ارزیابی آمریکایی ها در اینباره که آیا تکرار پرسترویکا در روسیه امکان پذیر است؟

© Sputnik / Yuryi Abramochkin /  مراجعه به بانک تصاویر میخائیل گورباچف
میخائیل گورباچف  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2021
اشتراک
مایکل کوفمن و رابرت کانولی، متخصصان روسیه شناس آمریکایی در مقاله خود برای نشریه "فارین افرز" به این نتیجه رسیدند که روسیه از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی درس های اقتصادی گرفته است.
به گزارش اسپوتنیک، این تحلیلگران می گویند در حال حاضربسیاری از ویژگی های کلیدی اقتصاد روسیه و سیاست اقتصادی روسیه نشان دهنده تمایل رهبری این کشور برای جلوگیری از تکرار تجربه غم انگیز شوروی است. این نشریه سخنان سرگئی گوریف، اقتصاددان روسی را نقل می کند که اظهار می دارد: "سیاست کلان اقتصادی روسیه بسیار محافظه کارانه تر از قبل است، تورم تحت کنترل است، ذخایر زیادی وجود دارد، بودجه متعادل است و بدهی خارجی وجود ندارد."
میخائیل گورباچف، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
گورباچف آمریکا را به دچار شدن به استکبار پس از فروپاشی شوروی متهم کرد
نویسندگان مقاله منتشره در نشریه فارین افرز می نویسند: روسیه توانست خود را در رقابت بی وقفه با ایالات متحده تقویت کند و اقتصاد آن دیگر نه نقطه ضعف، بلکه یک عنصر قابل اعتماد و مطمئن است که در نتیجه آن از حمله مقاومت در برابر تحریم های اعمال شده توسط غرب امکان پذیر شده است .
در اواسط دهه 1980، وضعیت در اتحاد جماهیر شوروی با رشد مشکلات و مشکلات جدی سیاست داخلی و خارجی مشخص شد. نرخ رشد درآمد ملی در اوایل دهه 1980 به سطح رکود اقتصادی رسید. کسری بازار داخلی از طریق واردات خریداری شده با "دلارهای نفتی" پوشش داده شد؛ درآمدهای ارزی حاصل از فروش سوخت، انرژی و مواد خام عمدتاً به سمت حل مشکلات جاری و نه به سمت نوسازی آینده اقتصاد هدایت می شد.
میخائیل گورباچف دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی پس از به قدرت رسیدن، مفهوم جدیدی از سیاست داخلی و خارجی را به نام پرسترویکا (بازسازی) مطرح کرد. اصلاحات در ابتدا حیات اقتصادی را در کشور احیا کرد اما طراحان آنها نتوانستند ترکیب بهینه ای از تضمین های اجتماعی و عناصر اقتصاد بازار را بیابند. از نیمه دوم سال 1989، بحران در تمام عرصه های جامعه تشدید شده بود. تنش اجتماعی شروع به رشد کرد و کسری بودجه دولتی و کالاهای اساسی افزایش یافت.
پرسترویکا شروع به خارج شدن از کنترل کرد. اصلاحات سوسیال دمکراتیک تا سال 1990 به دلیل محاسبات اشتباه جدی رهبری کشور در زمینه اقتصادی و همچنین در عرصه ملت سازی محدود شد. احساسات ناسیونالیستی مناطق بالتیک و قفقاز را فرا گرفت و در آسیای مرکزی، اوکراین و مولداوی گسترش یافت. مردم اعتماد خود به پرسترویکا و رهبر آنرا از دست دادند . "رژه حقوق حاکمیت" آغاز شد. شوراهای عالی جمهوری های شوروی یکی پس از دیگری تصمیماتی در مورد حق تعیین سرنوشت خود اتخاذ کردند که در عمل به معنای جدایی از اتحاد جماهیر شوروی بود. در اواخر سال 1991، رهبران روسیه، اوکراین و بلاروس، سه جمهوری شوروی سابق توافقنامه بلووژسکایا را امضا کردند که به طور حقوقی اتحاد جماهیر شوروی را منحل کرد.
.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала