دانشمندان ژاپنی واکسن مادام العمر کرونا را می سازند

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / واکسن کرونا
 واکسن کرونا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.01.2022
اشتراک
روزنامه ژاپن تایمز می نویسد، ممکن است شرکت داروسازی ژاپنی نوبل فارما آزمایشات بالینی واکسن کرونا را در سال 2023 آغاز کند که می تواند ایمنی مادام العمر در برابر پاتوژن کووید-19 ایجاد کند.
به گزارش اسپوتنیک، گروهی از دانشمندان مؤسسه علوم پزشکی توکیو به رهبری پروفسور میچینوری کوهارا روی این واکسن کار می کنند. آنها واکسن آبله را که در قرن هجدهم در انگلیس ساخته شد و تا سال 1976 در ژاپن مورد استفاده قرار می گرفت، به عنوان اساس کار خود برای ساختن واکسن کرونا انتخاب کرده اند. این تیم از سویه‌ای از ویروس "واکسینیا" استفاده می‌کند که باعث بیماری نمی‌شود، اما برخی از اجزای پروتئینی آن را با اجزای پروتئینی "SARS-CoV-۲" جایگزین کرده است.
اعزام دو کشتی نظامی ژاپن به تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
ژاپن 700 هزار دُز واکسن آسترازنکا به ایران ارسال می کند
در حالی که ترکیب مجدد پروتئین سنبله با یک مکانیسم متفاوت تحویل، استراتژی رایجی است که این روزها در طراحی واکسن مورد استفاده قرار می‌گیرد، "کوهارا" مطمئن است که این واکسن جدید نه تنها می‌تواند آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده قدرتمندی را با تنها یک دوز تولید کند، بلکه باعث ایجاد ایمنی سلولی قدرتمندی نیز می‌شود که محافظت طولانی‌مدت ارائه می‌کند.
"ژاپن تایمز" گزارش داد، آزمایش‌های انجام‌ شده روی موش‌ها نشان داده است که موش‌های واکسینه‌شده سطوح آنتی‌بادی بالایی را برای بیش از ۲۰ ماه برابر با میانگین عمرشان حفظ کردند. در این گزارش آمده است که وقتی دو دوز به فاصله سه هفته از یکدیگر تزریق شد، آنتی بادی‌های خنثی کننده ۱۰ برابر افزایش یافت.
آزمایش‌های مشابهی که روی میمون‌های ماکاک‌ انجام شد، نشان داد که این واکسن آنها را از عفونت محافظت می‌کند، زیرا سطوح ویروس در میمون‌های ماکاک واکسینه‌ شده، هفت روز پس از آلوده شدن آنها به ویروس کرونا کمتر از حد مجاز باقی ماند.
"کوهارا" همچنین می‌گوید که این واکسن مزیت بیشتری را در تولید عوارض جانبی کمتر در مقایسه با سایر واکسن‌هایی که مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده‌اند، ارائه می‌کند. وی ادعا کرد که سویه غیر بیماری‌زای مورد استفاده در طراحی این واکسن قادر به تکثیر در پستانداران نیست و عوارض جانبی کمتری ایجاد می‌کند.
محققان این واکسن را در برابر چهار سویه نگران کننده از ویروس کرونا که تاکنون شیوع یافته‌اند، آزمایش کردند و دریافتند که در برابر آنها موثر عمل می‌کند.
"کوهارا" گفت که انتظار دارد این واکسن علیه سویه امیکرون نیز موثر باشد و همچنین اظهار داشت که این واکسن را می‌توان در دمای اتاق نگهداری کرد که حمل و نقل و تزریق آن را در کشورهای در حال توسعه با آب و هوای گرمسیری آسان می‌کند.
موسسه علوم پزشکی توکیو تجربه‌ای در زمینه تجاری سازی یک واکسن ندارد و با شرکت داروسازی "نوبل‌فارما برای انجام آزمایشات بالینی قرارداد امضا کرده است.
انتظار می‌رود فاز اول و دوم آزمایش‌های بالینی این واکسن در سال ۲۰۲۳ آغاز شود و در صورت عدم وجود نگرانی‌های مربوط به کارایی و ایمنی، فوراً یک آزمایش بزرگ‌تر آغاز شود.
"ژاپن تایمز" گزارش داد اگر همه چیز خوب پیش برود، این واکسن ممکن است از سال ۲۰۲۴ به صورت تجاری در دسترس باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала