سیبری؛ +38 درجه سانتیگراد - وحشت از گرمای بی سابقه

© Sputnik / Alexei Druzhinin /  مراجعه به بانک تصاویر منطقه سیبری در روسیه
منطقه سیبری در روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2022
اشتراک
گرمای شدید در سیبری هواشناسان را شوکه کرده است.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه سوئدی سوِنسکا داگبلادت می نویسد: در 20 ژوئن 2020، بسیاری از محققان آب و هوا به سادگی مات شدند. در آن روز در شهر ورخویانسک سیبری دمای هوا به +38 درجه سانتیگراد افزایش یافت.
این رکورد در جریان گرمای طولانی سیبری به ثبت رسید. در بیشتر تابستان سال 2020، میانگین دما در مناطق قطبی سیبری ده درجه از حد معمول فراتر رفت. این امر منجر به آتش سوزی های ویرانگر جنگل ها و از بین رفتن گسترده یخ های دریاهای اقیانوس منجمد شمالی شد. سال 2020 یکی از سه گرم ترین سال ها در تاریخ رصدهای هواشناسی شده است.
اکنون سازمان جهانی هواشناسی مستقر در ژنو در آمار خود به عنوان رکورد گرما در قطب شمال 38+ درجه را در ورخویانسک ثبت کرده است. پتری تالاس، دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی گفت: این دما برای دریای مدیترانه مناسب تر از قطب شمال است. این رکورد جدید برای قطب شمال، سیگنال هشداردهنده دیگری از تغییرات آب و هوایی برای ما است.
خانم کلِر نولیس، سخنگوی سازمان جهانی هواشناسی به Svenska Dagbladetگفت که دمای هوا در قطب شمال دو برابر سریعتر از میانگین جهانی در حال افزایش است. او خاطرنشان کرد که این نتیجه تغییرات آب و هوایی توسط انسان است و گرمایش جهانی پشت این دماهای شدید قرار دارد. کارشناسان سازمان جهانی هواشناسی حتی مجبور شدند دسته بندی جدیدی را برای آرشیو بین المللی خود معرفی کنند: "بالاترین دمای ثبت شده در عرض جغرافیایی 66.5 درجه یا بالاتر - فراتر از دایره قطب شمال. در آرشیو بالاترین و کمترین دما، شدیدترین بارندگی، بزرگترین تگرگ، طولانی‌ترین خشکسالی، شدیدترین طوفان، طولانی‌ترین رعد و برق و مرگ‌های ناشی از آب و هوا را ثبت می‌شود.
ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در حال ماهیگیری در تایگا روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.09.2021
چندرسانه ای
استراحت ولادیمیر پوتین در سیبری
وقتی Svenska Dagbladet پرسید که چرا تأیید رکورد گرما در سیبری اینقدر طول کشیده، متخصص پاسخ داد: "واقعیت این است که ما باید بفهمیم که آیا از دستگاه های اندازه گیری صحیح استفاده شده است یا خیر، و همچنین بررسی کنیم که آیا قبلاً رکوردهای دما مشابهی وجود داشته است یا خیر. مثلاً در کانادا".
کمترین دما در مناطق فراتر از دایره قطب شمال و به طور کلی در نیمکره شمالی در 22 دسامبر 1991 در گرینلند - 69.9 درجه سانتیگرد ثبت شد.
این احتمال وجود دارد که قطب شمال در آینده رکوردهای گرمای بالاتر و پایین تری را تجربه کند. فیل جونز، اقلیم شناس بریتانیایی و عضو کمیته رویدادهای شدید آب و هوایی سازمان جهانی هواشناسی، خاطرنشان می کند: "داده های فعلی به وضوح نشان می دهد که سیبری در حال گرمتر شدن است."
خانم کلر نولیس می گوید که سازمان جهانی هواشناسی در حال بررسی رکوردهای گرما در مناطق دیگر است: "ما اکنون در حال بررسی داده های دمای +54.4 درجه هستیم که در سال های 2020 و 2021 در گرم ترین نقطه جهان - Death Valley در کالیفرنیا ثبت شده است." کارشناسان همچنین در حال کار بر روی رکورد دما در اروپا هستند که اخیراً مشخص شد - +48.8 درجه در سیسیل در تابستان 2021.
خانم کلر نولیس می افزاید: سازمان جهانی هواشناسی هرگز مجبور به انجام این همه تحقیق در یک زمان نشده است. او می گوید: "این نشانه آن است که واقعاً چیزی در آب و هوای ما غیر عادی شده است."
خانم نولیس گفت که اقلیم شناسان در سازمان جهانی هواشناسی از موج سرمای فعلی در اسکاندیناوی نیز آگاه هستند. به عنوان مثال، در شمال لاپلند سوئد، در شهر Naimakka، اخیراً سرمای -43.8 درجه ای ثبت شده است. آیا بین این پدیده و رکورد گرمای سیبری و قطب شمال ارتباطی وجود ندارد؟
خانم کلر نولیس توضیح می دهد: "هم اکنون دانشمندان در حال بررسی هستند که آیا ذوب شدن یخ های قطب شمال بر جریان های استریم جتی در ارتفاع بالا تأثیر می گذارد یا خیر، تا کنون، ثابت شده است که جریان های استریم جتی سینوسی تر می شوند و به صورت امواج حرکت می کنند. این جریان ممکن است دلیل موج هوای سرد فعلی در اسکاندیناوی باشد."
این اقلیم شناس افزود: "آنچه در قطب شمال اتفاق می افتد بدون شک بر دمای هوا در مناطق دیگر در بسیاری از کشورها نیز تأثیر می گذارد."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала