وزارت خارجه آمریکا از حصول پیشرفت در آخرین دور مذاکرات وین سخن گفت

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2021
اشتراک
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در آخرین دور مذاکرات وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری کوتاه گفت: در آخرین دور مذاکرات برخی پیشرفت‌ها حاصل شده ولی هنوز خیلی زود است که بگوییم آیا تهران با یک رویکرد سازنده‌تر به میز مذاکره بازگشته است یا نه. ما در حال ارزیابی و بررسی هستیم.
منبع: ایران مخالف ضرب الاجل های مصنوعی برای مذاکرات وین است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2021
منبع: ایران مخالف ضرب الاجل های مصنوعی برای مذاکرات وین است
دور جدید مذاکرات هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی از روز دوشنبه در شهر وین از سرگرفته شده است.
دور هفتم مذاکرات هسته‌ای که نخستین مذاکره در دولت جدید ایران به شمار می رود، 11 روز قبل در شرایطی پایان یافت که درخواست‌های جدید ایران به متن پیشنهادی اضافه شده است.
پرایس افزود: هیئت آمریکایی به ریاست راب مالی فرستاده ویژه در امور ایران، طی روزهای آینده در موقعیت بهتری برای ارزیابی این مساله قرار خواهد داشت که آیا ایران با یک وضعیت کاملا متفاوت وارد مذاکرات شده است یا نه.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعید ندانست دور بعدی مذاکرات وین آخرین و طولانی‌ترین دور باشد. در عین حال، مذاکره کنندگان مصمم هستند که تلاش کنند کار را تا پایان ژانویه - اوایل فوریه 2022 تکمیل کنند. خاطرنشان شد که همه طرف ها در تلاش هستند تا برجام را به شکل اولیه خود بازگردانند.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. به دنبال خروج آمریکا و عدم اجرای برجام از سوی کشورهای اروپایی ایران از ماه مه سال 2019 میلادی اجرای تعهدات برجامی خود را بتدریج کاهعش داده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала