آمریکا تایید کرده که دیگر از توافق هسته ای ایران خارج نخواهد شد

© Sputnik / Grigoriy Sisoev /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا تایید کرده که دیگر از توافق هسته ای ایران خارج نخواهد شد
آمریکا تایید کرده که دیگر از توافق هسته ای ایران خارج نخواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
اشتراک
نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه اذعان کرد: آمریکایی‌ها در هیچ کجا نگفته‌ اند که آمریکا در دوران ترامپ تعهدات و قوانین بین‌ المللی خود را زیر پا گذاشته است و چنین اقداماتی در رابطه با برجام مستحق محکومیت است.
به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین کاساچُف نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه گفت: جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا باید تصمیم خود دونالد ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران را محکوم می کرد و قول می داد که این اتفاق دیگر تکرار نخواهد شد. در غیر این صورت تهران برنامه هسته ای خود را در میان غیرقابل پیش بینی بودن واشنگتن متوقف نخواهد کرد.
وی افزود: حالا اول از همه، آمریکایی‌ها باید هم ایران و هم بقیه جهان را متقاعد کنند که می‌توان با آنها مذاکره کرد، بالاخره این باور به‌ طور جدی تضعیف شده است. هیچ ارزیابی از اقدامات ترامپ توسط دولت فعلی انجام نشده است. آمریکایی‌ها در هیچ کجا نگفته‌ اند که آمریکای ترامپ تعهدات و قوانین بین‌المللی خود را زیر پا گذاشته است و چنین اقداماتی در رابطه با موضوع برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) درباره برنامه هسته‌ای ایران مستحق محکومیت است.
کاساچف در مصاحبه با اینترفاکس گفت: اگر در واشنگتن گفته می شد که این اقدام هرگز تکرار نخواهد شد، به نظر من این یک موضع صادقانه از سوی ایالات متحده می بود.
دلیل امیدواری به مذاکرات وین چیست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
دلیل امیدواری به مذاکرات وین چیست؟
وی خاطرنشان کرد: من معتقدم رئیس جمهور کنونی آمریکا باید چنین ارزیابی کند و آمادگی قاطعانه آمریکا برای عدم انجام آن را نشان دهد. در غیر این صورت، ایالات متحده همچنان یک شریک غیرقابل اعتماد خواهد بود که مذاکره با او بسیار خطرناک است و ایرانی‌ هایی که دعوت شده‌ اند یک‌ بار برای همیشه برنامه هسته‌ای خود را تا حدودی محدود کنند، نمی‌خواهند این کار را در چارچوب تداوم غیرقابل پیش‌ بینی‌ بودن اقدامات آمریکا انجام دهند.
به گفته این سناتور، ایران پذیرفت که در ازای لغو تحریم‌ها وارد تعهد پایبندی به برنامه برجام شود و اجرای بخشی از تعهدات خود را آغاز کرد، اما آمریکایی‌ها حتی قبل از خروج از برجام، اجرای تعهدات خود را متوقف کردند. آنها هیچ تحریمی را علیه ایران لغو نکردند یا به شکلی ملایم و نه در مقیاسی که تهران انتظار داشت، لغو نکردند.
نایب رئیس شورای فدراسیون روسیه تاکید کرد: با این حال، من می خواهم کاملاً واضح بگویم که این اقدامات غیرقابل برگشت نیستند، ایرانی ها به هیچ وجه به خط قرمزی نرسیدند که فراتر از آن امکان توسعه و تولید سلاح هسته ای ایجاد شود. غنی‌ سازی اورانیوم هرگز به حد بحرانی بالا نبوده است. یعنی ایرانی‌ها در تمام این مدت به صراحت اعلام کردند که دیگر به تعهدات برجامی پایبند نیستند و عملاً مایل به توسعه برنامه های هسته ای غیرنظامی بدون ورود به حوزه نظامی هستند.
به گفته کاساچف، طرفین همچنان باید به طور همزمان از این وضعیت خارج شوند - در عین حال به مواضع تعیین شده در برجام بازگردند.
کاساچُف تصریح کرد: فرض کنید ایران می‌گوید از فلان بازه زمانی به فلان، به مفاد مشخص شده در این طرح برمی‌گردد و ایالات متحده با امضای علنی ذیل هر بند، متعهد می‌شود در همان بازه زمانی، حداکثر تعهدات خود را برای لغو تحریم‌های ایران و از سرگیری همکاری با آن کشور انجام دهد. ما می بینیم که در حالی که طرفین از این امر دور هستند.
این سناتور مذاکرات بعدی بر سر بازگرداندن توافق هسته ای در وین را "کسل کننده" خواند و توجه را به این نکته جلب کرد که "هنوز حتی تماس مستقیمی بین "آمریکایی ها و ایرانی ها" صورت نگرفته است. این وضعیت بسیار دشواری است، اما این ایران نبود که آن را تحریک کرد، اینها اقدامات بی فکر دولت قبلی آمریکا است که دولت فعلی به نوعی آن را بازی می دهد. اما متأسفانه خسارت این امر هنوز جبران نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала