مترجم سابق ارتش آمریکا جزئیات بازداشت صدام حسین را تعریف کرد

© AFP 2023 / Chris HondrosТрибунал над бывшим иракским президентом Саддамом Хуссейном
Трибунал над бывшим иракским президентом Саддамом Хуссейном - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اشتراک
یک مترجم عراقی که با آمریکایی ها همکاری می کرد اظهار داشت ارتش آمریکا در جریان دستگیری صدام حسین رئیس جمهور سابق عراق از نوعی پودر خواب آور استفاده کرد و بخش قابل توجهی از وسایل شخصی صدام حسین به سرقت رفت.
به گزارش اسپوتنیک، پنجشنبه 9 آذرماه مصادف با پانزدهمین سالگرد اعدام صدام حسین پس از حمله آمریکا به عراق به بهانه جستجوی سلاح های کشتار جمعی است که وجود آن در این کشور در نهایت ثابت نشده است.
این مترجم عراقی که به دلیل ترس از امنیت خود نمی خواهد نامش اعلام شود، گفت ، او در کنار نظامیان آمریکایی بود که عملیات بازداشت صدام حسین را انجام می دادند. وی یادآور شد که ایالات متحده چند میلیون دلار پاداش به کسانی که اطلاعاتی در مورد محل اقامت حسین ارائه دهند، قول داده بود .
صدام حسین، رهبر سابق اعدام شده عراق   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
توضیحات وکیل مدافع صدام حسین: آمریکا محاکمه وی را مدیریت می کرد
وی گفت:"پس از گذشت حدود هشت ماه از آغاز کار من، آنها اطلاعاتی البته کاملاً محرمانه را در مورد مکانی که صدام حسین در منطقه اددور در استان صلاح الدین در انجا مخفی شده بود را دریافت کردند. این مکان در مزرعه ای به معنای واقعی کلمه در چند متری دجله، در فاصله 50 متری یا حتی نزدیکتر، در منطقه المعبر قرار داشت".
مترجم عراقی می گوید روایتی وجود داشت مبنی بر اینکه محل اختفای صدام حسین توسط یکی از بستگان محافظان وی اطلاع داده شده است، سپس این اطلاعات با تعقیب نگهبانی که در حال تحویل غذا به رئیس جمهور بود، بررسی شد. "هیچ کس نمی دانست که این محافظ رئیس جمهور است، اما سوء ظن ارتش آمریکا به این دلیل بود که این مرد بهترین کالاها، کالاهای دارای مارک های خاص را در بازارها می خرید. با توجه به وضعیت کشور و شرایط زندگی مردم، این مرد، این سوء ظن برانگیخت و در نتیجه همه چیز روشن شد".
یگان نیروهای ویژه آمریکا به محل اعزام شد و در همان زمان یک گروه هوابرد در آنجا فرود آمد. خود مترجم به دلیل نداشتن ماسک گاز اجازه نزدیک شدن به این محل را نداشت.
مترجم عراقی تفزود "چند نفر را از آنجا بیرون آوردند. پس از بیرون آوردن آنها، پرسیدم چه جور مردمی هستند... افسر من گفت که این رئیس جمهور صدام حسین و نیروهای ویژه ای که برای بازداشت او فرستاده شده اند، هستند اما حتی نزدیک شدن به او برای ما ممنوع شده بود .
به گفته وی، از آنجایی که یک گاز خواب آور در محل عملیات در مساحتی حدود یک کیلومتر مربع - هم در داخل خانه و هم در مزرعه ای که او در آن حضور داشت - پاشیده شد، به ماسک گاز نیاز بود.
پس از تخلیه صدام حسین با هلیکوپتر، مترجم توانست اتاق محل زندگی او را بازرسی کند: اتاقی به عرض 3.5 متر و طول حدوداً 4 متر بود که در آن دو تخت وجود داشت. "دو جفت کفش ارتوپدی، لباس‌های گران‌قیمت، عطر و وسایل شخصی وجود داشت - ساعت مچی رئیس‌جمهور، چندین عکس از خانواده‌اش، یک ضبط صوت با نوار خالی و نوارهای صوتی تهیه شده توسط رئیس‌جمهور عراق، اشیای قیمتیو شخصی او و هفت تیر در انجا قرار داشت.
این مترجم افزود: "بیشتر وسایل شخصی صدام حسین - کفش، ساعت، لباس و حتی غذا - به سرقت رفت. برخی از نظامیان آنها را به عنوان یادگاری گرفتند."
وی خاطرنشان کرد: "پس از عملیات، نهال های درخت پرتقال، طوطی، گاو، سگ های ولگرد با ماده سفید خاصی در مزرعه پوشیده از نوعی پودر بودند و حیوانات همگی مرده بودند. این مترجم می گوید: زمانی که نیروهای نظامی به محل حادثه رسیدند پودر روی برگ های درخت بود. هوا سرد بود، این پودر دو سه روز دیگر باقی ماند و بعد ناپدید شد".
حمله ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا به عراق به بهانه مبارزه با تروریسم بین المللی و جستجوی سلاح های کشتار جمعی در سال 2003 اتفاق افتاد و صدام حسین رئیس جمهور وقت این کشور سرنگون و اعدام شد.
رهبر سابق عراق توانست حدود شش ماه از چشم آمریکایی ها پنهان شود، اما دسامبر 2003 در نزدیکی زادگاهش تکریت دستگیر شد. اولین جلسه دادگاه ویژه در ژوئیه 2004 برگزار شد. دادگاه 5 نوامبر 2006 حسین را مجرم تشخیص داد و به اعدام با چوبه دار محکوم کرد. صدام 30 دسامبر اعدام شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала