نگرانی عربستان از موضع ایران در مذاکرات وین

© AP Photo / Saudi Press Agencyملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی
ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اشتراک
ملک سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان سعودی، از عدم همکاری مناسب ایران با جامعه بین‌المللی در زمینه برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود نگران است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری دولتی عربستان، ملک سلمان در سخنرانی خود در مجلس شورای این کشور گفت: "ما با نگرانی... فقدان همکاری ایران با جامعه بین المللی در مورد برنامه هسته ای خود و ساخت موشک های بالستیک را دنبال می کنیم".
سلمان بن‌عبدالعزیز در بخش دیگری از این سخنرانی گفت "ما با نگرانی شدید سیاست رژیم ایران را دنبال می‌کنیم که از جمله با ایجاد تشکل های مسلح فرقه ای و حمایت از آنها و گسترش قدرت نظامی خود در سایر کشورها امنیت و ثبات را در منطقه تهدید می‌کند".
پادشاه عربستان سعودی ضمناً خاطرنشان کرد ایران کشوری همسایه است که امیدواریم سیاست و رفتار منفی خود را در منطقه تغییر داد و به سمت گفتگو و همکاری حرکت کند.
وزیران خارجه امریکا و انگلیس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
وزیران خارجه سه کشور اروپایی و آمریکا درباره مذاکرات وین رایزنی کردند
پادشاه عربستان همچنین تأکید کرد : "ما مشتاق امنیت و ثبات یمن و منطقه هستیم و برای کاهش درد و رنج انسانی مردم یمن تلاش می‌کنیم."
سلمان بن‌عبدالعزیز اضافه کرد: "ما در حال پیگیری حمایت رژیم ایران از حوثی‌ها هستیم که جنگ یمن را طولانی‌تر می‌کند و امنیت سلطنت ما و منطقه را تهدید می‌کند".
او ادعا کرد: "ما در تلاش هستیم تا طرف‌های یمنی را به پذیرش راه‌حل‌های سیاسی برای بازگرداندن امنیت و ثبات به یمن و دفع تهدید علیه سلطنت ما و منطقه سوق دهیم".
سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، پادشاه عربستان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اوضاع لبنان گفت: "ما از رهبران لبنان می‌خواهیم که منافع مردم خود را در اولویت قرار دهند و از هژمونی حزب‌الله بر مفاصل کشور جلوگیری کنند".
دور جدید و هشتم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی از روز دوشنبه 27 دسامبر در شهر وین از سرگرفته شده است.
دور هفتم مذاکرات هسته‌ای که نخستین مذاکره در دولت جدید ایران به شمار می رود، 11 روز قبل در شرایطی پایان یافت که درخواست‌های جدید ایران به متن پیشنهادی اضافه شده است.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعید ندانست دورهشتم مذاکرات وین آخرین و طولانی‌ترین دور باشد. مذاکره کنندگان مصمم هستند که تلاش کنند کار را تا پایان ژانویه - اوایل فوریه 2022 تکمیل کنند. خاطرنشان شد که همه طرف ها در تلاش هستند تا برجام را به شکل اولیه خود بازگردانند.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. به دنبال خروج آمریکا و عدم اجرای برجام از سوی کشورهای اروپایی ایران از ماه مه سال 2019 میلادی اجرای تعهدات برجامی خود را بتدریج کاهعش داده است. جو بایدن، رئیس جمهور فعلی امریکا بارها ابراز تمایل کرده که کشور وی به برجام بازگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала