امضای قرارداد اتصال راه‌آهن ایران و عراق

© Fotolia / Gui yong nianخط آهن
خط آهن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
وزیر راه و شهرسازی ایران: عملیات اجرایی خط‌آهن شلمچه-بصره از یکماه دیگر آغاز می شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی از امضای قرارداد راه آهن ایران و عراق اعلام کرد که عملیات اجرایی خط‌آهن شلمچه-بصره از یکماه دیگر آغاز می شود.
رستم قاسمی با اشاره به مذاکرات با طرف عراقی، اظهار کرد:‌ "تقریبا 20 سال است با عراق برای اجرایی شدن موضوع راه‌آهن شلمچه- بصره مذاکرات متعددی داشتیم و حتی تفاهم های بسیار زیادی و در ادوار مختلف شد که هیچ‌گاه به نتیجه مطلوب نرسید.
با مذاکرات صورت گرفته قرارداد اتصال راه‌آهن ایران و عراق (شلمچه-بصره) امضا شد. به این ترتیب طلسم سال‌ها تفاهم نامه و مذاکره شکسته شد. این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخصی بوده و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد.
عراق برای پرداخت همه بدهی های واردات گاز از ایران آماده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
عراق برای پرداخت همه بدهی های واردات گاز از ایران آماده می شود
توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت راه آهن عراق مشترکا این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف 2 ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.
منتظر تشکیل شرکت مشترک در 2 ماه آینده نشدیم و توافق کردیم که ظرف یک ماه آینده عملا در کنار پل مستقر شدهو عملیات اجرایی مطالعات و اجرای این طرح را شروع کنیم. این عملاً یک اتفاق بزرگ بین دو کشور ایران و عراق برای تبادل تجاری، باری و مسافری است که برای دو کشور حائز اهمیت است.
در دیدار با رییس‌جمهوری عراق در ارتباط با مسائل کلی ارتباطات بین دو کشور و افزایش سطح تجاری و حمایت از طرح شلمچه - بصره و نیز موضوع حمل و نقل هوایی بین دو کشور که تقریبا امروز حدود یکصد پرواز را از دو طرف دارییم مذاکراتی انجام شد. مقرر شد تا این میزان پرواز را به زودی دوبرابر کرده و به حدود 200 پروار برسانیم.
در این دیدار همین طور درباره ارتباطات جاده ای بین دو کشور و موضوعات مختلف دیگری بحث و تبادل نظر شد که امیدواریم توافق‌ها مورد حمایت نخست وزیر و رئیس جمهوری عراق باشد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала