نقش اقتصاد دیجیتال در توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران

© Fotolia / ranczandrasحمله سایبری - کامپیوتر - هکر
حمله سایبری - کامپیوتر - هکر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اشتراک
دبیر شورای عالی فضای مجازی: در صورت محدود سازی فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال، اصل ضرورت توسعه برای کشورها در صحنه رقابت جهانی انکار شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهرنیوز"، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی، اظهار داشت که در صورت محدود سازی فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال، اصل ضرورت توسعه برای کشورها در صحنه رقابت جهانی انکار شده است.
وی با اشاره به توسعه فضای مجازی و تأثیر آن بر قانون گذاری و مقرره گذاری در جهان در ادامه افزود: "در عصر حاضر توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی بدون توسعه فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال امکان پذیر نیست و در صورت محدود سازی فضای مجازی و اقتصاد دیجیتال، اصل ضرورت توسعه برای کشورها در صحنه رقابت جهانی انکار شده است.
با توسعه فضای مجازی قوانین و مقررات با یک توافق کلی و اجتماعی گذاشته می‌شوند و برخلاف گذشته که قوانین نگاشته شده و سال‌ها پس از اجرا نسبت به اصلاح آن اقدام می‌شد، امروزه با تحولاتی که ایجاد شده و مشارکت و بلوغی که در جامعه وجود دارد قوانین بلافاصله به گفتمان گذاشته می‌شود بنابراین نیاز است تا به توافق جمعی لحظه‌ای برای قانون گذاری دست یابیم که این خود فصل جدیدی در حوزه حکمرانی در جهان است.
پول چاپ کن فضای مجازی بازداشت شد +ویدئو، عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
پول چاپ کن فضای مجازی بازداشت شد +ویدئو، عکس
اصل مقررات زدایی یک اصل ممدوح است و یکی از وظایف مرکز ملی فضای مجازی شناخت نیاز برای قوانین جدید و اجرای این اصل و ایجاد تعادل بین مقررات زدایی و وضع مقررات مورد نیاز جدید است و مرکز ملی به این تعادل توجه دارد.
در حوزه‌های مالکیت معنوی و داده، حریم خصوصی، حقوق و قوانین قراردادها و دارایی‌های معنوی که هنوز در نظام بانکی کشور به رسمیت شناخته نمی‌شود به دنبال قانون گذاری و مقرره گذاری هستیم و این تاخر در پذیرش آن نه تنها در ایران بلکه در جهان به دلیل فهم سیاسی در قانون گذاری و عدم توجه به تحولات اجتماعی و اقتصادی با چالش روبروست.
چاپ کتاب در این حوزه یکی از راه‌های تسهیل این فرآیند است. باید در کنار مباحث قانون گذاری در حکمرانی به نظام توصیه که در بسیاری از کشورها اثر کارکردی بیشتری نسبت به قانون دارد توجه کنیم و نیاز است تا دستگاه‌های حقوقی در این حوزه نیز وارد شده و علاوه بر مقرره گذاری به نظام توصیه گذاری بپردازند.
قالیباف رئیس مجلس یازدهم شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
قالیباف: اگر امروز اقتصاد ما به گل نشسته، به دلیل مشکل دولتی‌سازی است
نقدهای سازنده در حوزه سیاست‌ها، قوانین و مقررات می‌تواند به این روند کمک کند. نقدهای مثبت و سازنده ما را به سمت بالندگی و تکامل در حوزه قانون گذاری در فضای مجازی کشور رهنمود می‌کند و خوشبختانه در جامعه در سطوح مختلف در فضای مجازی شاهد نقدهای مؤثر در حوزه‌های مختلف هستیم که همین امر موجب وحدت نظری در بسیاری از حوزه‌ها شده است.
همگرایی ملی در فضای مجازی باعث شده تا بتوانیم از فرصت‌های آن به عنوان پیشران توسعه ملی بهره برداری کنیم. در این مجموعه کتاب ۱۱۹ مورد مصوبات در سه حوزه سیاست‌ها، قوانین و مقررات جمع آوری شده است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала