیقاتی از جمله در حوزه هوا-فضا، حق مسلم ملت ایران بوده و اینگونه اظهارات مداخله جویانه در عزم ملت ایران برای پیشرفت در این حوزه، خللی ایجاد نخواهد کرد.
سعید خطیب زاده همچنین افزود:
هیچ قطعنامه ای جمهوری اسلامی ایران را از برنامه ‌تحقیقات فضایی و آزمایش‌های مرتبط از جمله در حوزه ماهواره برها منع نمی‌کند، لذا استناد به قطعنامه ۲۲۳۱ مغالطه ای بی مورد و از اساس خلاف واقع است.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی‌ایران تاکید کرد:
همانگونه که پیشتر تصریح شده جمهوری اسلامی ایران طبق موازین بین‌المللی حق استفاده از فناوری‌های صلح آمیز در مسیر توسعه علمی - تحقیقاتی خود را دارد و در این مسیر منتظر نظر برخی کشورهایی که در صدد تحمیل رای خود هستند نخواهد بود.
خطیب زاده همچنین اظهار داشت:
دولت و ملت ایران قدردان نوآوری های علمی و فنآوریهای صلح آمیز بومی فرزندان دانشمند و نخبه خود در عرصه هوا-فضا که در دوران تحریمهای غیرقانونی و ناعادلانه حاصل شده هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی خود همچنین درخصوص نقش غیرسازنده برخی کشورهای اروپایی در مذاکرات وین بیان کرد:
در گفت‌وگوهای وین نگاهمان همواره رو به جلو بوده است. توصیه ما این است که طرف‌ها با عزم رسیدن به توافق خوب به وین بیایند. آنچه برای جمهوری اسلامی ایران تحمل ناپذیر است، این است که برخی طرف‌ها با اشتباه محاسباتی تصور کنند وقت و انرژی جمع را با کمپین‌های ضد اطلاعاتی و اخبار تحریف شده تلف کنند و یا به دنبال خواسته‌هایی فراتر از برجام باشند و یا تصور کنند منافعی کمتر از آنچه در برجام است برای ایران قائل شوند.
اگر همگی در وین با این دستورکار بیایند که گفت‌وگوها در کمترین زمان ممکن به نتیجه برسد نتایج خوبی را خواهیم دید. فکر می کنم سه کشور اروپایی می‌دانند که انتظار این است به بی عملی پایان دهند و برنامه جدی خود را برای چگونگی بازگشت به تعهداتشان در ذیل برجام ارائه کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала