گزارش و تحلیل

بیانیه ی وزارت خارجه ایران در سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی

© Photo / IRNAبیانیه ی وزارت خارجه ایران در سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی
بیانیه ی وزارت خارجه ایران در سالگرد شهادت سپهبد سلیمانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.12.2021
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در آستانه دومین سالگرد شهادت سردار رشید اسلام، سپهبد قاسم سلیمانی، یاد و خاطره این شهید جاوید که عمر پربرکت خويش را صرف خدمت خالصانه به ایران و اسلام و صلح و امنیت نمود گرامی می دارد.
سردار شهید سلیمانی همواره در راستای سیاست های اصولی جمهوری اسلامی ایران در کمک به استقرار صلح و ثبات در سطح منطقه ای و بین المللی ایفای نقش نمود و اقدامات و تلاش های زیادی در مقابله با تروریسم بین المللی و گروه های تروریستی در حال رشد در منطقه انجام داد.
به همین دلیل به درستی و با افتخار به ایشان لقب قهرمان مقابله با تروریسم و سردار صلح داده شده است. علیرغم این نقش و جایگاه، دولت ایالات متحده آمریکا با اعمال استانداردهای دوگانه و با ادعاهای دروغین از جمله ادعای مقابله با تروریسم ، در اقدامی جنایتکارانه که ناقض قواعد و اصول حقوق بین الملل است مبادرت به طراحی و انجام حمله تروریستی علیه سردار شهید سلیمانی به عنوان یکی از بلندپایه ‌ترین‌مقامات جمهوری اسلامی ایران آنهم در خاک کشور میزبان عراق نمود.
این اقدام مقامات وقت آمریکا در ترور علنی قهرمان بین المللی مقابله با تروریسم، خود پیامی در حمایت از گروه های تروریستی است كه آشکارا دروغگويي مدعيان مبارزه با تروريسم را بر ملا کرد.
شهادت سردار سليماني، ابو مهدي المهندس و همراهان بزرگ ایشان، نه تنها از ظرفيت محور مقاومت نکاست، بلكه از یکسو محيط داخلي ايران را سرشار از انسجام و وحدت ملي كرد و از سوی دیگر راهبرد و گفتمان مقاومت را برجسته تر ساخت.
راه اندازی سایت بین‌المللی «ژنرال سلیمانی»  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
روایت جنجالی جدیدی درباره چگونگی ترور سردار سلیمانی
در واكنش به اين ترور ، اقدام فوري و موثر نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در نواختن سيلي به نظاميان آمريكايي مستقر در پايگاه عين الاسد عراق و آثار معنوي خون شهداي ايراني و عراقي اين واقعه ، معادلات را تغییر داد و باعث آغاز شكست راهبرد منطقه اي آمريكا گردید که فرار آمريكا از افغانستان، آغاز فرایند خروج از عراق و تغيير استراتژي حضور نظاميان آمريكا در منطقه ژئواستراتژيك خليج فارس تنها گوشه اي از آثار و پيامدهاي آن بشمار مي رود.
بی تردید اقدام جنايتكارانه‌ي آمريكا در به شهادت رساندن سردار سليماني مصداق "حمله تروريستي" است كه به نحوی سازمان‌يافته‌ توسط دولت وقت آمريكا طراحي و عملياتي شده است و هم اكنون نيز مسئوليت آن متوجه كاخ سفيد مي باشد.
بر مبناي موازين حقوقي و بين المللي ، دولت آمريكا در قبال این جنایت "مسئوليت قطعی بين‌المللي" دارد. در همین چارچوب، كليه عاملان، آمران، مباشران و مسببان اين جنايت تروريستي مسئوليت داشته و برهمین اساس وزارت امورخارجه با همکاری سایر دستگاه ها و قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا و بر اساس اصل حقوقی "مقابله با بي‌كيفرمانی
جنایتکاران" مجموعه اقدامات خود برای پاسخگو نمودن آنها در پیشگاه عدالت را آغاز نموده است و تا حصول نتيجه نهايي ادامه خواهد داد.
وزارت امور خارجه اقدامات متعددي را با هدف دنبال نمودن موضوع در تمامي سطوح داخلي، دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي انجام داده که در برهه‌های مختلف گزارش آنها در حد مقدورات به پیشگاه ملت بزرگ ایران ارائه شده و این مسیر پیگیریها با قوت و به صورت همه جانبه ادامه خواهد یافت.
گفت‌وگوی ترامپ و عمران‌خان پس از ترور سردار سلیمانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.07.2021
گفت‌وگوی ترامپ و عمران‌خان پس از ترور سردار سلیمانی
این اقدامات در ابعاد سیاسی، حقوقی، بین المللی و دیپلماسی عمومی صورت گرفته است. در همین رابطه در عرصه خارجي و بين المللي اهتمام ويژه‌اي صرف جلوگيري از تحريف واقعيت توسط آمريكا و سواستفاده آن دولت شد كه محكوميت اخلاقي، سياسي و حقوقي دولت آمريكا به خاطر دست زدن به اين جنايت در سطح بین المللی از جمله نتایج حاصله آنها بوده است.
در پیگیری این موضوع باید به استمرار فعاليت کمیته مشترک قضايي بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نيز اشاره نمود.
جمهوري اسلامي ايران همواره در جهت برقراری صلح و ثبات منطقه اقدامات موثر و فعالي را بعمل آورده است . اكنون با توجه به رویکردهای دولت سیزدهم که دست همسایگان جمهوری اسلامی ایران را برای تعامل و همکاری گسترده و پايدار می فشارد، زمینه توسعه و تحكيم مناسبات بین کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم شده است.
دولت و ملت ايران خود را در كنار دولت‌ها و ملت‌هاي منطقه می داند و از هرگونه مساعدتي براي حفظ يكپارچگي و تماميت ارضي، برقراري ثبات و امنيت پايدار و توسعه و آباداني كشورهاي منطقه و جهان اسلام دريغ نكرده و نخواهد كرد.
در پايان به همراه همه ايرانيان در سرزمين اصلي و مادري و اقصي نقاط عالم ، اداي احترام مي كنيم به روح بلند سردار صلح و امنيت، حاج قاسم سليماني.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала