تانک روسی مقررات بازی برای آمریکا و بریتانیا را تغییر داد + عکس + فیلم

© Ministry of Defence of the Russian Federationتانک آرماتا روسیه
تانک آرماتا روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.12.2021
اشتراک
ویل فلانیگان: پس از ظاهر شدن تانک "آرماتا" روسیه، مشخص شد که بریتانیا و آمریکا از تانکی در این سطح برخوردار نیستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از " نشنال اینترست"، ویل فلانیگان، مفسر نظامی نشریه The National Interest نوشت که پس از ظهور تانک روسیT-14 Armata در سال 2015، مشخص شد که بریتانیا و ایالات متحده چنین تجهیزاتی را در این سطح ندارند.
به گفته این کارشناس، کشورهای ناتو اکنون مجهز به تانک هایی هستند که بیش از ده سال از تولید آن ها می گذرد و در هیچ کجا به غیر از عراق در شرایط جنگی از آن‌ها استفاده نشده است. منظور تانک های آبرامز "M1A2 Abrams" امریکایی و چلنجر 2"Challenger 2" است. در حال حاضر تانک های غربی به ویژه در مقایسه با "آرماتا" در حال منسوخ شدن هستند.
مقایسه تانک "آرماتا" روسی و "آبرامز" آمریکایی و "چلنجر" انگلیسی
تانک "آرماتا"، جدیدترین تانک اصلی میدان نبرد ارتش روسیه است که در سال ۲۰۱۵ از آن رونمایی شد. تی-۱۴ در حال حاضر پیشرفته ترین تانک در جهان از نظر زرهی-حفاظتی و سیستم کنترل آتش می باشد. این تانک بر مبنای بدنه زرهپوش آرماتا توسعه پیدا کرده‌است. تا کنون حدود ۲۳۰۰ دستگاه آرماتا تحویل ارتش روسیه داده شده است.
اندازه تانک بسیار بزرگتر است و از برجک بدون سرنشین استفاده شده‌است و سه سرنشین تانک در قسمت جلوی بدنه می‌نشینند. به گفته صاحب نظران این تانک میتواند قدرت زرهی روسیه را احیا کند و بعد از بکار گیری تعداد کافی آن ترس دوران جنگ سرد از تانک های روسی را دوباره به وجود آورد.
آرماتا مجهز به سیستم تأثیر بر دستگاه های الکترونیکی در موشک های مهاجم است که همین امر به آن اجازه می دهد از اصابت موشک های آمریکایی ضدزره TOW-2A در امان باشند و حتی به سرنشینان خود این اجازه را می دهد که در حالی که موشک به سوی آن در حال پرواز است؛ تانک را به مکان جدیدی منتقل کنند.
این تانک دارای موتوری بسیار قدرتمند بوده و از تحرکی بسیار بالایی برخوردار است. آرماتا دارای یک موتور دیزل ۱۲ سیلندر ChTZ 12Н۳۶۰ (A-85-3A) ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اسب بخار در عقب بدنه است. با در نظر گرفتن وزنش دارای رانش به وزن ۳۰ اسب بخار بر تن است که بالاترین رقم بین تانک های موجود است. موتور این تانک را می تواند برای عملکرد بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ اسب بخار تنظیم کرد که با توجه به وزن ۵۰ تنی این تانک بسیار رقم بالا و مطلوبی است.
این تانک در نظر بسیاری از کارشناسان درحال حاضر بهترین تانک موجود در جهان است. آرماتا در حال حاضر از توپ ۱۲۵ م م بهره میبرد ولی روسها نسخه قدرتمند تری را با کالیبر ۱۵۲ م م هم بر روی این تانک آزمایش نموده اند تا در صورت نیاز با یک ارتقا اقدام به نصب توپ قوی تر بر روی این تانک کنند. این تانک نیز از بازگذار اتوماتیک و خشاب گلوله برخوردار است ولی نوع خشاب گلوله ها با سیستم چرخ و فلکی تانک های پیشین تفاوتهایی دارد در سیستم جدید ، خشاب دایره ای شکل مهمات در پشت سر خدمه قرار دارد و سر گلوله ها به طرف بالا قرار گرفته اند و در این نسخه پوکه و مهمات سرهم است در حالی که در توپ ۱۲۵ م م ۲ ای ۴۶ مهمات از خرج پرتاب جدا بوده.
تانک آمریکایی آبرامز 62 تن وزن، دارای سقف سرعت 42 مایل در ساعت، قدرت آتش 2.65 مایل و مجهز به توپ "اسموث بور" 120 میلمتری است .
تانک انگلیسی چلنجر -2 وزنی برابر با 62 تن، سقف سرعت 37 مایل بر ساعت،قدرت آتش 2.5 مال و مجهز به توپ 120 میلیمتری است. تانک کرار ایران نیز مجهز به مسلسل 14.5 میلیمتری، توپ 125 میلمتری اسموث بور با قابلیت شلیک توپ یا موشک و مجهز به سامانه سلاح‌های ضد زره است.وزن کرار 51 تن و سقف سرعت آن 37 مایل بر ساعت است.
تانک چلنجر ۲ تانک اصلی میدان نبرد ساخت بریتانیا است که از سال ۱۹۹۸ در خدمت ارتش بریتانیا قرار گرفته‌است. این تانک توسط شرکت سامانه‌های دفاعی ویکرز طراحی و تولید شده و در مجموع ۴۰۸ دستگاه از آن برای ارتش بریتانیا و ۳۸ دستگاه برای ارتش عمان تولید شده‌است. چلنجر ۲ محصول بازطراحی کلی تانک چلنجر ۱ است. هرچند بدنه و اجزای خودروی آن شباهت زیادی به چلنجر-۱ دارد اما یک تانک جدید با قابلیت‌های بالاتر از چلنجر ۱ محسوب می‌شود و تنها کمتر از ۵ درصد قطعات آن با چلنجر ۱ مشترک است.
چلنجر ۲ وزنی معادل ۶۲.۵ تن و ۴ خدمه دارد. نیروی محرکه آن از یک موتور وی۱۲ دیزلی پرکینز با ۱۲۰۰ اسب بخار قدرت تأمین می‌شود و حداکثر سرعت آن در جاده به ۵۹ کیلومتر می‌رسد. ارتفاع تانک ۲.۵ متر، عرض آن در صورت نصب زره اضافی ۴.۲ متر و طول آن با لوله جلو ۱۱.۵۵ و بدون لوله ۸.۳۲ متر است.
چلنجر-۲ تنها تانک مدرنی است که از توپ خان‌دار استفاده می‌کند و این به دلیل تأکید انگلیسی‌ها بر روی برد مفید بالا و کاتربرد ضد نفر و ضد سنگر تانک است. سلاح اصلی این تانک یک قبضه توپ ۱۲۰ میلی‌متری خان‌دار با کالیبر ۱۲۰/۵۵ است و ۵۲ گلوله برای آن در داخل تانک حمل می‌شود. قیمت هر دستگاه چلنجر ۲ در سال ۱۹۹۹ حدود ۴ میلیون پوند بوده‌است.
تانک‌های ام۱ از یک موتور توربین گاز لیکومینگ تکسترون با قدرت ۱۵۰۰ اسب‌بخار استفاده می‌کنند. این موتور چندگانه‌سوز است اما سوخت معمولی آن سوخت جت جی‌پی۸ است. زره تانک نیز زره چوبام است که در وزارت دفاع بریتانیا برای تانک‌های انگلیسی چلنجر اختراع شد. در صورت نیاز امکان نصب زره واکنشی انفجاری بر روی تانک هم وجود دارد.
آبرامز چهار سرنشین شامل فرمانده، راننده، توپچی و گلوله‌گذار دارد. وزن ام۱آ۲ حدود ۶۹.۵۴ تن است که از ۶۳ تن در مدل ام۱آ۱ و ۶۰ تن در مدل ام۱ به این میزان افزایش یافته‌است. حداکثر سرعت ام۱آ۲ در جاده بیش از ۶۷ کیلومتر، در خارج از جاده ۴۸ کیلومتر، در سربالایی ۱۰ درجه ۲۷ کیلومتر و در سربالایی ۶۰ درجه ۶.۵ کیلومتر در ساعت است.
ظرف ۷.۲ ثانیه از سرعت صفر به ۳۲ کیلومتر در ساعت می‌رسد. برد عملیاتی تانک هم ۴۲۵ کیلومتر است. طول تانک با لوله جلو ۹.۸۲ متر، ارتفاع آن ۲.۴ متر و عرض آن ۳.۶۵ متر است. توانایی عبور از موانعی به ارتفاع ۱.۰۵ متر و خندق‌هایی به عمق ۲.۷ متر را دارد. با توجه به قدرت ۱۵۰۰ اسب‌بخاری این تانک نسبت قدرت به وزن تانک در مدل ام۱آ۲ معادل ۲۱.۶ اسب‌بخار به تن است.
سلاح اصلی نخستین مدل ام۱ آبرامز یک قبضه توپ ۱۰۵ میلی‌متری خان‌دار ام۶۸آ۱ بود. این توپ مخصوص تانک معروف در تانک‌های پیشین آمریکا یعنی ام۶۰ پاتون و مدل‌های ارتقایافتهٔ ام۴۸ پاتون هم استفاده شده بود و مدل آمریکایی توپ بریتانیایی ال۷ محسوب می‌شود.
مدل‌های پسین ام۱ آبرامز از توپ ۱۲۰ میلی‌متری بدون خان ام۲۵۶ با نسبت طول به کالیبر ۴۴ استفاده می‌کنند. این توپ یک طرح آلمانی از شرکت راین‌متال است که در اصل برای تانک لئوپارد ۲ طراحی شده است. یک مسلسل ۷.۶۲ م‌م ام۲۴۰ (مدل ساخت آمریکای اف‌ان-ام‌آژ) هم برای استفاده گلوله‌گذار تانک روی سقف قرار گرفته که یک سپر محافظ نیز در مقابل آن قرار دارد.
یک قبضه از همین تیربار هم به عنوان سلاح هم‌محور توپ اصلی در برجک قرار دارد که از سامانه کنترل آتش مشابهی با توپ اصلی استفاده می‌کند و در نتیجه نقطه برخورد آن با گلوله توپ اصلی یکسان خواهد بود. یک مسلسل ۱۲.۷ م‌م ام۲ برونینگ هم به عنوان سلاح دفاع هوایی برای استفاده فرمانده تانک بر روی برجک تانک قرار دارد. ظرفیت مهمات تانک هم ۴۲ گلوله توپ ۱۲۰ میلی‌متری، ۱۰۰۰ فشنگ مسلسل ۱۲.۷ م‌م و ۱۰٬۸۰۰ فشنگ برای مسلسل‌های ۷.۶۲ م‌م است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала