افزایش روزافزون مهاجرت نخبگان ایرانی +عکس، ویدئو

© Fotolia / Monticelllloافزایش روزافزون مهاجرت نخبگان ایرانی +عکس، ویدئو
افزایش روزافزون مهاجرت نخبگان ایرانی +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
اشتراک
تنها ۴.۴ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی و ۳.۷ درصد از دارندگان رتبه‌های برتر کنکور به ایران بازگشته‌اند.
به گزارش اسپوتنیک، بر طبق گزارش بنیاد ملی نخبگان ایران تنها ۴.۴ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی و ۳.۷ درصد از دارندگان رتبه‌های برتر کنکور به ایران بازگشته‌اند. بر پایه این گزارش که بر اساس تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه ایران در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ تهیه شده، ۳۹.۱ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی از کشور خارج شده و ۳۷.۲ درصد از آنها مقیم یک کشور دیگر شده‌اند و تنها ۴.۴ درصد از آنها به ایران بازگشته‌اند. البته این گزارش حاکیست که ۵۶.۶ درصد از برگزیدگان المپیادهای دانش‌آموزی تا مرداد ۱۳۹۹ مقیم ایران بوده و وضعیت اقامت ۶.۲ درصد از آنها نیز نامشخص بوده است.
همچنین نرخ اقامت در ایران نیز با افزایش رتبه‌های کنکور افزایش یافته و این در حالی‌ست که ۶۹.۱ درصد از دارندگان رتبه‌های یک تا ۱۵۰ در ایران اقامت داشته‌اند که این نرخ در میان دارندگان رتبه‌های یک تا هزار ۷۸.۳ درصد بوده است. و اگر سه معیار برگزیده شدن در المپیادهای دانش‌آموزی، کسب رتبه یک تا ۱۵۰ و یک تا هزار کنکور سراسری به عنوان معیارهای رتبه‌بندی سطح نخبگی دانش‌آموزان در نظر گرفته شود، گزارش بنیاد ملی نخبگان ایران نشان می‌دهد که با افزایش سطح استعداد و نخبگی تمایل به خروج از کشور و اقامت در خارج افزایش می‌یابد.
کاربران در شبکه‌های اجتماعی نسبت به این آمار واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. عده‌ای عنوان می‌کنند بسیار جای تاسف است که جوانان باسواد و با استعداد ایرانی این چنین از کشور خارج می‌شوند و برای پیشرفت، کشوری جز کشور خودشان را انتخاب می‌کنند. این کاربران به نمونه‌های مختلفی از جوانان ایرانی به صورت‌های مختلف از جمله پناهنده شدن از کشور خارج شده‌اند اشاره می‌کنند و معتقدند برای نگه داشتن این استعدادها باید تلاش کرد آنها را پذیرفت و آنها را باور داشت تا زمینه پیشرفت خود و کشورشان مهیا شود نه با افزایش عوارض خروج از کشور مانع خروج آنها شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала