دلیل امیدواری به مذاکرات وین چیست؟

© Photo / IRNAدلیل امیدواری به مذاکرات وین چیست؟
دلیل امیدواری به مذاکرات وین چیست؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.12.2021
اشتراک
طبق برنامه ریزی قبلی بنا بود دور هشتم گفتگوهای وین بعد از سال نو میلادی شروع شود اما به یکباره هیات ها بعد از کریسمس و چند روز مانده به سال نو به وین برگشتند.
اسپوتنیک - البته بد نیست اینجا به این نکته اشاره کنم که کریسمس برای بعضی از شرکت کنندگان در گفتگوهای وین ۲۵ دسامبر نیست بلکه به استناد گاهشمار یولیایی ۷ ژانویه است. به هر حال همین جریان همه را به این سمت و سو می برد که چه شده تا همه سریع به وین برگردند و آیا نمی شد این گفتگو ها را به بعد از سال نو میلادی به تعویق انداخت.
چرا که به احتمال زیاد مجبور خواهند بود به بهانه سال نو میلادی دوباره چند روزی گفتگو ها را متوقف کنند. به نظر می آید رخدادهایی پشت پرده وجود دارد که همه را بر آن داشته تا فورا به وین برگردند. مهم ترین نکته ای که امروزه دیگر همه از ان اطلاع دارند این است که طرفهای ۱+۴ پیش نویس های ایران را به عنوان پایه گفتگوها پذیرفته اند و پذیرفته اند که چون آمریکا ابتدا از برجام خارج شده پس مقصر است و باید قدم اول را بردارد و به برجام برگردد و برگشتن امریکا به برجام با رفع تحریمها محقق می گردد. طرفهای مقابل همچنین خواسته ایران مبنی بر اعطای تضمین عملی که آمریکا از برجام خارج نخواهد شد و تحریم ها را مجددا اعمال نخواهد کرد را پذیرفته اند.
در این راستا برخی طرفها مانند فرانسه اصرار بر نشست مشترک ایران و آمریکا برای حل و فصل اختلافات به صورت مستقیم و رو در رو را مطرح کردند که آن نیز با واکنش قاطع ایران مبنی بر اینکه با طرفی که به تعهدات اش احترام نمی گذارد سر یک میز نخواهد نشست و پس از اینکه آمریکا به برجام برگشت و آن را اجرا کرد ایرانیها و آمریکایی ها می توانند در کمیته های کارشناسی مربوطه با هم صحبت کنند.
رابرت مالی مدعی شد که کشورش به توافق بدتر از برجام تن نخواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
رابرت مالی مدعی شد که کشورش به توافق بدتر از برجام تن نخواهد داد
همه طرفهای شرکت کننده در گفتگو ها در تعجب هستند که دولت فعلی آمریکا آنقدر ضعیف است که حتی حاضر نیست در دوران سر کار بودن خودش تضمین کند که در برجام باقی می ماند چه رسد به دوره های بعد و به این دلیل همه دنبال راه و چاره هستند که این معضل را چگونه باید حل کنند.
به هر حال خواسته های آنها از ایران چیز هایی هستند که بازگشت به آن دشوار می باشد مانند نابودی سانترفیوژ های پیشرفته یا اورنیوم غنی شده بالای ۳.۶۷ درصد و آب سنگین و ... در حالی که تحریم های رفع شده آمریکا می تواند با یک امضا دوباره سر جایش برگردد.
به همین دلیل هیچ منطقی وجود ندارد که ایرانی ها بپذیرند بدون ضمانت قدمی را بردارند.یکی از نکات مطرح شده در حال حاضر این است که ایرانی ها همه دستگاه های پیشرفته خود و اورانیوم غنی شده و آب سنگین را در داخل کشور در مکانی تحت نظارت سازمان بین المللی انرژی هسته ای ذخیره کنند و این حق را داشته باشند تا در صورت خروج مجدد ایالات متحده از برجام و یا خودداری از انجام تعهداتش در رفع تحریم ها ایران حق داشته باشد از همان نقطه ای که متوقف شده ادامه دهد.
همچنین بحث دیگری مطرح است مبنی بر اینکه اروپایی ها در اتحادیه اروپا می توانند قانونی را تصویب کنند تا همه شرکت ها و موسسات و بانک های اروپایی تحت چتر حمایتی اتحادیه اروپا از هرگونه تحریمهای آمریکا قرار گیرند، دقیقا مشابه قانونی که سال ۱۹۹۲ در باره کوبا تصویب شد.
زاخارووا رفتار دولت اوباما را مفتضحانه نامید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
زاخارووا: برجام اهمیت خود را از دست نداد و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد
مضاف بر همه اینها حتی بحث ها به ضرورت اعمال تحریم ها و مجازات هایی توسط شورای امنیت سازمان ملل بر علیه آمریکا و دولت قبلی آن هم ممکن است کشیده شود و برخی از این افراد توسط شورای امنیت در لیست تحریم ها قرار گیرند تا عبرتی شوند برای دیگر روسای جمهوری و مقامات آمریکایی و حتی دیگر کشورها که در آینده ممکن است بخواهند مصوبات شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا بگذارند.
توجه داشته باشید که دولت آمریکا نه فقط از برجام خارج شده بلکه حتی تحریم ها و فشارهایی بر علیه دیگر کشورها که در صدد اجرای مصوبه شورای امنیت به شماره ۲۲۳۱ بودند، نمود که خود همین عمل تخطی از موازین و قوانین بین المللی به حساب می آید و اگر شورای امنیت ورود نکند و افرادی که خود را بالاتر از قانون دانستند را تنبیه نکند این بدعت می تواند در تاریخ ثبت شود و دیگر کشورها هم به خود اجازه دهند قوانین و مقررات سازمان ملل را زیر پا بگذارند.
بماند که اسرائیل با حمایت آمریکا ده ها سال است که قوانین و مقررات و مصوبات سازمان ملل و شورای امنیت را زیر پا لگدمال می کند و همین مساله بهانه ای شده تا دیگران هم پشیزی برای مصوبات شورای امنیت ارزش قایل نباشند. دولت آقای بایدن هم می تواند برای اینکه مورد محکومیت جناح های تندرو قرار نگیرد، اگر می ترسد در آن جلسه شورای امنیت رای منفی و یا ممتنع دهد و برای نمایش حسن نیت خود آن را وتو نکند. همین نکته می تواند نشان دهد که دولت آقای بایدن چه قدر به قوانین و مقررات بین المللی پایبند می باشند و می تواند موجب آن شود که روسای جمهوری بعدی آمریکا و اعضای کنگره این کشور قبل از تصمیم گیری های کذایی که فراتر از اختیارات آنها می باشد فکر کنند و تحت تاثیر باج ها و لابی های کشورهای خارجی قرار نگیرند. به هر حال آنچه مشخص است آمریکایی ها خوب متوجه شده اند که تهدید های کذایی آنها چه به صورت غیر مستقیم از کانال اسرائیل و چه به صورت مستقیم تاثیری بر روند گفتگوها نخواهد داشت و آورده ای برای آنها ندارد و بهتر است که آنها خودشان را ملزم بدانند به قوانین و مقررات بین المللی عمل کنند و به قول معروف از بالای درخت بیایند پایین.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала