گزارش و تحلیل

جوان تبریزی لقب مرد حافظه جهان را بخود اختصاص داد

© Photo / Courtesy Mohammad Reza Hassanzadehمحمدرضا حسن زاده ، مرد حافظه جهان
محمدرضا حسن زاده ، مرد حافظه جهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اشتراک
خداوند ذهن و مغز انسان را بزرگتر از کهکشان ها آفریده است
اسپوتنیک — محمدرضا حسن زاده در زمینه آموزش تندخوانی و تقویت حافظه فعالیت می کند و توانسته است تا لقب مرد حافظه جهان را در گینس از آن خود کند. او بصورت عملی توانسته است تکنیک های افزایش حافظه را در زندگی شخصی خود پیاده کند تا بتواند زندگی خوب و از هر جهت منظمی داشته باشد. رشته تحصیلی او مدیریت کسب و کار هست اما در کار ساخت وساز هم دستی بر آتش دارد ولی در کنار این کارها، کلاس های فوق پیشرفته تقویت حافظه و تندخوانی برگزار می کند. او معتقد است که این کار را به صورت رایگان انجام می دهد چرا که عاشق این کار است و دوست ندارد تا اتفاقاتی که در زمینه حافظه برای او رخ داده است برای دیگران نیز رخ دهد.
او گاهی اوقات کتاب های فلسفی مطالعه می‌کند و به کهکشان ها و عظمت این جهان همیشه فکر می کند. به گفته او خدا کهکشان ها را بسیار بزرگ آفریده است اما بزرگتر از آن عظم و مغز انسان را آفریده است به همین جهت او دوست دارد که بتواند نحوه صحیح یادگیری و استفاده از ذهن و مغز را به همه دنیا آموزش دهد تا همه بتوانند از ظرفیت های مغزی خود استفاده کنند. مرد حافظه در کنار اساتید بزرگی مثل آقای پروفسور تونی بوزان (Tony Buzan) رئیس مسابقات جهانی حافظه آموزش دیده است و با اکثر بزرگان حافظه جهان در ارتباط بوده است.
اگر علاقمند هستید تا از مرد حافظه جهان بیشتر بدانید، با گزارشگر اسپوتنیک همراه شوید.
اسپوتنیک: از چه زمانی لقب مرد حافظه جهان را کسب کردید؟
از زمانی که رکورد حافظه جهان را در سال ۹۸ برای نخستین بار از آن خود کردم این لقب به من داده شد. این رکورد به گونه ای بود که بیشترین تعداد کلمات در جهان را حفظ کردم و به این دلیل که رکورددار حافظه در جهان شدم، لقب مرد حافظه در جهان را کسب کردم.
اسپوتنیک: از چه سنی متوجه شدید که ذهن خوبی دارید و قادرید همه چیز را به خاطر بسپارید؟
من زمان مدرسه به علت درس نخواندن و تنبلی تهدید به اخراج شدن شدم و هیچ مدرسه ای من را در سال های جدید تحصیلی ثبت نام نمی کردند چرا که می گفتند در کلاس تمرکز ندارم و نمی توانم سریع مطالب رو یاد بگیرم و این یک تهدید بسیار بزرگی برای من بود. اتفاق اخراج شدن از مدرسه یک اتفاق بسیار وحشتناک برای یک دانش آموز در سنین حساس است. در نهایت مسئولین مدرسه از من تعهدی گرفتند که باید درست درس بخوانم تا دوباره مرا ثبت نام کنند و من هم قول دادم درست و با تمرکز خوب درس بخوانم و با اجازه مدیر دوباره در مدرسه ثبت نام کردم. در طول دوران تحصیل دوباره متوجه شدم که باز هم نمی توانم درست مطالعه کنم و به همین دلیل مجبور شدم که در یک دوره تندخوانی و تقویت حافظه شرکت کنم. بعد از شرکت در دوره تندخوانی و تقویت حافظه، متوجه شدم که من حافظه فوق‌العاده‌ای دارم اما کسی تا به حال به من آموزش نداده بود تا چطور از این حافظه استفاده کنم. آموزش پرورش، مدرسه و خانواده همه به ما بارها گفته بودند که درس بخوانیم اما کسی تا به حال به ما یاد نداده بود که چطور این کار را انجام دهیم. من با شرکت در کلاس های تندخوانی و تقویت حافظه یاد گرفتم که چطور مطالب درسی را یاد بگیرم. یعنی توانستم اصول درست مطالعه و یادگیری را آموزش ببینم و بعد متوجه شدم که ایراد از حافظه من نبوده است بلکه ایراد از عدم آموزش است. من با یادگیری اصول تقویت حافظه و تمرکز توانستم خیلی خوب مطالب درسی و مطالعات آزاد را شروع کنم.
اسپوتنیک: چطور شد که به سمت این رکورد متمایل شدید؟
بدون هیچ مشکلی با رشد و پیشرفت در حوزه یادگیری و تقویت حافظه توانستم در کلاسهای اساتید جهانی نظیر آقای پروفسور تونی بوزان، رئیس مسابقات جهانی حافظه شرکت کنم. بعد از گذراندن دوره و کلاسهای ایشان متوجه شدم که حافظه عالی برای زدن رکورد جهانی گینس را دارم و برای آن اقدام کردم. پس از مشورت گرفتن از خودشان اقدام به ثبت رکورد جهانی حافظه کردم.
برای من بسیار جالب بود که با این رکورد حافظه خود را به چالش بکشم و ریسک بزرگی کنم و ببینم که آیا می توانم از اساتید جهانی حافظ بشوم یا خیر که به لطف خدا توانستم برای نخستین بار رکورد جهانی حافظه را به نام خود ثبت کنم. سپس برای بار دوم در سال ۱۴۰۰ توانستم رکورد حفظ طولانی ترین اعداد حفظ شده را به نام خود ثبت کنم و به این جایگاه برسم. در نهایت هم رکورد سوم را به تازگی به ثبت رساندم.
اسپوتنیک: تا به حال چه رکوردهایی ثبت کردید؟
تا به الان سه رکورد جهانی حافظه دارم که یکی در زمینه حفظ طولانی ترین لغات به زبان انگلیسی و دیگری حفظ طولانی ترین اعداد حفظ شده در جهان و آخری که به تازگی انجام شده است رکورد طولانی ترین دنباله از اشیاء حفظ شده در یک دقیقه می باشد. رکورد آخرم بسیار مشکل بود و ثبت آن ۸ ماه طول کشید. این رکورد به این ترتیب بود که مشاور گینس ابتدا ۶۰ عدد شی به ترتیب نشانم داد که در جای خود بودند و من ۱ دقیقه فرصت داشتم تا آنها را بررسی کنم. بعد از اینکه چشم من بسته شد آنها را با هم مخلوط کرد و به من ۱۵ دقیقه فرصت داده شد تا آنها در سر جای خود بچینم. من توانستم با حفظ ۵۷ شی و تشخیص آن در سر جای خود رکورد جدیدی را ثبت کنم و این رکورد هم در سایت رسمی گینس ثبت شده است.
اسپوتنیک: از چه تکنیک های برای افزایش حافظه خود استفاده کردید؟
اکثر تکنیک هایی که برای تقویت حافظه استفاده می کنم بر پایه اصول تصویرسازی ذهنی است. تمام رکوردداران حافظ در جهان از این تکنیک استفاده می کنند البته تکنیک هایی دیگری وجود دارد که خود با تجربه شخصی به دست آوردم و دوست دارم که آن ها را به دیگران نیز آموزش دهم.
محمدرضا حسن زاده ، مرد حافظه جهان
محمدرضا حسن زاده ، مرد حافظه جهان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
محمدرضا حسن زاده ، مرد حافظه جهان
اسپوتنیک: چه افتخاراتی در این راه کسب کردید؟
من دارای مدرک تندخوانی و تقویت حافظه از کشور مالزی و اتریش هستم. همچنین مدرک مایند مپ Mind Map اصول نقشه های ذهنی از موسسه پروفسور تونی بوزان رئیس مسابقات جهانی حافظه را دریافت کرده ام که از بزرگترین افتخارات من می باشد. من در سال ۹۶ عنوان پدیده آموزش کشور معرفی شدم و توانستم دو روش نوین یادگیری در مورد یادگیری سریع زبان انگلیسی را از وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی به نام خود ثبت کنم.
اسپوتنیک: چطور می توان رکوردی در گینس ثبت کرد؟
کسی که می خواهد رکورد جهانی حافظه را به نام خود ثبت کند باید ابتدا به خود و توانایی های خود ایمان داشته باشد. یعنی در حقیقت ۸۰ درصد ایمان و ۳۰ درصد ریسک در این کار موثر است. متقاضیان با ارسال ایمیل به گینس می توانند شرایط شرکت در مسابقه را دریافت کنند. شخص باید توانایی خود را به گینس نشان دهد. سپس از طرف گینس شرایط فرد چک می شود و در صورت تایید از سمت گینس فرد اقدام به ثبت رکورد جهانی می کند.
اسپوتنیک: برای افراد کم حافظه چه توصیه ای دارید؟
ابتدا باید این موضوع را بگویم که هیچ کسی در این دنیا حافظه کم یا ضعیفی ندارد بلکه ما دو نوع حافظه داریم: حافظه کار شده و حافظه کار نشده. کسانی که روی حافظه خودشان کار کرده باشند، حافظه قویی خواهند داشت ولی آنهایی که روی حافظه خودشان کار نکرده باشند هر روز به آلزایمر و فراموشی نزدیک‌تر می‌شوند.
در کل حافظه هیچکس ضعیف نیست و این ما هستیم که با آموزش گرفتن یا نگرفتن آن را قوی یا ضعیف می کنیم. من به همه افراد پیشنهاد می کنم که در هر سنی که هستند از ۵ تا ۷۰ سال حتما در کلاس های تندخوانی و تقویت حافظه و تمرکز شرکت کنند. این کار برای جلوگیری از آلزایمر و افزایش اعتماد به نفس بسیار ضروری است.
اسپوتنیک: سخن آخر
حرف آخرم برای مخاطبین محترم این است که فکر نکنند در زندگی نمی توانند موفق شوند و به آرزوی خود برسند بلکه باید رویاهای بزرگی در سر داشته داشت و برای رسیدن به این رویاها بجنگند. سپس باید به خدا توکل کرده و ریسک های بزرگ و منطقی انجام دهند. پس از انجام این کارها خواهند دید که دریچه ها و درهایی باز خواهد شد که تصور آن را نمی کردند.
به عقیده من خداوند تمام بنده های خود را دوست دارد و در نظر خدا بنده خوب و بد نداریم و همه بندها برای خدا عزیز هستند. فرمول من این است که تلاش کن، توکل کن، اقدام کن و بعد منتظر نتایج عالی باش. آرامش یعنی نپرداختن به مسائلی که حل کردنش با خداست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала