سهم مالیات‌پردازان در تأمین درآمدهای مالیاتی ایران چقدر است؟

© Photo / IRNAبانک برتر ایران معرفی شد
بانک برتر ایران معرفی شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
کارشناس: مالیات دهندگان تهرانی رتبه یکم را در کل کشور و بین همه استان ها دارا هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، شهرام عدالتی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و معاون برنامه‌ریزی و توسعه با تاکید بر عزم دولت سیزدهم برای شفافیت داد و ستدها و درآمدها اظهار داشت که سهم این استان در تامین درآمدهای مالیاتی کشور در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد در نظر گرفته شده که با جلوگیری از فرارهای مالیاتی چنین درآمدی محقق می‌ شود.
بر اساس آماری که به تازگی مرکز آمار ایران از وضعیت اقتصادی استان‌های مختلف منتشر کرده است، مالیات دهندگان تهرانی حدود نیمی از پرداخت‌های مالیاتی به دولت را به خود اختصاص داده‌اند و در هر پنج شاخص مربوط به درآمدهای مالیاتی دولت، رتبه یکم را در کل کشور و بین همه استان ها دارا هستند.
طبق این آمار، سهم استان تهران از درآمدهای مالیاتی دولت در سال ۹۸ که آخرین سال محاسبه این شاخص به شمار می‌رود، ۴۸.۷۵ درصد بوده است؛ همچنین استان تهران ۶۰.۵۵ درصد از مالیات های مستقیم پرداختی به دولت را در سال مذکور بر عهده داشته است. در زمینه مالیات های غیرمستقیم نیز استان تهران با پرداخت ۳۷.۳۲ درصد از مالیات های پرداختی به دولت پیشتاز بوده و رتبه یکم کشوری را به خود اختصاص داده است.
در حوزه مالیات بر اشخاص حقوقی (شرکت ها) نیز استان تهران ۶۴.۱۸ درصد از مالیات های پرداختی به دولت را انجام داده است و حتی سهم استان از مالیات بر ارزش افزوده نیز ۴۵.۸۳ درصد برآورده شده است.
متروی تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
متروی تهران نیازمند تعمیرات جدی بوده و با کمبود واگن روبرو است
شهرام عدالتی سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان و معاون برنامه‌ریزی و توسعه در این خصوص گفت: "تهران هر سال نزدیک به ۶۰ درصد از درآمدهای مالیاتی استانی کشور را تامین می کند اما میزان بازگشت آن محدود است.
واقعیت این است که تهران دچار یک وضعیت دوگانه است، ما می‌دانیم که حدود ۲۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در این استان محقق می شود، یعنی بیشترین گردش مالی در پهنه کمتر از یک درصدی کشور رخ می‌دهد. اگر ما مبنای درآمدهای مالیاتی را به عنوان یک مبنای جدی در بودجه سال آتی دیده ایم، بالطبع شاهد افزایش بیش از ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی هم خواهیم بود.
افزایش درآمدهای مالیاتی کشور به معنای افزایش دریافت مالیات از مودیان کنونی نیست، بسیاری از حوزه های مالیاتی با فضای نبود شفافیت یا همان فرار مالیاتی مواجه و از قضا این موضوع در تهران بیشتر است، وقتی شما بیشترین عرصه موثر در اقتصاد هستید پس باید بیشترین موضوعات اقتصادی هم در همان پهنه رخ دهد.
چند موضوع در بودجه سال آینده مشهود است، شفافیت فضاهای مالیاتی از طریق تمام قوانینی که تصویب شده و با استفاده از همه شیوه هایی که داد و ستدهای مالی قابلیت رصد داشته باشد انجام می گیرد. نکته دیگر اینکه ما مالیات را ابزار عدالت اجتماعی می دانیم. ساخت و خرید خانه های گران‌قیمت، خرید و استفاده از خودروهای لوکس، نمی گوییم نباشد اما فردی که از چنین امکاناتی استفاده می کند به همان نسبت نیز باید مالیات بپردازد. این موضوع در تمام دنیای اقتصاد یک عرف و اصل بدیهی است.
طلا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
اعلام میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر
تهران این فضا را دارد و انتظار داریم که بتوانیم با رصد این رخدادها، سهم هر کس را به صورت عادلانه در مالیات کسب و محقق کنیم. مالیات سهم ما در توسعه است، دِینی است که ما برای منافع ملی ادا می کنیم، شاید با چنین نگاهی، مفهوم فرار از پرداخت مالیات نیز معنایی متفاوت از گذشته داشته باشد.
برای سال بعد که در تهران حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان درآمد خواهیم داشت، امسال در حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیات پیش بینی شده و این روند افزایشی است اما به نحوی نیست که مودیان فعلی تحت فشار قرار گیرند، ما به دنبال شفافیت فضا و اجرای یکی از عادلانه ترین قوانین هستیم. تاکنون عملکرد چندان قابل قبولی در این زمینه نداشتیم و امیدواریم سال آینده به طور حتم سراغ این منابع برویم".
در حالی سهم استان تهران در حدود ۲۰۰ هزار ملیارد تومان در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است که درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده برای کل کشور به ۴۳۰ هزار میلیارد تومان می رسد. تا پایان آبان امسال، ۱۳۷ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است. پارسال ۸۶ هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که ۱۱۲ هزار میلیارد تومان محقق شد. نگرانی ما بابت افزایش پایه های مالیاتی نیست، بلکه به دنبال شفافیت داد و ستدها و درآمدها هستیم تا از طریق شناسایی فرار مالیاتی چنین درآمدی را محقق کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала