اولیانوف: پیشرفت غیرقابل انکاری در موضوع هسته ای در مذاکرات برجام وجود دارد

© Sputnik / Alexandr Natruskin  /  مراجعه به بانک تصاویر مسکو اقدامات اخیر کره شمالی را تنش زا و ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست
مسکو اقدامات اخیر کره شمالی را تنش زا و ناقض قطعنامه های شورای امنیت دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
اشتراک
نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین از پیشرفت غیرقابل انکار در موضوع هسته‌ای خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز سه‌شنبه در مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران (برجام) از پیشرفت غیرقابل انکار در موضوع هسته‌ای خبر داد.
هشتمین دور مذاکرات برای برقراری مجدد توافق هسته ای با ایران از روز دوشنبه در پایتخت اتریش آغاز شد. مذاکره کنندگان بر این باورند که هفته ها، نه ماه ها، تا رسیدن به توافق باقی مانده است.
اولیانوف در توییتر خود نوشت: 'امروز در چارچوب مذاکرات وین درباره برجام، کارگروه مسائل هسته ای جلسه مفیدی برگزار کرد. ما پیشرفت غیرقابل انکاری را مشاهده می کنیم. موضوع لغو تحریم ها به طور فعال در جلسات غیررسمی مورد بحث قرار می گیرد".
وی افزود: صبح سه شنبه دیدار مفید و مثبتی با سران هیئت های مذاکره کننده بریتانیا، فرانسه و آلمان داشته است.
به گفته اولیانوف، مذاکره کنندگان باید بر روی دستیابی به توافق تا اوایل فوریه تمرکز کنند. وی پیشتر خاطرنشان کرد که همه مذاکره کنندگان نمی خواهند زمان خود را تلف کنند و بر احیای زودهنگام برجام متمرکز شده اند.
دور قبلی، هفتمین دور مذاکرات در وین درباره از سرگیری برجام در پایان نوامبر آغاز شد. موضوع اصلی این گفتگوها موضوع لغو تحریم های آمریکا از ایران بود. در 17 دسامبر، پایان دور هفتم مذاکرات اعلام شد. طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به توافق رسیدند که طرف اروپایی نیز موضع ایران را در آن گنجانده بود.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران برجام را امضا کردند. این توافق شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران برای تضمین ماهیت صلح آمیز آن بود. در می 2018، دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت ایالات متحده تصمیم گرفت به طور یکجانبه از این توافق خارج شود و تحریم های شدید علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم را کنار گذاشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала